تولید داروی موثر در درمان آسم کودکان

محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به تهیه و تولید داروی موثر در درمان آسم کودکان بر پایه گیاهی شدند.

دکتر حمید آهنچیان اظهار کرد: این دارو که به شکل شربت و با نام تجاری ” z- cough” تولید شده و به ثبت اختراع نیز رسیده است از موثرترین داروهای گیاهی در درمان سرفه بیماران آسماتیک به شمار می‌رود.

دانشیار آلرژی و ایمونولوژی کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه  شربت گیاهی  z- cough اثرات مثبتی برای بیماران آسم دارد، عنوان کرد: با توجه به اثرات مثبتی که برخی بیماران آسماتیک از داروهای گیاهی می‌گرفتند یک ارزیابی جامع در مورد داروهای گیاهی در آسم انجام شد.

رئیس بخش آلرژی کودکان بیمارستان اکبرمشهد تصریح کرد: در فرایند تهیه و تولید این دارو، تمام منابع طب سنتی ایران شامل قانون ابن سینا و ذخیره خوارزمشاهی و… در مورد بیماری آسم(ربو) بررسی شد و  مقالات مربوط به طب گیاهی چینی و سایر کشورها نیز مورد بررسی قرار گرفت؛ نسخه‌های مربوط به اطباءگیاهی قدیمی مشهد و  داروهایی که به کودکان مبتلا به آسم تجویز شده بود که بیش از ۱۷ نوع گیاه مختلف است و برای تولید این دارو مورد ارزیابی قرار گرفت.

آهنچیان با بیان اینکه با راهنمایی اساتید این رشته از بین این منابع علمی موثرترین‌ها انتخاب شد و در یک کارآزمایی بالینی با کنترل دارونما به کودکان آسماتیک پس از سرماخوردگی تجویز شد، گفت: این کارآزمایی پایان نامه تخصصی کودکان ” دکتر اسما جاوید” بود که به خوبی این طرح را به پایان رساند.

دانشیار آلرژی و ایمونولوژی کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابراز کرد: با توجه به اثرات سودمند در کاهش سرفه‌ها شربت گیاهی ضد سرفه Z-cough، ثبت اختراع شده و پس از اخذ مجوزهای لازم به همت آقای دکتر عباس زجاجی که داروساز در زمینه داروهای گیاهی هستند فرموله و تولید شد؛ این شربت خصوصا جهت کودکان آسماتیک و سرفه‌های بدنبال سرماخوردگی‌های ویروسی موثر است.

آهنچیان بیان کرد: در مورد سرفه‌های پس از کرونا مطالعه‌ای انجام نشده ولی می‌تواند جهت مطالعات آینده کاندیدای مناسبی باشد. این دارو در حال حاضر در بخش داروهای گیاهی داروخانه بیمارستان امام رضا در دسترس عموم قرار دارد و برای رنج سنی بالای ۴ سال مورد استفاده قرار می‌گیرد .

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، وی خاطر نشان کرد: این شربت گیاهان دارویی با دز خیلی پایین به علاوه عسل برای کودکان مفید است و تاکنون هیچ عارضه‌ای برای این دارو ثبت نشده است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

درمان آلرژی و آسم با واکسن جدید

راه تشخیص و بهترین درمان گیاهی آسم در کودکان