کودکان افغانستان را از یاد نبریم

طرح «با من بخوان» در پی حوادث اخیر افغانستان با یادی از راه‌اندازی کتابخانه‌ای در دره پنجشیر نسبت به اتفاقاتی که در این کشور می‌افتد، ابراز نگرانی کرد.

«با من بخوان» (برنامه ترویج کتابخوانی با کودکان محروم و کودکان در بحران) که توسط موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان اجرا می‌شود در پی قدرت‌گیری دوباره طالبان و نبردش با جبهه مقاومت در دره پنجشیر نوشته است: این روزها که  پیوسته خبرهای ناگوار از افغانستان می‌رسد، مدام به یاد روزهای راه‌اندازی کتابخانه‌ روستای پارنده در دره‌ پنجشیر افغانستان می‌افتیم که حدود دو سال پیش گروه «با من بخوان» هم در تامین منابع کتابخانه‌ای آن همکاری کرد تا با ارسال کتاب‌های باکیفیت در غنا بخشیدن به فضای فرهنگی کودکان آن منطقه سهم کوچکی ایفا کند. به یاد مصاحبه‌مان با مهدی حسینی از ترویجگران فعال در منطقه‌ پنجشیر می‌افتیم که برای راه‌اندازی این کتابخانه تلاش بسیاری کرده بود و تک‌تک واژه‌هایش لبریز از شور و امید به آینده‌ای بهتر برای کودکان افغانستان بود. او که باور داشت آموختن و خواندن به کودکان افغانستان قدرت و جرأت رویا ساختن می‌دهد؛ رویایی که این روزها بیش از همیشه تیره و تار به نظر می‌رسد.

نمی‌دانیم چه بر سر کودکان و فعالان مدنی و فرهنگی پنجشیر و دیگر مناطق افغانستان آمده است. اما خود را کنار مردم و کودکان افغانستان حس می‌کنیم هرچند که از آنان دوریم. کودکان افغانستان را تنها نگذاریم. دست‌کم صدایشان باشیم.»

منبع: ایسنا

مرتبط:

معرفی کتاب چارلی و کارخانه‌ی شکلات‌سازی

معرفی کتاب انسان در جستجوی معنا

معرفی کتاب خطای ستارگان بخت ما