ویروس کرونا از مادر به جنین منتقل می‌شود؟

یک متخصص زنان و زایمان گفت: هنوز شواهد کافی مبنی بر انتقال ویروس در دوران بارداری از مادر به جنین یا تأثیر بالقوه این بیماری بر روی آن وجود ندارد.

مریم حیدری بیرانوند با اشاره به این‌که آنتی‌بیوتیک‌ها هیچ تأثیری در جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های ویروسی نداشته و فقط در درمان عفونت‌های باکتریایی مؤثر هستند، اظهار کرد : بیماری کووید- ۱۹ نیز عامل ویروسی دارد، بنابراین آنتی بیوتیک بر آن بی‌تأثیر است و فقط باید با تجویز پزشک برای درمان عفونت‌های باکتریایی استفاده شود.

وی با اشاره به این‌که شدت بیماری در افراد مختلف با همدیگر متفاوت است، افزود: این بیماری معمولاً به صورت یک سرما خوردگی ساده تا یک بیماری تنفسی حاد و کشنده بروز می‌کند، هر چند تعدادی از مبتلایان بهبود یافته و بر بیماری غلبه می‌کنند، با این وجود، برخی افراد به شدت بیمار می‌شوند و حتی ممکن است به دلیل عفونت، مشکلات تنفسی و … جانشان به خطر بیفتد.

حیدری با اشاره به این‌که هنوز شواهد کافی مبنی بر انتقال ویروس در دوران بارداری از مادر به جنین یا تأثیر بالقوه این بیماری بر روی کودک وجود ندارد، تصریح کرد: این موضوع در حال حاضر در دست بررسی است، زنان باردار بایستی موارد احتیاطی لازم برای محافظت از خود در برابر این ویروس را به عمل بیاورند و چنانچه علائمی مانند تب، سرفه یا تنگی نفس در خود مشاهده کردند، سریعاً به پزشک مراجعه کنند.

این متخصص زنان و زایمان در پاسخ به این سؤال که در صورت وجود علائم در مادر دارای کودک شیرخوار چه کنیم؟ افزود: با توجه به مزایای تغذیه با شیر مادر و همچنین نقش کمرنگ شیر مادر در انتقال ویروس‌های تنفسی، مادران مبتلا به کویید ۱۹ می‌توانند شیردهی را ادامه دهند، مشروط بر این که به هنگام در آغوش گرفتن و نزدیک بودن به کودک ماسک بزنند، دست‌ها را قبل و بعد تماس با کودک بشویند و سطوح آلوده را تمیز و ضدعفونی کنند.

وی افزود: اگر مادر به شدت بیمار باشد، بایستی وی را به دوشیدن شیر تشویق کرد که در تمامی این مراحل نیز همان روش‌های جلوگیری از عفونت را باید رعایت کند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

روش های تقویت حافظه در دوران جنینی

تنها مزه ای که جنین می فهمه