آسیب هایی که در صورت استفاده نکردن از ضد آفتاب شاهد آن خواهید بود

با شروع فصل تابستان و فصل تفریحات آبی بسیاری از افراد علاقه‌مند هستند به شهرهای ساحلی رفته و از تفریحات آبی لذت ببرند. حتی نشستن کنار ساحل و لذت بردن از زیبایی دریا نیز می‌تواند به تنهایی دلیل خوبی برای خارج شدن از منزل و تحمل گرمای تابستان باشد.

با وجود گرمای شدید هوا که باعث تعریق بالا و آفتاب سوختگی می شود افراد زیادی هستند که علاقه شدیدی به ورزش های آبی و سفر به شهرهای ساحلی دارند و با شروع تابستان به این شهرها سفر می کنند تا بتوانند از انواع تفریحات آبی مانند جت اسکی استفاده کنند. بیشتر کسانی که دائماً به این سفرها می روند از محصولات مراقبت پوست نیز برای محافظت از پوست شان در مقابل اشعه های مضر خورشید استفاده می­کنند. برخی افراد نیز هستند که احساس می کنند اگر از محصولاتی مانند ضدآفتاب و لوسیون های بدن برای قرار گرفتن در زیر آفتاب استفاده نکنند هیچ مشکلی برایشان به وجود نخواهد آمد و بدون استفاده از این محصولات به ساحل می روند و آفتاب می گیرند. البته تعداد بسیار کمی از افراد هستند که هیچ توجهی به پوست شان نمی کنند و بیشتر افراد برای سلامت پوست خود ارزش قائل هستند. در این میان کسانی هم هستند که بدون داشتن اطلاع از میزان مخرب بودن نور خورشید در معرض نور آن قرار می گیرند و از هیچ محصولی هم استفاده نمی کنند. در این مقاله قصد داریم برخی از آسیب های شدید پوستی ناشی از تابش نور خورشید را به شما نشان دهیم تا خودتان انتخاب کنید که از ضدآفتاب و لوسیون های بدن استفاده می کنید یا نه.

نورهای موجود در تابش خورشید

نور یکی از عجیب ترین پدیده های موجود در طبیعت است به دو صورت ذره ای و موج گونه وجود دارد. نور خورشید را نور سفید می نامند که اگر به یاد داشته باشید در کتاب علوم توسط منشور نور خورشید را تجزیه می کردیم و یک طیف از نوارهای رنگی حاصل می شد که دلیل این اتفاق پدیده شکست نور بود. چیزی که در مورد نور شاید به خاطر نیاورید این است که نور سرعت بسیار بالایی دارد و به صورت خطی انتشار می یابد، تا زمانی که جسمی در مسیرش قرار بگیرد. چون تابش خورشید همانطور که گفتیم به دو صورت ذره ای و موج انتشار می یابد این تابش اگر توسط جسم فردی که زیر آفتاب قدم می زند متوقف شود و انسان مانع از ادامه مسیر نور خورشید باشد این دو نوع تابش با توجه به قدرت و سرعتی که دارند امکان ورود به بدن انسان را پیدا می کنند. اما نکته ای که در این جا به چشم می خورد این است که با ورود نور خورشید به بدن انسان از سرعت آن کاسته می شود. این تابش باعث واکنش سلول های سطح پوست می شود.

مکانیزم محافظت پوست انسان

از آنجایی که مکانیزم بدن انسان به صورتی طراحی شده تا از ورود عوامل خارجی به بدن جلوگیری کند واکنش پوست نیز به صورتی است که از ادامه ورود اشعه های خورشید به بدن جلوگیری کند. این کار را پوست به وسیله تولید ملانین انجام می­دهد. ملانین به خودی خود چیز بدی نیست و تنها باعث محافظت از پوست در مقابل عوامل بیماری زای خارجی به خصوص تابش می شود. اما با افزایش قرار گرفتن در زیر نور خورشید افزایش تولید ملانین در بدن باعث می شود تعداد زیادی ملانین در زیر پوست جای بگیرند. با بالا رفتن تعداد ملانین ها خطر ابتلا به ملانوما یا سرطان پوستی که یکی از بدترین انواع سرطان هاست بالا میرود. ملانوما بدترین آسیبی است که خورشید می تواند به پوستتان وارد کند.

آسیب های عمده ی پوست بر اثر قرار گرفتن مداوم در معرض نور خورشید

به جز تولید ملانین کاذب که در مواجهه مداوم با نور خورشید ایجاد می شود عارضه های دیگری نیز در اثر قرار گرفتن بیش از اندازه در مقابل خورشید ایجاد می شود.

این آسیب ها برای کودکان و بزرگسالان یکسان است اما کودکان و خصوصاً نوزادان که تازه به دنیا آمده اند نباید به هیچ عنوان در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرند به خصوص در بازه ساعت های میانی روز. محققان می گویند که نوزادان به دلیل پوست حساس و آسیب پذیری که دارند اگر در طول ساعت های میانی روز یعنی از ساعت ۱۰ تا ۴ بعد از ظهر زیر نور آفتاب قرار بگیرند خطر ابتلا به ملانوما به دلیل تب و آفتاب سوختگی در آنها بیش از بزرگسالان افزایش می یابد.

از طرفی نیاز بدن کودکان به ویتامین دی می تواند بعد از دو سالگی از طریق خوردن ماهی و اسیدهای چرب مانند امگا ۳ تامین شود.

· پیری زودرس نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که آفتاب می تواند برای کودکان و بزرگسالان به وجود آورد. بنابراین بهتر است با خرید یک ضد آفتاب ایرانی و قیمت مناسب از برند لافارر که از کیفیت بالایی برخوردار است، پوست خود را هرچه زودتر از این عارضه در امان نگه دارید.

· همچنین آفتاب سوختگی یکی دیگر از مواردی است که در اثر تابش مداوم نور خورشید به وجود می آید. آفتاب سوختگی با قرمز شدن و خارش پوست همراه است و در موارد پیشرفته امکان ایجاد تاول نیز وجود دارد. پوست ما از سه لایه اپیدرم، درم و چربی تشکیل شده است سطحی ترین لایه یعنی اپیدرم مسئول محافظت از ما در برابر نور خورشید است. زمانی که در مقابل نور خورشید قرار می گیرید یعنی در مقابل همان اشعه ماورای بنفش، سلول های شما در قسمت زیرین یعنی در اپیدرم شروع به تولید سلولهای جدیدی می کنند و همچنین شروع به ضخیم تر شدن می کنند که باعث سفت تر شدن پوست و همچنین تیره تر شدن پوست خواهد شد. این روند در دراز مدت به شل شدگی، افتادگی و چروک های عمیق پوستی منجر خواهد شد.

ضد آفتاب

· کک  مک و خال های قهوه ای یکی از شایع ترین عارضه های نور خورشید می­باشد، مخصوصاً اگر شما پوست روشنی داشته باشید این عارضه بیشتر خود را نمایان میکند. ملانوسیت ها همان سلول هایی هستند که با ایجاد ملانین باعث تیره شدن پوست ما می­شوند. حال اگر ملانوسیت ها شروع به جمع شدن در کنار هم کنند باعث ایجاد خال هایی به نام کک و مک می شوند. همانطور که گفته شد این عارضه بیشتر در کسانی که پوست روشنی دارند دیده می­شود.

شاید برایتان جالب باشد دانستن این که محققان می گویند ۹۰ درصد پیری پوست ما ناشی از نور خورشید است و افرادی که روزانه از کرم ضد آفتاب دارای محافظات وسیع استفاده می کنند پوستی به مراتب جوان تر و سالم تر خواهند داشت.

در یک مطالعه محققان ۹۰۰ شرکت کننده را برای مدت چهار سال تحت نظر گرفتن و به نیمی از افراد دستور دادند تا هر روز از ضدآفتاب استفاده کنند و به افراد باقیمانده نیز دستور دادند که هر طور که تابه حال عمل می­کردند و راحت هستند عمل کنند و اجباری برای زدن ضدآفتاب برایشان وجود نداشت. گروهی که به صورت مداوم و روزانه ضدآفتاب استفاده می کردند بعد از چهار سال هیچ نشانه ای از پیری روی پوستشان نمایان نبود و در عوض گروهی که می توانستند به دلخواه خود از کرم ضدآفتاب استفاده کنند علائم پیری را در پوستشان بروز دادند. نتیجه کاملا واضح است اگر می خواهید پوستتان سالم تر و جوان تر بماند استفاده مداوم از یک ضدآفتاب دارای پوشش وسیع( ضدآفتابی که هم از پوست در مقابل اشعه ‏uvb و هم اشعه uva محافظت کند) امری ضروری است.

مرتبط:

تمام آنچه باید از ضد آفتاب بدانید

نکات مهم درباره استفاده از ضد آفتاب در نوزادان