با انجام این حرکات از شر “قوزپشتی” خلاص شوید

رئیس کمیته پزشکی و حرکات اصلاحی هیات ورزش همگانی استان کرمانشاه گفت: با توجه به افزایش برخی ناهنجاری اسکلتی مانند قوزپشتی در ایام کرونا، با انجام برخی تمرینات ورزشی می‌توان آنها را اصلاح کرد.

ساحل طلایی بااشاره به گذشت بیش از یکسال و نیم از شیوع بیماری کرونا، اظهارکرد: قرنطینه ای که در این مدت به منظور کاهش همه گیری بیماری انجام شد، سطح تحرک مردم را بسیار پایین آورده است.

وی افزود: این کم تحرکی تاثیرات منفی زیادی روی ساختار اسکلتی بسیاری از مردم بویژه کودکان گذاشته که نمونه های آن بروز ناهنجاری هایی مانند سربه جلو، شانه نابرابر، قوزپشتی، قوس کمر و… است.

رئیس کمیته پزشکی و حرکات اصلاحی کرمانشاه یکی از مهمترین این ناهنجاری ها را قوزپشتی دانست و گفت: استفاده مداوم از گوشی تلفن همراه و کامپیوتر و اتخاذ وضعیت های بدنی نامناسب اصلی ترین علت بروز ناهنجاری قوزپشتی(کایفوزیس) بین مردم و بویژه کودکان است.

 

وی خاطرنشان کرد: برای کسانی که دچار قوزپشتی شده اند، حرکات اصلاحی به عنوان یکی از بخش های مهم رشته تربیت بدنی می تواند راهگشا باشد، بگونه ای که با استفاده از فعالیت های ورزشی و تمرینات بدنی می توان علاوه بر پیشگیری از چنین ناهنجاری، آن را نیز اصلاح کنند.

طلایی با بیان اینکه ایجاد ضعف در عضلات پشتی و کوتاهی عضلات سینه ای یکی از اصلی ترین عوارض ناهنجاری قوزپشتی است، اعلام کرد: برای اصلاح این ناهنجاری اسکلتی تعداد قابل توجهی تمرینات اصلاحی طراحی شده است.

 

وی با اشاره به برخی از این تمرینات اصلاحی، گفت: یکی از این حرکات بگونه ای است که درحالی که روی صندلی نشسته اید، شانه های خود را به سمت عقب برده، این وضعیت را ۱۰ ثانیه نگاه دارید و سپس انقباض را رها کنید. این حرکت را چند مرتبه در روز در محل کار یا خانه انجام دهید.

 

این کارشناس آسیب های ورزشی و حرکات اصلاحی ادامه داد: در حرکت دیگر نیز درحالی که ایستاده اید، آرنج خود را خم نموده و دست خود را به سمت پشت ببرید، سپس با  دست مقابل آرنج خود را نگاه دارد، این وضعیت را  ۱۰ ثانیه حفظ کنید و سپس برای سمت مقابل نیز این تمرین را تکرار کنند. این تمرین را می تواند سه بار در طول روز در پنج نوبت انجام داد.

 

وی با ارائه یک تمرین دیگر برای کسانی که دچار قوز پشتی شده اند، گفت: در این حالت هم فرد روی شکم می خوابد، سر را رو به جلو قرار می دهد و سعی می کند دست و پای مخالف را همزمان باهم بدون اینکه زانو و آرنج خم شود، از روی زمین بلند کند. این حرکت را می توان با ۱۰ تکرار در سه نوبت در طول روز انجام داد.

به گفته این کارشناس ورزشی ناهنجاری های اسکلتی بستگی به شدت آنها معمولا در ۴۸ جلسه تمرین بصورت مستمر و مداوم قابل اصلاح هستند.

وی در پایان این نکته را هم متذکر شد که برخی از ناهنجاری ها بصورت مادرزادی هستند که این نوع از ناهنجاری ها قابل اصلاح نیستند، اما می توان از شدت آنها پیشگیری کرد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

نکاتی مهم در مورد کمردرد در کودکان

مبتلایان به دیسک کمر از انجام ورزش کوهنوردی پرهیز کنند