چگونه با رعایت پروتکل های بهداشتی خرید کنیم؟

با ادامه همه‌گیری کرونا و شیوع گسترده سویه دلتا در بسیاری از کشورها به رغم واکسیناسیون و با تاکید هرچه بیشتر مسئولان و متخصصان بهداشت و درمان در سراسر دنیا بر ضرورت رعایت پروتکل ها و دستورالعملهای بهداشتی و نکات پیشگیری، انجام بسیاری از فعالیت‌های روزمره برای مردم دستخوش تغییراتی شده که از آن جمله می توان به نحوه خرید کردن اشاره کرد که با گذشته تفاوت هایی پیدا کرده است.

بسیاری از کشورها از زمان آغاز پاندمی کووید-۱۹ با اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و اعمال محدودیت های کرونایی به شیوه های مختلف شهروندان خود را از خروج غیرضروری از خانه منع و به ماندن در خانه تا حد امکان ترغیب کرده‌اند. در این شرایط خرید لوازم ضروری و مایحتاج نیز می‌تواند برای برخی دشوار شده باشد.

در ادامه چند نکته در مورد نحوه صحیح خرید کردن با رعایت پروتکل های بهداشتی و در عین رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به نقل از روزنامه گاردین آورده شده است:

۱) فاصله دو متری را با فروشنده‌ها و دیگر مشتریان رعایت کنید:

در مسیر رفتن به خرید یا بازگشت به خانه سعی کنید تا حد ممکن از دیگر افراد حاضر در خیابان‌ها و فروشگاه‌ها فاصله‌ خود را حفظ کنید. حداقل فاصله‌ توصیه شده برای رعایت کردن دو متر است.

صبر داشته باشید و تا زمانی که جلوی قفسه‌ها و یخچال‌های فروشگاه‌ها خلوت نشده به آن‌ها نزدیک نشوید. برخی از سوپر مارکت‌ها و فروشگاه‌ها با محدود کردن تعداد افرادی که می‌توانند در هر زمان معین وارد شوند، به انجام این کار کمک می‌کنند.

هنگام خرید سعی کنید فاصله خود را از کارکنان و فروشنده‌های فروشگاه نیز حفظ کنید.

از دست زدن به سطوح و قفسه‌های فروشگاه‌ها که افراد زیادی با آن در تماس‌ هستد، اجتناب کنید. از دست زدن به چشم‌ها، بینی یا دهان خود نیز تا زمانی که دست‌های خود را به خوبی نشسته‌اید، خودداری کنید.

فروشگاه‌ها نیز بهتر است محلول‌های ضدعفونی‌کننده در اختیار مشتریان خود قرار دهند و چرخ‌دستی‌ها و سبدهای خرید را به طور مرتب ضدعفونی‌ کنند.

۲) تنها به خرید بروید:

سعی کنید تا حد ممکن به تنهایی برای خرید بیرون بروید، هر چند همیشه استثنائاتی وجود دارد. برای مثال والدین تنهایی که کودکان خردسال دارند، ممکن است نتوانند کودکان خود را تنها در خانه بگذارند.

تنها به خرید رفتن باعث می‌شود تعداد افراد داخل فروشگاه‌ها کاهش یابد و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی را راحت‌تر می‌کند همچنین باعث می‌شود تعداد افراد خانواری که در معرض محیط بیرون از خانه و در نتیجه خطر ابتلا به کروناویروس قرار دارند، کمتر شود.

به یاد داشته باشید که بررسی‌ها نشان داده افراد می‌توانند قبل از بروز هر گونه علائم، به کروناویروس آلوده باشند و در این مدت می‌توانند ناخواسته آن را انتقال دهند.

۳) تا حد امکان از خرید آنلاین یا خدمات تحویل در محل استفاده کنید:

هر چه تعداد افراد کمتری به خیابان‌ها و فروشگاه‌ها بروند، امکان و آمار ابتلا به کروناویروس کمتر خواهد شد. به ویژه اگر در گروه‌های آسیب‌پذیر برای ابتلا به کووید-۱۹ قرار دارید، تا حد ممکن از خرید آنلاین یا خدمات تحویل در محل استفاده کنید تا تعداد دفعاتی که مجبور به خروج از خانه می‌شوید، کاهش یابد.

این کار به آهسته شدن پیک شیوع در جمعیت کمک می‌کند و از نگرانی‌ها نسبت به تکمیل ظرفیت بیمارستان‌ها و وارد شدن فشار زیاد به سیستم درمانی می‌کاهد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

عادت‌هایی که با رفتن کرونا نباید ترک شوند

توصیه‌های تغذیه‌ای قبل و بعد از ترزیق واکسن کرونا