فقر سواد حرکتی بین کودکانمان بیداد می‌کند

رئیس کمیته ورزش و بازی کودکان هیات ورزش همگانی استان کرمانشاه گفت: متاسفانه بسیاری از کودکان حتی از اجرای یک حرکت ساده حرکتی ناتوانند و آن را فرا نگرفته اند.

سیروان حسینی بااشاره به تداوم شیوع بیماری کرونا و تاثیر آن بر تحرک کودکان، اظهارکرد: تا پیش از شیوع بیماری کرونا با معضل فقر حرکتی کودکان در سبک زندگی آپارتمان نشینی مواجه بودیم که با همه گیری کرونا این معضل شدت بیشتری پیدا کرده است.

وی افزود: کرونا فقر حرکتی را بگونه ای افزایش داده که در حال حاضر حدود ۹ تا ۱۰ درصد از کودکان ما در معرض خطر چاقی هستند که آمار بالایی است.

رئیس کمیته ورزش وبازی کودکان کرمانشاه با انتقاد از کم توجهی بسیاری از والدین نسبت به فقرحرکتی فرزندانشان، اظهار کرد: متاسفانه چنین والدینی برای اینکه فرزندانشان را در این ایام در گوشه‌ای ساکت کنند، در دسترس‌ترین وسیله یعنی گوشی موبایل را به او می دهند تا با آن مشغول شود.

وی ادامه داد: این درحالیست که می توان با هزینه بسیار کم وسیله ای همچون هولاهوپ، توپ، بادکنک و… را خرید تا علاوه بر اینکه کودک چندساعتی را در طول روز با آن سرگرم باشد، میزان تحرک و فعالیت بدنی مطلوبی هم داشته باشد.

حسینی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی و مشکلات ناشی از شیوع بیماری کرونا باعث شده تا والدین وقت چندانی برای بازی با کودکان خود نگذارند، اظهار کرد: ورزش و بازی علاوه بر جنبه سرگرمی و نشاط، از نظر جسمی، روانی و آموزشی هم برای کودکان بسیار مفید است.

وی گفت: متاسفانه گاها با کودکانی مواجه می شویم که با اینکه آماده ورود به دبستان هستند، اما هنوز در تشخیص رنگ ها مشکل دارند که این نشان می دهد، این کودکان نیاز به آموزش هدفمند از طریق بازی توسط والدین و مراکز آموزش کودک دارند.

رئیس کمیته ورزش و بازی کودکان استان در ادامه به فقر سواد حرکتی بین کودکان هم اشاره کرد و افزود:  عدم توجه مناسب برخی والدین به تحرک و ورزش کودکانشان باعث شده تا گاها با کودکانی برخورد کنیم که حتی با مهارت های بنیادین هم آشنا نیستند بگونه ای که مثلا حتی حرکت ساده ای مانند پرش را نمی توانند به درستی اجرا کنند و گاها از انجام آن ترس دارند. سالها پیش کودکان در کوچه بازی می کردند و روی جدول ها راه می رفتند و هزمان که بازی می  کردند، کار گروهی، تعادل، پریدن و دیگر حرکات لازم را یاد می گرفتند.

وی گفت: متاسفانه مسئولیت پذیری والدین در قبال نحوه گذراندن اوقات فراغت کوکانشان مطلوب نیست.

حسینی تغذیه سالم و مقوی، خواب کافی و ورزش را سه اصل مهم برای هر کودک برشمرد و افزود:  هرکودک روزانه بین یک تا دو ساعت نیاز دارد که بصورت هدفمند ورزش و بازی کند و نوع فعالیت کودک باید بگونه ای باشد که ضربان قلبش را در حد متوسط رو به بالا افزایش دهد.

وی درخصوص ورزش و بازی هدفمند هم توضیح داد و گفت: این فعالیت باید اهداف آموزشی، جسمی، روانی، تربیتی، شناختی و … را در کودک برآورده کند.

این مسئول در ادامه با بیان اینکه کمیته ورزش و بازی کودکان هیات همگانی استان از زمان شیوع بیماری کرونا و به منظور افزایش تحرک بین کودکان کرمانشاهی برنامه های مختلفی را اجرا کرده، گفت: تلاش کردیم تا با استفاده از بستر فضای مجازی برنامه های مختلفی از جمله برگزاری جشنواره ها و معرفی بازی های کودکانه را در مرکز استان و شهرستان ها اجرایی کنیم.

حسینی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۵۰ مربی رسمی در حوزه بازی و ورزش کودکان در استان داریم که درحال ارائه آموزش هایی به خانواده ها در ایام کرونا هستند.

وی یادآورشد: تاکنون حدود ۱۰۰ بازی را برای کودکان در فضای آپارتمان و خانه طراحی کرده ایم که از طریق فضای مجازی و بویژه اینستاگرام درحال آموزش آنها به خانواده ها هستیم.

مسئول کمیته ورزش و بازی کودکان استان در پایان ابراز امیدواری کرد، با مشارکت بیشتر والدین، بتوان کودکان سالم، بانشاط و فعالی را آماده ورود به فضای تحصیلی و ورزشی جامعه در ایام پسا کرونا کرد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

کودکان و ورزش؛ چگونه فرزندان خود را به ورزش علاقه‌مند کنیم؟

هفت دلیلی که ضرورت ورزش های قدرتی را نشان می‌دهد