اختلال یادگیری در کودکان

درمان اختلال یادگیری ممکن است در ابتدا بسیار دشوار تصور شود زیرا این اختلال یک مشکل دائمی است.

 این اختلال ممکن است به صورت اختلال خواندن یا نارساخوانی ، اختلال یادگیری ریاضی و یا اختلال دیکته خودش را نشان دهد اما با مراجعه به موقع برای درمان اختلال یادگیری می توان مهارت های کودک را گسترش دهید و به او کمک کنید تا روال زندگی عادی را طی کند. مشکلات یادگیری در کودکان معمولاً پیش از دوران دبستان و بوسیله نقشه مغزی یا QEEG قابل تشخیص دقیق است و می توان با انواع راهکارها آن را از بین برد. غالباً والدین در مواجهه با مشکلات کودکشان در یادگیری صبر خود را از دست داده و عصبانی می شوند و ممکن است دست به تخریب کودک بزنند غافل از اینکه این رفتارها کودک را ناامید می کند و عزت نفس او را از بین می برد.

علت های مختلفی برای بروز این مشکل عنوان شده است که برخی از آنها عبارتند از:

عوامل ژنتیکی: در برخی از خانواده ها اثراتی از اختلال خواندن ، اختلال یادگیری ریاضی و یا اختلال دیکته و املاء در تمامی فرزندان دیده می شود.

عوامل محیطی : عواملی از جمله ضربه سر، استرس و اضطراب در دوران بارداری و عفونت مغزی در کودک ، نوع تربیت والدین و… باعث اختلال در یادگیری می شود.

وجود همزمان اختلال دیگر از جمله بیش فعالی و… ممکن است تشخیص این اختلال را با مشکل روبرو کند که دستگاهی بنام نقشه مغزی یا QEEG که توسط نوروسایکولوژی از کودک یا بزرگسال گرفته می شود می تواند به طور دقیق تشخیص اختلال یادگیری را حتی در سنین زیر دبستان بدهد. البته لازم به ذکر است که نقشه مغزی باید توسط متخصص نوروسایکولوژی گرفته شود والا تشخیص دقیقی ممکن است صورت نگیرد چون نقشه گرفتن و نقشه خوانی به مهارت بالایی احتیاج است که این امر توسط کسی باید صورت گیرد که دوره های آکادمیک را سپری کرده است نه فقط دوره های این دستگاه را رفته باشد.

اختلال یادگیری

 

اختلال ریاضی و راه های درمان آن

نقاط کودک خود را بشناسید: کودکانی که دارای اختلال یادگیری هستند اغلب از هوش بالایی برخوردارند. شاید آنها مهارت های رهبری داشته باشند یا در زمینه های موسیقی و هنری یا سایر زمینه ها خلاق باشند. حال والدین باید به جای تمرکز روی کمبودهای فرزندان خود بر نقاط قوت فرزند خود تاکید کنند و به او پاداش دهند.

اطلاعات مربوط به عملکرد کودک را جمع آوری کنید: برای درک میزان سطح عملکرد و نگرش نسبت به مدرسه و اینکه آیا فرزند شما نیاز به درمان اختلال یادگیری دارد یا نه، با آموزگار مدرسه دیدار کنید و اطلاعات لازم را جمع آوری کنید.

کودک خود را ارزیابی کنید: از آموزگاران مدرسه بخواهید یک ارزیابی جامع از جمله تست های اختلال خواندن و اختلال یادگیری ریاضی و اختلال دیکته و املاء را انجام دهند.از آنجایی که والدین یکی از بهترین ناظران رشد فرزندان هستند مهم است که در روند ارزیابی مشارکت فعال داشته باشند و والدین می توانند بیشترین تاثیر را در درمان اختلال یادگیری داشته باشند.

به عنوان یک گروه برای کمک به فرزندان خود عمل کنید: اگر متوجه شدید فرزند شما به درمان اختلال یادگیری نیاز دارد، او واجد شرایط دریافت خدمات آموزشی ویژه است. در این صورت شما با تیمی از متخصصان از جمله معلم فرزندانتان برای تهیه یک برنامه آموزشی فردی همکاری خواهید کرد و یا می بایست به یک مرکز اختلال یادگیری مراجعه کنید.

در مورد اختلال یادگیری با فرزند خود صحبت کنید: به کودکانی که نیاز به درمان اختلال یادگیری دارند باید اطمینان دهید که خنگ و تنبل نیستند. آنها افراد با هوشی هستند که فقط در یادگیری مشکل دارند زیرا ذهن آنها اطلاعات را به گونه دیگری پردازش می کند

ابزارهای نوروساینس یکی از درمان های جدیدی است که به تازگی وارد ایران شده که اگر طبق نقشه مغزی و پروتکل دقیق درمان توسط متخصص نوروتراپیست از جمله توسط دکتر نیما گنجی ، بنیانگذار واقعی لورتا نوروفیدبک در ایران و عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی تهران در بهترین مرکز درمان اختلالات یادگیری از جمله کلینیک نیک مهر و مختص هر مراجع کننده نوشته شود یکی از بهترین راههای درمان کودکان و بزرگسالان دچار اختلال یادگیری است چون به علل زیربنایی و سیستم شناختی مغز بیمار می پردازد و باعث می شود اختلال ریاضی ، اختلال خواندن و اختلال دیکته و… بهبود پیدا کنند. این ابزارها انواع مختلفی از جمله نوروفیدبک ، لورتا نوروفیدبک و …. دارد که همگی بدون دارو و عوارض جانبی می باشند. لازم به ذکر است که اختلالات یادگیری درمان دارویی خاصی ندارد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

دانستنی‌های مهم در یادگیری زبان جدید

بازی؛ راه یادگیری ایمنی برای کودکان