شیر مادر دارای مواد ایمنی‌بخش در برابر بیماری‌ها است

رئیس مرکز بهداشت شهرستان کاشان گفت: شیر مادر در روزهای اول که آغوز گفته می‌شود، دارای مواد بسیار مغذی بوده و حاوی بیشترین مواد ایمنی‌بخش و حفاظتی برای مقابله در برابر بیماری‌ها است.

مسعود دهقانی اظهار کرد: آغوز، ملین است و به دفع مدفوع سیاه و چسبنده ابتدایی کمک کرده و از زردی نوزاد پیشگیری می‌کند. ضمن اینکه تغذیه با شیرمادر رابطه عاطفی بین مادر و فرزند فراهم می‌کند که با ارتقا تکامل عاطفی کودک، موجب امنیت روانی در دوران بلوغ می‌شود.

وی تأکید کرد: شروع شیر مادر در ساعت اول تولد، امکان برقراری تماس پوستی مادر و نوزاد را تسهیل می‌کند و برای گرم نگه‌داشتن و بهبود رشد و تکامل به ویژه برای نوزادان نارس و بیمار نقش حیاتی دارد.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان کاشان، تصریح کرد: شیر مادر تمام نیازهای تغذیه‌ای شیرخواران را در شش ماه اول تأمین می‌کند و شیرخوار در شرایط عادی حتی به آب هم نیاز ندارد. همچنین هضم شیر مادر بسیار آسان است.

دهقانی تأکید کرد: تغذیه با شیر مادر از بروز سرطان‌های دوران کودکی، آسم، اگزما و آلرژی جلوگیری می‌کند و بسیاری بیماری‌های دیگر را کاهش می‌دهد. شیرخواران به ویژه نوزادان زود به زود گرسنه می‌شوند و تغذیه با شیر مادر باید بر اساس میل و تقاضای شیرخوار انجام می‌شود.

وی گفت: شیر مادر از سوء تغذیه نوزاد پیشگیری می‌کند و احتمال چاقی کودک و چاقی در مراحل بعدی زندگی را کاهش می‌دهد. ضمن اینکه احتمال بروز دیابت نوجوانان، فشارخون و چاقی را کاهش می‌دهد که نشانگرهای بیماری‌های قلبی و عروقی در سنین بزرگسالی هستند.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان کاشان با اشاره به کاهش مرگ ناگهانی کودکانی که  شیر مادر  می‌خورند، تصریح کرد: ضریب هوشی در کودکانی که شیرمادر می‌خورند، بالاتر است و تغذیه شیرخوار با پستان مادر به علت عملکرد زبان و عضلات دهانی صورت، تکامل دهان را تقویت کرده و این امر به ویژه برای شیرخوارانی که مشکل ضعف عضلانی دارند مفید است.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان کاشان گفت: ترکیب شیرمادر همراه با رشد شیرخوار و نیازهای تغذیه‌ای در هر وعده شیردهی تغییر می‌کند و تغذیه با شیرمادر منجر به کاهش بروز عفونت‌های تنفسی شده و از عفونت‌های کلیه و مجاری ادراری نیز پیشگیری می‌کند.

دهقانی افزود: مرگ ناشی از عفونت‌های گوارشی و بیماری‌های اسهالی در بین شیرخوارانی که مستقیماً از پستان مادر تغذیه می‌کنند تا ۲۵ برابر کمتر از شیرخوارانی است که با شیر مصنوعی تغذیه می‌شوند و کودکی که با شیرمادر تغذیه می‌شود، کمتر دچار ناهنجاری‌های فک، رویش نابجا و پوسیدگی دندان‌ها می‌شود.ب

از سال ۱۹۹۲، روز اول آگوست، به نام روز جهانی شیرمادر نام‌گذاری شده و کشورهای جهان با هدف تشویق مادران به تغذیه فرزندان خود از این موهبت الهی برنامه‌های مختلفی برگزار می‌کنند. با توجه به اهمیت سلامت کودکان در ایران نیز ۱۰ تا ۱۷ مرداد به نام هفته تغذیه با شیرمادر نامیده شده و به بانوان آموزش‌های لازم ارائه می‌شود.

منبع: ایسنا

مرتبط:

شیر مادر تغذیه انحصاری کودک