ارتباط شیر مادر به کودک و کرونا

کارشناس مدیریت تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: «شیر مادر» بهترین منبع تغذیه برای نوزادان محسوب میشود، حتی برای نوزادانی که مادرشان مشکوک یا مبتلا به بیماری کووید۱۹ است.

مهشید طهماسبی گفت: تا زمانی که مادرِ مبتلا به بیماری کووید-۱۹، اقدامات مراقبتی مناسب را انجام دهد، می ‌تواند به نوزادش شیر دهد. شیر مادر دارای آنتی ‌بادی ‌ها و دیگر مزایای ایمنی است که می ‌تواند از نوزاد در برابر بیماری‌ های تنفسی محافظت کند.

این کارشناس غذا و دارو گفت: شواهد بی شماری بر اهمیت تغذیه با شیر مادر دلالت دارند. شیر مادر علاوه بر کمک به رشد کودک و سلامت او، به جلوگیری از ابتلا به چاقی و بیماری‌های غیرواگیر در مراحل بعدی زندگی کمک می ‌کند.

او در پاسخ به این سئوال که در دوران شیوع کروناویروس نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می ‌کنند، در معرض چه خطراتی هستند؟ گفت: تا به امروز، ویروس ایجادکننده کووید ۱۹ در شیر مادر شناسایی نشده با این وجود، چون این بیماری جدید است، این شواهد بر اساس مطالعات محدودی‌ست.

او گفت: در مطالعات محدودی که در جمعیت زنان مبتلا به کووید ۱۹ و یک عفونت کروناویروس دیگر مانند سندرم تنفسی حادِ شدید یا SARs-CoV انجام شد، ویروس در شیر مادر شناسایی نشد و تحقیقات بیشتری برای تایید این نتایج موردنیاز است.

طهماسبی گفت: تجربه ‌ای که تاکنون به دست آمده، نشان می دهد که به طور کلی دوره بیماری کووید ۱۹ در نوزادان و کودکان خردسال شدید نیست. به نظر می ‌رسد که خطر اصلی، انتقال ویروس از راه تنفسی مادر مبتلا به ویروس به نوزاد است.

او در پاسخ به این پرسش که چگونه می ‌توان این خطر را مدیریت کرد؟ گفت: راهنمایی‌ های فعلی سازمان جهانی بهداشت حاکی از این است که مادران مبتلا به کووید -۱۹ اگر بخواهند می ‌توانند به نوزادان خود شیر بدهند، اما باید اقدامات احتیاطی را دقیق و کامل انجام دهند.

طهماسبی ادامه داد: رعایت بهداشت تنفسی در هنگام شیردهی، از جمله پوشیدن ماسکی که دهان و بینی را کامل بپوشاند. شستن دست‌ها با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه پیش و پس از لمس نوزاد. ضدعفونی‌کردن مرتب سطوحی که لمس می‌شود. ضروریست.

او افزود: تماس نزدیک مادر و نوزاد هنگام شیردهی و تغذیه نوزاد، تنها با شیر مادر از مواردی هستند که به رشد نوزادان کمک می‌کنند. بنابراین حتی اگر مادری مبتلا به کووید۱۹ است، تشویق می‌ شود که کودک خود را در آغوش بگیرد و لمس کند؛ البته به شرطی که بهداشت تنفسی را رعایت کند و ماسک مناسب بزند.

طهماسبی گفت: به طور کلی سازمان جهانی بهداشت توصیه می ‌کند که نوزادان در ۶ ماه نخست زندگی به طور انحصاری از شیر مادر تغذیه کنند و پس از آن، در کنار غذای کمکی و مواد مغذی سالم به تغذیه نوزاد با شیر خود به مدت دو سال یا حتی بیشتر ادامه دهند.

او در پاسخ به این پرسش که؛ اگر مادری آنقدر ناخوش باشد که نتواند به نوزاد خود شیر دهد، چه باید کرد؟ گفت: اگر مادری به دلیل بیماری کووید۱۹ نتواند به نوزاد خود شیر دهد، باید برای اینکه بتواند با روش‌ های دیگری نوزاد خود را تغذیه کند، حمایت شود، یکی از راه‌ ها دوشیدن شیر مادر با رعایت اصول بهداشتی است، همچنین در صورتی که شیر اهدایی مادران دیگر موجود باشد، می‌توان برای تغذیه نوزاد استفاده کرد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

واکسیناسیون؛عقلانی‌ترین راه مقابله با کرونا

عادت‌هایی که با رفتن کرونا نباید ترک شوند