بازی هایی موثر برای تقویت ذهن و خلاقیت کودکان

هنگامی که کودک شما به اولین سالگرد تولد خود نزدیک می شود، به احتمال زیاد به طور چشمگیری تحرک و کنجکاوی بیشتری پیدا می کند. با توجه به اینکه کودک به سرعت رشد می کند و استقلال جسمی خود را می طلبد، یافتن اسباب بازی های مناسب برای وی، ضروری است.

 همه کودکان دارای ذهنی خلاق هستند و فقط کافیست تلاش کنید تا خلاقیت را از طریق اسباب بازی های مناسب کودک شما افزایش دهید. دنیای کودک شما پر از ایده و توانمندی های خارق العاده و منحصر به فرد است که اگر به آن بی توجهی کنیم باعث نابودشدن آنها می شویم. امروزه والدین بیشتر از گذشته به این موضوع توجه می کنند و به اهمیت آن پی برده اند و به همین دلیل به دنبال راهی برای افزایش این خلاقیت می گردند.

بازی های سازه ای

یکی از اسباب بازی های پسرانه و دخترانه  بسیار جذاب اسباب بازی های  سازه ای هستند. منظور ما همان قطعه هایی هستند که در رنگهای بسیار متنوعی و به شکل های مختلفی هستند. کودک با ذهن توانمند خود شروع به درست کردن و قرار دادن آنها در کنار هم می کند. تشخیص  رنگ ها و شناخت شکل ها موجب تقویت ذهن کودک شما می شود.

پازل ها

شما هیجان کودک را برای درست کردن پازل، حتی تصور هم نمی توانید بکنید. پازل فواید  بسیار زیادی دارد که از جمله آنها می توان به قدرت حل مسئله،  تقویت حافظه،  یادگیری مفاهیم هندسی، افزایش اعتماد به نفس، خلاقیت و غیره در کودکان می شود. به طور مثال ممکن است کودک برای اینکه سریع تر پازل را درست کند  راهی را انتخاب کند که سریع تر به نتیجه برسد.

بازی

پیدا کردن کلمات

تصور کنید کارتهای حروف الفبا دارید و با آن کلمه سگ را می سازید حالا از کودک خود می خواهید از میان کارت های حیوانات عکس سگ را در میان کارت ها پیدا کند. این کار به کودک در شناخت حروف الفبا و تقویت حافظه او بسیار کمک می کند.

خاله بازی

 

خاله بازی یکی از راه های بسیار موثر برای پرورش خلاقیت کودکان است. کودکان یک رو در نقش پدر، پسر، برادر و یا نقش مادر، دختر، خواهر و یا هزاران نقش مختلف مانند شغل ها را بازی می کنند و  هم اصول اخلاقی را یاد می گیرند. این تجربه بازی کم کم کمک می کند برای زندگی واقعی هم آماده شوند.

پیدا کردن اشیا

برای این بازی شما می توانید کارت هایی تهیه کنید که بر روی آن اشیا مختلف کشیده شده باشد مثلا کلاه و از کودک بخواهید در اطراف بگردد و کلاه را برای شما بیاورد. در این نوع بازی هم کودک با تلفظ ها و هم با اشیایی که در اطرافش است آشنا شود.

روبیک

مکعب روبیک باعث هماهنگی بین چشم و دست کودکان می شود و باعث تقویت ذهنی، تمرکز و سرعت در کودک می شود. در این بازی باید کودک بتواند تمام مکعب های همرنگ را در یک سطح قرار دهد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

بازی؛ راه یادگیری ایمنی برای کودکان

در بازی کودکان دخالت نکنید/ آموزش مستقیم به بچه‌های زیر ۷ سال توصیه نمی‌شود