زنیان؛ گیاه همه فن حریف کویری

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی استراتژیک خراسان جنوبی اظهار کرد: گیاه دارویی زنیان برای درمان تومورهای شکم مفید است؛ برای کاهش چربی خون اثربخش بوده و دانه زنیان برای کاهش وزن کاربرد دارد.

حسین راغ آرا گفت: گیاه دارویی زنیان یا انیسون بری که به نام‌های کمون حبشی، اجوان، اسپرکای و خرد دانه نیز شناخته می‌شود، اثرات مفید و اثربخشی برای سلامتی دارد.

وی با بیان اینکه طبیعت این گیاه گرم و خشک بوده و در ساخت مشمع‌های ضد درد کاربرد دارد، افزود: کوبیده آن به عنوان دارو برای ناراحتی‌های معده، کبد، گلو و سرفه اثربخش و مفید است.

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی استراتژیک خراسان جنوبی با بیان اینکه برای درمان اسهال مفید بوده و سوء هاضمه را برطرف می‌کند، تصریح کرد: برای درمان درد معده نافع بوده و به عنوان ادویه و نگهدارنده مواد غذای از آن استفاده می‌شود.

راغ آرا با بیان اینکه در تهیه پودر کاری بیسکویت و ترشیجات از آن استفاده می‌شود، اظهار کرد: خاصیت ضد کرم داشته، ضد اسپاسم، مقوی و محرک است.

وی با بیان اینکه این گیاه ضد تب و یبوست بوده و خاصیت ضدمیکروب دارد، افزود: برای درمان تومورهای شکم مفید است؛ برای کاهش چربی خون اثربخش بوده و دانه زنیان برای کاهش وزن کاربرد دارد.

میزان مصرف و موارد منع مصرف

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی استراتژیک خراسان جنوبی بیان کرد: مصرف یک قاشق چای خوری دانه گیاه، مخلوط با شیر و مصرف آن تا ۴۰ روز در کاهش قندخون اثربخش است.

راغ آرا اظهار کرد: مصرف نصف استکان عرق زنیان بعد از غذا از نفخ و ترشی معده جلوگیری می‌کند.

وی با بیان اینکه میزان مصرف آن چهار گرم به صورت دمنوش و سه بار در روز است، یادآور شد: مصرف زنیان برای زنان باردار و کودکان زیر هفت سال و افرادی که ناراحتی‌های تیروئیدی دارند با احتیاط انجام گیرد.

گیاهان دارویی ذخایر ارزشمند خراسان جنوبی بشمار می‌روند که علاوه بر حفاظت و احیاء، بهره‌برداری صحیح از آن در عرصه‌های منابع طبیعی، سبب بهبود سطح سلامت و ارتقاء کیفیت زندگی مردم می‌شود. در حال حاضر در خراسان جنوبی ۱۵۰۰ گونه گیاهی شناسایی شده که از این تعداد ۸۰۰ گونه گیاهی مفید تولید می‌شود که باید در زمینه فراوری این گیاهان سرمایه‌گذاری شود.

منبع: ایسنا