به حالتهای احساسی فرزندتان هنگام استفاده از فضای مجازی دقت کنید

یک مشاور کودک و نوجوان با اشاره به تعطیلات تابستانی و نگرانی والدین از حضور بیشتر فرزندان در فضای مجازی به ویژه در ایام پاندمی کووید ۱۹ گفت: والدین لازم است بپذیرند که این نسل با ابزارهایی نظیر گوشی هوشمند، لپ تاپ و حضور در فضای مجازی رشد می‌کند و می‌توان گفت این ابزار جزء لاینفک و جدانشدنی زندگی بشر امروزی است که تنها لازم است استفاده مدیریت شده و مناسب از آن را به فرزندان آموخت.

مریم فولادی  با بیان اینکه والدین می‌توانند از ابزارهای لازم برای ایجاد فضای امن مجازی فرزندان استفاده کنند، اظهار کرد: والدین می‌توانند از ابزارها و برنامه‌های موجود برای ایجاد امنیت و حفاظت حضور فرزندان در فضای مجازی و تلفن همراه بهره ببرند و البته متناسب با سن فرزندان محدودیت‌هایی را برای استفاده از فضای مجازی و اینترنت و تلفن همراه قائل شوند.

این مشاور کودک و نوجوان با تاکید بر اینکه والدین باید به حالت‌های احساسی فرزندانشان هنگام استفاده از فضای مجازی و به طور کلی تلفن همراه آگاه باشند، افزود: والدین باید نظارت داشته باشند که فرزندان از برنامه‌های مربوط به محدوده سنی خود استفاده کنند و لازم است والدین در ارتباط با حفظ و نگهداری حریم خصوصی در فضای مجازی به آنها آموزش دهند.

فولادی همچنین با تاکید بر اهمیت حفظ حریم خصوصی کودک و نوجوان در فضای مجازی این را هم گفت که والدین باید به کودکان متذکر شوند که به هیچ عنوان عکس و اطلاعات شخصی خود را در اختیار دیگران به ویژه اشخاص غریبه قرار ندهند و به سادگی در این فضا به اشخاص اعتماد نکنند.

وی تصریح کرد: لازم است والدین درباره نحوه و میزان و محدودیت‌های استفاده فرزندان از فضای مجازی با آنها شفاف باشند و حتما آموزشهای لازم برای حضور در این فضا را به آنها بدهند چراکه حقیقتا حضور در این فضا و چگونگی حفظ اطلاعات شخصی و حریم خصوصی نیازمند آموزش و لازم است این آموزش‌ها داده شود.

این مشاور کودک و نوجوان در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به آغاز تعطیلات تابستانی، به بیان فعالیت‌های مفید کودک و نوجوان در این ایام برای کاهش حضور آنها در فضای مجازی پرداخت و ادامه داد: برنامه ریزی برای تعطیلات تابستانی و چگونگی انجام فعالیت در ایام تعطیلات لازم است چراکه نبود برنامه بر احساسات فرزندان اثر می‌گذارد. تعطیلات زمان مناسبی است تا والدین متناسب با علایق فرزندان کتاب‌های غیر درسی برایشان تهیه و امکان مطالعه غیر درسی را برایشان فراهم کنند.

فولادی با بیان اینکه لزوم توجه والدین به اوقات فراغت و تعطیلات فرزندان در ایام پاندمی کووید ۱۹ بیشتر شده است، افزود: نیاز است خانواده‌ها در ایام کرونا توجه بیشتری به اوقات فراغت و تعطیلات فرزندان داشته باشند. می‌توان از کلاسهای آنلاین متنوع در حوزه مورد علاقه فرزندان در این ایام که کلاسهای حضوری محدود شده است، استفاده کرد.

وی در پایان توصیه کرد: خوب است در این ایام دانش آموزان برای یادآوری بر دروس سال گذشته خود مروری داشته باشند. همچنین از جمله نکات حائز اهمیت در این ایام تعادل در ساعات خواب و بیداری دانش آموزان است. لازم است ساعات خواب و بیداری دانش آموزان در ایام تعطیلات تا حدودی تعادل داشته باشد تا با شروع سال تحصیلی جدید مشکلی در ساعات خواب و بیداری آنها ایجاد نشود.

منبع: ایسنا

مرتبط:

فضای مجازی لجام گسیخته در کمین کودکان