انواع سبک‌های کتاب‌های داستانی را بشناسید

کتاب داستان همان چیزی است که وسط دغدغه‌های تمام نشدنی زندگی، ما را به لمس تجربه‌ی نویی دعوت می‌کند که خود و گاهی تمام زندگی را، باز بشناسیم.

افراد برای رسیدن دو هدف دنبال داستان خواندن هستند؛ گاهی این دو هدف همزمان اتفاق می‌افتد.

۱٫ گذراندن اوقات فراغت، سرگرم شدن، لذت غرق شدن در خیال

۲٫ کنجکاوی و تمنای دانستن حقیقت، دریافت اطلاعات

از کودکی، یعنی زمانی که خواندن هم بلد نیستیم، با شنیدن داستان لذت می‌بریم تا زمانی که بزرگ و بزرگتر می‌شویم داستان زمان زیادی از زندگی ما را رقم می‌زند؛ ممکن است یک دوره‌ای فرصت و علاقه کتاب داستان خواندن در ما کم و حتی از بین برود اما نهایتا همه‌ی ما راه گریزی از کتاب‌ها داستان نداریم.

سبک درام و عاشقانه؛ سبک طلایی نویسندگان ایرانی

درام یا عاشقانه، از سبک‌های محبوب کتاب‌های داستانی است که هرچند که نوشتن آن‌ها دشواری و حساسیت بالایی دارد، کتاب‌های خوب در این ژانر، معمولا خیلی زود رشد می‌کند و به فروش می‌رسند. با این که تعیین کردن مرز میان احساسات و عواطف با تفکر و اندیشه در داستان، کار دشواری است اما این سبک بیش از دیگر ژانرها با احساس و عاطفه گره خورده است.

هرچند که کتاب‌های زرد و بازاری زیادی در این ژانر نوشته می‌شود، اما کتاب‌های درام و عاشقانه بسیار قوی حتی در میان نویسندگان  ایرانی کم نیست. از زمانی که روایت در قالب مثنوی‌های طولانی انجام می‌شد تا سده اخیر که داستان رواج پیدا کرد، نویسندگان و کتاب‌خوان‌های ایرانی به این سبک علاقه داشته اند.

علاوه بر نوسندگان کشورهای دیگر، عباس معروفی، احمد محمود، خالد حسینی محمود دولت آبادی از نویسندگان فارسی برجسته این سبک هستند که تا امروز داستان‌های ارزنده‌‍‌ای را برای خوانندگان این سبک به چاپ رسانده اند.

سبک تاریخی؛ سبکی چند گانه

کتاب‌های داستان که بازگوی بخشی از تاریخ هستند، معمولا گمان می‌کنند که کتاب‌های تاریخی ژانر مورد پسند کتاب‌خوان‌های قهار است؛ در حالی که لزوما اینطور نیست و برخی از افراد که سالی چند کتاب بیشتر نمی‌خوانند فقط به کتاب‌های تاریخی علاقه دارند.

پزشک مخصوص فرعون و سفرنامه مارکوپولو از مشهورترین آثار جهانی در این سبک هستند. کتاب‌های تاریخی بر اساس فرم و محتوای آن‌ها به چند دسته تقسیم می‌شوند:

● کتاب‌هایی که صرفا به طور داستانی، به نقل وقایع تاریخی می‌پردازند.

● کتاب‌هایی که داستان وار و درام مآبانه بخشی از تاریخ را روایت می‌کنند.

● کتاب‌هایی که در غالب سفرنامه، داستان‌های تاریخی را روایت می‌کنند.

سبک فانتزی و تخیلی؛ برای همه سنین

تا چندین دهه قبل مخاطب این کتاب‌ها بیشتر در سنین نوجوان بود اما با قوی‌تر شدن کتاب‌هایی که در این ژانر منتشر می‌شدند، مخاطبان این سبک کتاب‌های داستانی در هر قشر و سنی وجود دارند. کتاب‌های فانتزی با دخل و تصرف در طبیعت و واقعیت دنیا، نگاه شما را به بازآفرینی در طبیعت و لذتی تازه و متفاوت دعوت می‌کنند.

طرفداران این کتاب‌ها تا امروز آنقدر از این سبک استقبال کرده اند.

معروفترین آثار این دسته کتاب داستان، مجموعه‌ی هری پاتر، ارباب حلقه‌ها و کتاب بازی تاج و تخت به شمار می‌آیند که شهرتی جهانی دارند. شاهکارهایی که در این سبک نوشته می‌شوند، نسبت به شاهکارهای دیگر ژانرها احتمال بیشتری دارد که فیلم یا سریال از آن‌ها ساخته شود.

سبک ترسناک؛ بخوانیم یا بترسیم؟

درباره داستان‌های ترسناک تعریف غیر انتظاری وجود ندارد، مجموع کلماتی است که در قالب یک کتاب داستان، شما را می‌ترساند. کتاب‌ داستان ترسناک برای هر گروه‌ سنی متفاوت نوشته می‌شود؛ مثلا گروه‌های سنی کودک و نوجوان نوع وحشت در کتاب داستان باید به اندازه‌ای باشد که هیچ آسیبی به آن‌ها نرسد.

با وجود این که در زمینه سینما و سریال‌ها، فیلم‌های ترسناک زیادی وجود دارد که با ابزارهای بسیار زیاد، موجب وحشت مخاطب می‌شوند، هنوز هم تعداد مخاطبان کتاب داستان‌های ترسناک کم نیست و به همینطور نویسنده‌های این ژانر هم بسیار فعال هستند.

سبک کلاسیک؛ گریز ناپذیر

در تاریخ فرهنگ‌های غنی قصه‌های بسیار زیبایی یافت می‌شود که معمولا در قالب رمان نوشته شده اند. این سبک داستان‌ها برای خوانندگانی که به سفر به گذشته، فرهنگ‌های کلاسیک و تاریخ علاقه دارند، مانند آب برای تشنه است.

 

در تاریخ کشور ما، روسیه، فرانسه، و بسیاری از این کشورها، کتاب‌های کلاسیک بسیار پرطرفداری موجود است که حتی برای گروه سنی نوجوان هم به شدت جذاب است؛ به همین تقلید سبک کلاسیک در  میان نویسندگان داستان امروزی شهرت زیادی دارد و با کیفیت بالا چاپ و به فروش می‌رسند.

کتاب‌های امیلی برونته، ویکتور هوگو، سیمین دانشور و داستایوفسکی از جمله نویسندگان پر طرفدار و محبوب در این سبک هستند که هنوز هم فروش بالایی دارند و به عنوان شاهکار زمانه‌ی خود و حتی اکنون شناخته می‌شوند.

 

جنایی و کارآگاهی؛ لذت در ابهام

اگر معما، ابهام و گنگی در سراسر داستان و ذکاوت شخصیت برجسته کتاب شما را به وجد می‌آورد، این کتاب برای سلیقه شما مناسب است. خوشبختانه کتاب‌های شاهکار زیادی تا به حال در این سبک نوشته شده است و پس از گذشت سال‌ها از چاپ آن‌ها، طرفداران آن هنوز هم به آن وفادار هستند.

اگر برای خودتان دنبال کتاب هستید یا اگر می‌خواهید هدیه بدهید، با مطالعه این سبک‌ها کتاب داستان مناسبی که بیشتر در سلیقه شما و عزیزانتان هست را پیدا کنید.

منبع: ایسنا

مرتبط:

ویروس کرونا؛ کتابی برای کودکان