آموزش دانش آموزانی که در مناطق محروم از تحصیل بازمانده‌اند

توافقنامه همکاری معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی با شورای مرکزی مشارکت‌های مردمی مبارزه با کرونا با هدف آموزش کودکانی که در پی شیوع کرونا در مناطق محروم از تحصیل بازمانده‌اند به امضا رسید.

تفاهم‌نامه همکاری معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی با شورای مرکزی ستاد مردمی آسیب‌های کرونا، روز دوشنبه (۲۴ خردادماه) با حضور عیسی علیزاده (معاون فرهنگی جهاددانشگاهی)، محمدحسین حسینی‌یکتا (دبیر شورای مرکزی مشارکت‌های مردمی مبارزه با کرونا)، مهدی عباسی (رئیس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی)، حامد علی‌اکبرزاده (رئیس سازمان انتشارات جهاددانشگاهی) و میثم جعفری (معاون دبیر شورای مرکزی ستاد مردمی آسیب‌های کرونا) به امضا رسید.

در این نشست عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در سخنانی اظهار کرد: محور فعالیت‌های ما متمرکز بر دانشجویان است و رنگ و بوی سیاسی ندارد. وجه تفاوت جهاددانشگاهی با سایر مراکز این است که دسترسی ما به سبک زندگی دانشجویی به دلیل مراکز مطالعاتی که داریم بیشتر است و زودتر تغییرات نسلی دانشجویان را متوجه می‌شویم.

علیزاده ادامه داد: با توجه به اینکه سه میلیون دانش‌آموز به خاطر کرونا به امکانات تحصیلی دسترسی ندارند، احساس کردیم جهاددانشگاهی با توجه به بنیه علمی و ارتباطی که با دانشجویان دارد می‌تواند در این امر مهم مداخله کند. باید به سمتی برویم که اهداف فرهنگی را از طریق فعالیت‌های اجتماعی محقق کنیم. این نوع فعالیت بسیار مورد قبول دانشجویان است، به این دلیل که دانشجویان بعد معنوی خود را در فعالیت‌های اجتماعی می‌بینند و در کنار مناسک و مراسم مذهبی به دنبال فعالیت‌های خیر اجتماعی هستند.

علیزاده با بیان اینکه «مسائل اجتماعی و برنامه‌های گفت‌وگو محور بسیار مورد استقبال دانشجویان قرار می‌گیرد»، خاطرنشان کرد: جهاددانشگاهی نهادی است که مسابقات مناظره‌ برگزار می‌کند و مسابقات مناظرات جهاد یک برند بین‌المللی است که در آن تحقیر و تخریب رقیب وجود ندارد. مردم ما هنوز گفت‌وگو را نیاموخته‌اند؛ به همین دلیل به وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد کرده‌ایم که برگزاری مناظره‌ها را از دوره دانش‌آموزی آغاز کنیم تا یاد بگیریم در کنار شنیدن نظرات مخالف از نظرات خودمان منطقی دفاع کنیم.

او به اشاره به مناظره‌های انتخاباتی ریاست جمهوری، گفت: مردم ناراحت هستند که کاندیداها همدیگر را تخریب می‌کنند، برنامه ارائه نمی‌کنند، پاسخ سؤال‌های همدیگر را به درستی نمی‌دهند و … . همه اینها نشان می‌دهد ما نیاز به تمرین گفت‌وگو داریم.

علیزاده همچنین تصریح کرد: شعار جهاددانشگاهی حمایت از دولت‌ها تحت سیاست‌های مقام معظم رهبری است و هیچ‌وقت در مقابل هیچ دولتی قرار نگرفتیم و رنگ و بوی تقابل با دولت‌ها را نداشته‌ایم.

مهدی عباسی، رئیس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی نیز خاطرنشان کرد: ما شبکه‌ای از دانشجویان داوطلب در حوزه‌های مختلف را شکل داده‌ایم و در حال حاضر با بیش از هشت هزار نفر از دانشجویان در سراسر کشور ارتباط منسجم داریم. محرومیت‌زدایی از اقداماتی است که در قالب طرح «مهر باران» در جهاد برگزار و اردوهای جهادی برپا می‌شود. طرح‌های متعدد دیگری از جمله طرح «نان، پنیر و همدلی» با هدف توزیع اقلام غذایی بین نیازمندان در حال اجراست. همچنین توزیع لوازم‌التحریر بین دانش‌آموزان نیازمند و اجرای طرح انارانه با اجرای کار فرهنگی برای کودکان کار پیگیری می‌شود.

حامد علی‌اکبرزاده، رئیس سازمان انتشارات جهاددانشگاهی نیز در تشریح فعالیت‌های این سازمان، گفت: ما نگاه فرهنگی داریم و تلاش می‌کنیم آثار دانشجویان را چاپ کنیم تا منجر به رشد فرهنگی آنها شود. از دیگر اقدامات ما ترویج فرهنگ کتابخوانی است که در راستای تفاهم‌نامه حاضر می‌توانیم هم در بحث تولید محتوا از ظرفیت دانشجویان اهل قلم استفاده کنیم و هم می‌توانیم از ظرفیت دانشجویانی که در طرح‌های ترویج کتابخوانی فعال هستند، بهره‌ ببریم.

در ادامه این نشست، میثم جعفری، معاون دبیر شورای مرکزی مشارکت‌های مردمی مبارزه با کرونا به تشریح مفاد تفاهم‌نامه مشترک پرداخت و گفت: در ایام کرونا آموزش و پرورش بر استفاده از تب‌لت و سامانه شاد تأکید داشت که با توجه به شرایط کشور، شرایط مناطق محروم، گرانی سخت‌افزارهای زیرساختی سامانه شاد و عدم دسترسی بسیاری از بچه‌ها در مناطق محروم به اینترنت تأکید غیر علمی بود که باعث شد بخش عمده‌ای از بچه‌های مناطق محروم از تحصیل بازماندند.

جعفری از مطالعه گسترده در این حوزه خبر داد و گفت: در همین راستا پکیج آموزشی ارزان قیمت تهیه کردیم که در اختیار دانشجویان و طلاب داوطلب، داوطلبان خیریه‌ها و … قرار دهیم تا با حضور در مناطق محروم به آموزش کودکان بپردازند. خروجی جلسات این شد که در حوزه سازماندهی و مشارکت برای استفاده از خیرین و طلاب کمک کنیم و جهادگران جهاددانشگاهی در حوزه آموزش داوطلبان و تولید محتوا به ما کمک کنند.

همچنین محمدحسین حسینی‌یکتا، دبیر شورای مرکزی مشارکت‌های مردمی مبارزه با کرونا نیز در سخنانی خاطرنشان کرد:  ۵۰ هزار مؤسسه، NGO، کانون مساجد، کانون قرآنی و … داریم که سازماندهی شده‌اند اما هزاران مؤسسه با فعالیت اجتماعی داریم و از آنجایی که فعالیت آنها صنفی است کسی به فکر سازماندهی آنها نبوده است. زیرساخت‌های خوبی برای ساماندهی این مؤسسات در حال انجام است از جمله ساختار پلتفرمی، آموزشی، رسانه‌ای و … که می‌توانیم از فعالان داوطلب جهاددانشگاهی نیز در این زمینه استفاده کنیم.

در پایان این نشست، تفاهم نامه طرح آموزش و بازآموزی دانش آموزان محروم از تحصیل (مقطع پایه دبستانی و اول ابتدایی) در دوران کرونا با اولویت مناطق محروم به امضای عیسی علیزاده (معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی) و محمدحسین حسینی‌یکتا (دبیر شورای مرکزی مشارکت‌های مردمی مبارزه با کرونا) رسید.

منبع: ایسنا

مرتبط:

ارائه طرح مدیریت فضای آموزش و پرورش در دوران کرونا و پسا کرونا