این بچه‌های آرام، آتش زیرخاکسترند!

یک روانشناس با اشاره به استفاده بیش از حد برخی کودکان و نوجوانان از فضای مجازی دراوقات فراغت، گفت: والدین باید بدانند فرزندان آنها که ساعت‌ها سرگرم فضای مجازی آرام یک گوشه می نشینند، عملا در شرایط آرامش قبل از طوفان قرار داشته و به نوعی آتش زیرخاکسترند که سالها بعد اثرات مخرب خود را نشان می‌دهد.

عظیم عظیمی با اشاره به شروع اوقات فراغت کودکان و نوجوانان با پایان گرفتن فصل مدارس، گفت: در شرایط کرونا بچه ها عملا مدرسه را به شکل واقعی تجربه نکرده و عمدتا در محیط خانه و در فضای مجازی در کلاس های درس حضور داشته اند، اما با پایان گرفتن همین حضور مجازی در مدرسه، کودکان و نوجوانان حالا به نوعی احساس شروع اوقات فراغت و آزادی عمل بیشتری در فعالیت های روزانه را دارند که باید فکری برای آن کرد.

وی افزود: متاسفانه در شرایط شیوع کرونا برخی والدین برای اینکه خیال خود را راحت کرده و به خود سختی ندهند و از طرفی هم فرزند آنها مجبور نشود بیرون از خانه فعالیت و بازی داشته باشد، تبلت و لپ تاپ و بازیهای رایانه ای برای فرزند خود تهیه کرده و کودک و نوجوان خود را برای ساعات بسیاری در طول روز با آن سرگرم می کنند که این کار بسیار خطرناک است.

عظیمی گفت: مدت زمان استفاده کودکان و نوجوانان از تبلت، بازی های رایانه ای، رایانه و تلویزیون و هر نوع وسیله مانیتوری دیگر نهایتا باید ۱٫۵ ساعت در طول روز باشد و بیش از این مقدار کودکان و نوجوانان را با مخاطرات بسیار مواجه می کند.

وی به آسیب های جسمی استفاده بیش از حد از انواع مانیتور اشاره کرد و افزود: استفاده طولانی مدت از این وسایل ضمن آسیب به بینایی و ستون فقرات و مهره های گردن کودکان و نوجوانان و احتمال افزایش وزن و چاقی در آنها، می‌تواند آسیب های روحی را هم به دنبال داشته و آنها را افسرده و پرخاشگر کند.

عظیمی گفت: والدین باید بدانند شاید فرزند آنها ساعت ها با انواع مانیتور و بازی های رایانه ای سرگرم شود، اما با توجه به عوارض و پیامدهای آن در نهایت دود این کار در چشم آنها خواهد رفت و این کودکان در بزرگسالی با کاهش توانایی تعاملات اجتماعی مواجه شده و افرادی پرخاشگر و منزوی بار خواهند آمد.

عظیمی بار دیگر با هشدار نسبت به استفاده بیش از حد کودکان و نوجوانان از فضای مجازی در اوقات فراغت، گفت: این موضوع آتش زیرخاکستر است که بعدها دودش به چشم خانواده ها خواهد رفت و والدین نباید برای راحتی خود، اجازه استفاده بیش از حد از این فضا را به فرزندانشان بدهند.

وی یادآور شد: طرح‌واره های ذهنی کودکان با استفاده بیش از حد از فضای مجازی بگونه ای نامناسب شکل خواهد گرفت که آثار مخرب آن در دوران بزرگسالی خود را نشان خواهد داد.

این روانشناس گفت: در همین راستا توصیه می شود والدین اوقات فراغت کودکان و نوجوانان را جدی گرفته و برای آن برنامه ریزی داشته باشند.

اوقات فراغت کودکان بدون “بازی” معنی ندارد/ هر کودک باید روزانه ۵ ساعت بدود

عظیمی گفت: مهمترین اصل برای برنامه ریزی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان این است که والدین نیازمندی آنها را شناسایی کنند که این کار با گفت و گو یا تجربه سالهای گذشته به دست می آید و باید بر حسب نیازمندی و علاقه فرزندان برای آنها برنامه ریزی صورت گیرد.

وی “بازی” را پایه اصلی برنامه های اوقات فراغت کودکان عنوان کرد و افزود: اوقات فراغت کودکان بدون بازی معنی ندارد و عمده این بازی ها هم باید با تحرک جسمی و دویدن همراه باشد.

عظیمی گفت: هر کودک تا سن ۱۲ سالگی باید حداقل روزانه پنج تا شش ساعت تحرک جسمی داشته و بدود و کمتر از این میزان کودک را در دوران بزرگسالی با مشکلات جسمی مواجه خواهد کرد.

وی افزود: بنابراین والدین باید شرایطی فراهم کنند که در اوقات فراغت، کودکان آنها فعالیت های جسمانی طولانی مدت داشته باشند و می توان در شرایط شیوع کرونا کودک را به باغ و یا پارک خلوت برد و با رعایت پروتکل ها اجازه داد که کودک بدود و بازی کند، یا می توانند برای او دوچرخه و سه چرخه خریده و اجازه دهند بازی و فعالیت کند. در محیط خانه هم بازی های مختلفی از جمله فوتبال دستی، شطرنج و … را می توان انجام داد.

وی افزود: علاوه بر این داستان گفتن و کتاب خواندن و اجرای نمایش های خانگی هم از جمله سرگرمی های دیگر است که والدین می توانند در اوقات فراغت کودکان از آن استفاده کنند.

این روانشناس گفت: برای نوجوانان هم به همین شکل می توان با توجه به شناخت نیازهای آن ها برنامه ریزی کرد و بحث مطالعه و ورزش حتما باید در برنامه های این گروه سنی قرار گیرد.

منبع: ایسنا

مرتبط: