با احساس ناامنی کودکان چه کنیم؟

روانشناس کودک و نوجوان گفت: اگر فرزندان احساس امنیت داشته باشد و احساس کند که والدین ثبات روانی دارند با اخباری مانند فرزند آزاری و فرزند کشی ری اکشن زیادی نشان نمی‌دهند؛ اما ری اکشن زیاد نشان دادن کودکان نشان‌دهنده این است که کودک احساس ناامنی را داشته و این نوع اخبار فقط سبب فعال شدندش شده است.

خانواده اساسی‌ترین و مقدس‌ترین نهادی است که افراد درون آن رشد می‌کنند، تربیت می‌شوند و احساس امنیت و آرامش را از آن دریافت می‌کنند؛ اما انتشار اخباری مانند آزارها و قتل‌های خانوادگی ذهن بسیاری از افراد جامعه را درگیر خود می‌کند و این پرسش را در افکار عمومی شکل می گیرد که آیا پدر و مادر دیگر نماد مهربانی و عشق بی‌انتها نسبت به فرزندان خود نیستند؟

انتشار بی‌محابا این اخبار علاوه بر آزرده کردن خاطر افراد، این ترس را نیز ایجاد کرده است که مبادا نهاد خانواده که پایدارترین و مؤثرترین وسیله دریافت آرامش و امنیت برای کودکان و نوجوانان بوده است تقدس و امنیت بخش بودن خود را از دست بدهد و تبدیل به منبعی هراس برای کودکان شود؛ زیرا این امر عواقبی فراوان ازجمله پناه بردن نوجوانان به افرادی ناآشنا و خارج از محیط خانواده را به همراه دارد که خود می‌تواند خطرات و آسیب‌های فراوانی را ایجاد کند.

به راستی شنیدن این اخبار توسط کودکان و نوجوانانی که توانایی تحلیل و تفسیر درست از اخبار و اطلاعات را ندارند چه آسیبی بر روح و روان آنان وارد می‌کند؟ و چه تصویری از پدر و مادر در ذهنشان ترسیم می‌کند؟

دکتر نازنین حبیبی، روانشناس کودک و نوجوان، عنوان کرد: به طور طبیعی شنیدن اخبار فرزند آزاری و فرزند کشی می‌تواند سبب ترس کودکان از والدین شود به ویژه اگر این احساس ناامنی از قبل شکل گرفته باشد.

وی با تأکید بر اینکه دلیلی برای مطلع شدن کودکان از اخبار به ویژه بخش حوادث آن وجود ندارند، اظهار کرد: اطلاع کودکان از این نوع اخبار نشاءت گرفته از سهل‌انگاری والدین است.

مدیر گروه تخصصی کودک و نوجوان انجمن ازدواج و خانواده کشور ادامه داد: این اخبار برای نوجوانان به ویژه نوجوانانی که با والدین خود درگیر هستند یا و دارای والدینی با خشونت رفتاری هستند پیامی از جنس اینکه امن‌ترین فرد زندگی من، امن نیست، مخابره می‌کند.

وی در رابطه با جلوگیر یا از اثرات مخرب این اخبار بیان کرد: مهم‌ترین راه این است که شما والدینی امن باشید و به‌گونه‌ای رفتار کنید که به فرزند القا شود که پدر و مادر من کسانی هستند که عشق مشروط ندارند و در هر شرایطی مورد تائید والدین هستم حتی اگر جایی اشتباه کنم؛ زیرا والدین همراه من هستند.

حبیبی تصریح کرد: اگر فرزند احساس امنیت داشته باشد و احساس کند که والدین ثبات روانی دارند با این نوع اخبار ری اکشن زیادی نشان نمی‌دهند؛ اما ری اکشن زیاد نشان دادن کودکان نشان‌دهنده این است که کودک احساس ناامنی را داشته و این نوع اخبار فقط سبب فعال شدندش شده است.

وی درباره راه درمان ری اکشن شدید کودکان در رابطه با این نوع اخبار گفت: پیشنهاد می‌شود که با استفاده از بازی‌درمانی کودکان این نوع حس‌های بد را تخلیه کنند و والدین نیز در جواب سؤال کودکان درباره این نوع اخبار توضیح دهند که آدم‌های مریض هم وجود دارند و چون تعداد این آدم‌ها کم است تبدیل به اخبار شده‌اند و ما نیز از شنیدن این اتفاقات متأسف هستیم و همه تلاشمان را می‌کنیم که والدین خوبی برای تو باشیم.

روانشناس کودک و نوجوان افزود: والدینی که احساس می‌کنند فرزندانشان زیاد تحت تأثیر این اخبار قرارگرفته‌اند، نشان می‌دهد که فرزندشان احساس ناامنی می‌کند و این احساس ناامنی نیز نشاءت گرفته از رفتارها مانند عدم ثبات رفتاری، خشم و یا غم زیاد نشان دادن و… است که این حس را به کودک یا نوجوان القا می‌کند که من آدم قابل پیش‌بینی برای تو نیستم.

وی ادامه داد: این موضوع می‌تواند برای کودکان و یا حتی نوجوان خطرناک باشد به همین علت پیشنهاد می‌شود که اگر والدینی در این شرایط قرار دارند و فرزندشان احساس ناامنی می‌کند، حال خوبی ندارد و مشکلی در ارتباط با فرزندشان وجود دارد بهتر است که تحت درمان قرار بگیرند تا از آسیب دیدن فرزندشان جلوگیری کنند.

بی‌شک در جامعه‌ای که اخبار و اطلاعات به ویژه اخبار خشونت آمیزی مانند اینکه پدری فرزندش را با داس کشت، والدینی فرزندشان را قطعه قطعه کردند و… بدون هیچ‌گونه چارچوب، طبقه‌بندی و تفسیر درستی منتشر می‌شوند و به راحتی در دسترس همه آحاد جامعه قرار می‌گیرند باید در آینده‌ای نه چندان دور منتظر عواقب و آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیر آن هم باشیم.

منبع: ایسنا

مرتبط:

دلیل نق زدن کودکان و راه های پیشگیری از آن

تربیت مخصوص جلوگیری از عصبانیت در کودکان