چاقی تهدید جدی برای سلامت کودکان

عضو هیات علمی پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید براینکه چاقی در بین کودکان در حال افزایش است، گفت: درگیری افراد با چاقی در سنین پایین و کودکی سلامت آنان را به مخاطره جدی می‌اندازد.

دکتر محمد امانی افزود: کودکانی که درگیر چاقی و اضافه وزن می شوند، حتما عوارض ناشی از این عارضه را در سنین پایین تری تجربه خواهند کرد.

وی بیان کرد: ضروری است نظام بهداشتی برنامه ریزی منسجمی برای پیشگیری از این بلای بزرگ داشته باشد و اقدامات خود را در سطح وسیع تری اجرا کند، البته تک تک ما هم باید مسئول سلامتی خانواده های مان باشیم.

این متخصص گوارش و کبد ادامه داد: فرزندان نیاز دارند پدر و مادر سالم داشته باشند و در کنار آنها، مراحل زندگی را با سلامتی و تندرستی سپری کنند.

وی تاکید کرد: نباید به خاطر چیزهای ساده ای که می توان از آنها جلوگیری کرد، فرزندان را درگیر بیماری و احتمالا مرگ و میر کرد. همچنین همه باید تلاش کنیم تا انسان های سالمی را تحویل جامعه دهیم.

ورزش و تغذیه مناسب مهمترین عامل حفظ و ارتقای سلامتی 

امانی ورزش و تغذیه مناسب را مهمترین عامل حفظ و ارتقای سلامتی مردم اعلام کرد و گفت: مردم به خصوص کودکان با تحرک بدنی مناسب و دوری از غذاهای ناسالم می توانند از بروز چاقی جلوگیری کنند.

وی بر لزوم تحرک کافی و منظم تاکید و به مردم توصیه کرد که روزانه حدود نیم ساعت تحرک بدنی مناسب انجام دهند تا هم از عوارض چاقی به دور باشند و هم سلامتی آنان حفظ شود.

متخصص گوارش و کبد گفت: ورزش و تحرک مناسب، مزایایی فراوانی دارد که از جمله آن می توان از کاهش بروز سرطان نام برد.

عضو هیات علمی پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: پرهیز از مصرف غذاهای پرکالری و توجه به مراقبت های بهداشتی و انجام آزمایش های دوره ای، مهمترین عوامل پیشگیری از چاقی هستند.

کبد چرب، شایعترین علت پیوند و نارسایی کبدی 

امانی خاطرنشان کرد: امروزه شایعترین علت پیوند کبد و نارسایی کبدی ناشی از کبد چرب است و مردم باید به شدت از آن دوری کنند.

وی افزود: کبد چرب از بیماری های مرتبط با چاقی و اضافه وزن است که می تواند در روند بیماری با التهاب در کبد و ایجاد فیبروز و در نهایت سیروز همراه شود.

امانی تاکید کرد: بیماران مبتلا به کبد چرب معمولا قند خون مختل و چربی خون بالا دارند و در مسیر زندگی عوارضی مانند سکته قلبی و مغزی پیدا می کنند.

چاقی چه عوارضی دارد؟

استاد دانشگاه تهران درباره عوارض متعدد چاقی نیز گفت: از عوارض مهم چاقی و اضافه وزن، بیماری های مزمن و مهمی همچون دیابت، فشارخون و کبد چرب است.

امانی اظهار داشت: چاقی با انواع سرطان های گوارش مانند روده بزرگ، کبد، لوزالمعده و معده و حتی سرطان های پستان و رحم هم در ارتباط است.

وی یکی دیگیر از عوارض چاقی را احتمال بروز سکته های قلبی و مغزی بیان کرد و گفت: سکته ها از عوامل مهم مرگ و میر و ناتوانی افراد هستند.

امانی با بیان اینکه چاقی می تواند سبب آسیب های مفاصل و ناتوانی در حرکت شود، گفت: بیمارانی که دچار آرتروز مفاصل زانو هستند علایم آنها با ۱۰ درصد کاهش وزن به میزان زیادی کم می شود و این مقدار کاهش وزن سبب بهبود قابل ملاحظه درگیری کبد هم می شود.

وی، تحرک نداشتن، پشت میز نشینی، زندگی شهری، مصرف غذاهای پرکالری را عامل مهم بروز چاقی در افراد دانست و به مردم توصیه کرد از این رفتارهای پرخطر دوری کنند.

منبع: ایرنا

مرتبط:

آنچه که حتما باید درباره چاقی کودکان بدانیم

عادت‌هایی که در ظاهر سالم هستند اما به چاقی ختم می‌شوند