استرس و افسردگی کودکانتان را در زمان کرونا از بین ببرید!

کمبود امکانات آموزشی و ترک تحصیل کودکان در خانواده های کم درآمد و فقیر و افزایش کودکان کار بیشتر از دیگر خانواده ها مشاهده می شود، ضمن آن که برای کودکان دچار معلولیت در این خانواده نیز آسیب ها به دلیل محدودیت در تردد و دسترسی کمتر آنان به خدمات درمانی و توانبخشی، بیشتر و در واقع، اثرات منفی ناشی از همه گیری بیماری کرونا بر کودکان، بصورت نابرابر ایجاد می شود.

دکتر مریم بهنودی  با اشاره به قرنطینه های خانگی در ایام کرونا گفت: ماندن کودکان در خانه، سبب شده بیشتر در معرض خشونت خانگی قرار بگیرند و سلامت روانی و امنیت کودکان در این شرایط به خطر بیافتد، و همزمان، عوامل تنش آفرین جدیدی برای والدین و مراقبان آنان ایجاد شود.

وی با تأکید بر اینکه کودکان خانواده های کم درآمد و فقیر، به دلیل کمبود امکانات ناشی از نبود یا کمبود منابع مالی، در معرض آسیب ‌های بیشتری نسبت به کودکان در خانواده‌ های مرفه می‌باشند، اظهارکرد: کمبود امکانات آموزشی و ترک تحصیل کودکان در خانواده های کم درآمد و فقیر و افزایش کودکان کار بیشتر از دیگر خانواده ها مشاهده می شود، ضمن آن که برای کودکان دچار معلولیت در این خانواده‌ها نیز آسیب ها به دلیل محدودیت در تردد و دسترسی کمتر آنان به خدمات درمانی و توانبخشی، بیشتر و در واقع، اثرات منفی ناشی از همه گیری بیماری کرونا بر کودکان، به صورت نابرابر ایجاد می شود.

بهنودی یادآور شد: والدین برای کاهش اضطراب و استرس در دوران قرنطینه، برنامه روزانه منظم و با ارزشی برای فرزند خود درنظر بگیرند و زمانی را برای بازی، برقراری ارتباط با دوستان و کمک گرفتن از آنها در انجام کارهای خانه، اختصاص دهند.

وی با اشاره به واکنش های احساسی متفاوت در افراد بیان کرد: بعضی کودکان به انجام کارهای هنری علاقه مند هستند و بعضی دیگر دوست دارند با استفاده از وسایل ارتباطی، در موقعی که امکان حضور فیزیکی در کنار دوستان شان را ندارند، احساسات خوب و بد خود را با آنها در میان بگذارند، مهم این است که همان کاری که احساس می‌کنند برایشان بهتر است را انجام دهند.

بهنودی با تأکید بر لزوم رعایت اصول بهداشتی در شرایط کرونا و آموزش آن به کودکان افزود: جملات دستوری” دستاتو بشور یا دستاتو شستی!؟” برای کودکان خوشایند نیست، باید از جملاتی همچون ” بدویم بریم دستامونو بشوریم که شام خوشمزه منتظرمونه” استفاده و آن را با چهره ای گشاده و حتی ریتمیک با آوایی خاص توأم کنیم، از بابت ماسک بهتر است با توجه به روحیه تنوع طلبی کودک، لایه زیبا با گلدوزی های زیبا و متنوع برای روی ماسک کودک درست کنند تا کودک از استفاده آن و تعریف دیگران لذت ببرد و اشکال حیوانات به صورت کارتونی و نقاشی روی ماسک نیز می تواند جاذب باشد.

بازی درمانگر کودک با اشاره به تأثیر مثبت بازی ها بر سلامت جسم و کاهش آسیب های روانی کودکان گفت: والدین سعی در ساخت بازی با ابزار ساده داشته و برای پیشگیری از افسردگی و پرخاشگری کودکان بهتر است والدین در تمامی بازی های کودکان مشارکت داشته باشند.

بهنودی در ادامه ساخت چند بازی را برای کودکان به والدین توصیه و فواید آن را یادآور شد: با کاموا مسیری درست و یک توپ تخم مرغی را در مسیر جاده قرار دهند با فوت توپ را در مسیر به جلو برانند یا چند لیوان یک بار مصرف پر از آب کنار هم و یک توپ تخم مرغی روی لیوان اول با فوت کردن توپ را به لیوان دوم منتقل کنند این عمل باعث افزایش حجم ریه کودکان می‌شود.

وی افزود: بازی لی لی روی فوم بر تقویت حرکات حسی حرکتی، یه قل دو قل بر سرعت عمل دست و چشم، نقطه بازی بر استدلال و استراتژی و تفکر منطقی، اسم فامیل بر دایره لغات و اطلاعات عمومی، ساخت داستان های تخیلی با دادن چند شئ کوچک بر وسعت هوش تجسمی و تخیلی، یه مرغ دارم روزی چندتا تخم میزاره چرا دوتا پس چندتا؟ بر دقت و حافظه و تقویت توجه به چهره ها درکودکان تأثیرگذار است و شرکت بزرگترها در بازی لذت آن را برای کودکان افزایش می‌دهد.
بهنودی با اشاره به تنش های کودکان بیش فعال در منزل افزود: والدین بطری های نوشابه خالی را پر از آب و مثل بولینگ انتهای اطاق بچینند و با یک توپ با سایز توپ فوتسال ضربه بزنند، منجر به تقویت پرتو دید در نقاط معلوم و بالا بردن دقت کودک می‌شود و مناسب برای کودکان بیش فعال، تا تنش هایشان را کم و آرامش را جایگزین کند.

وی در پایان یادآور شد: بهتر است والدین اخبار و نگرانی کرونا را نزد کودکان مطرح نکنند تا کودکان در دنیای آرام خود بسر ببرند، مادران پرتنش این تنش را به کودکان خود منتقل و کودکان را پر استرس بار می آورند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

نقش بازی در بهبودی پساکرونا

تاثیر کرونا ویروس بر بینایی کودکان

۱۱ توصیه‌ دندان‌پزشکی در دوران کرونا