برای کودکانتان این دوچرخه ها را نخرید

یک مربی بین المللی دوچرخه سواری گفت: خانواده‌ها باید از خرید هر نوع دوچرخه‌ای برای فرزندانشان خودداری کنند.

سیامک ادبی، با اشاره به علاقه بسیاری از کودکان به دوچرخه سواری، اظهارکرد: هرچند هیچ سن مشخصی برای شروع دوچرخه سواری نیست، اما هر زمان که کودک بتواند رکاب بزند، می تواند دوچرخه سواری را شروع کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر اکثر خانواده ها همین که کوکانشان شروع به راه رفتن می کنند، برای سرگرمی آنها و اینکه یک ورزش را انجام دهند، برایشان دوچرخه می خرند که در این رابطه باید نکاتی را مورد توجه جدی قرار دهند.

این پیشکسوت دوچرخه سواری افزود: متاسفانه بسیاری از خانواده ها در خرید دوچرخه برای کودکانشان اطلاعات کافی ندارند و بیشتر به زیبایی دوچرخه نگاه می کنند تا اینکه آیا مناسب فرزندنشان هست یا نه و از طرف دیگر بسیاری از فروشندگان دوچرخه هم دانش و آگاهی لازم را برای دادن نظر کارشناسی به خانواده ها ندارند.

وی تاکید کرد: وضعیت درآمدی متوسط خانواده های کرمانشاهی و در حال رشد بودن کودکان باعث می شود که گاها بسیاری از خانواده ها برای فرزندانشان دوچرخه هایی خریداری کنند که بزرگتراز آنها است که این موضوع سلامتی کودک را به خطر می اندازد.

ادبی اضافه کرد: هرچند دوچرخه سواری فوایدی همچون سلامتی  قلب و عروق، تقویت عضلات بزرگ پا، کنترل فشار خون، کنترل وزن و افزایش اعتماد بنفس کودکان را بدنبال دارد، اما اگر دوچرخه نامناسبی برای کودکانمان بخریم نه تنها این فواید را نخواهد داشت، بلکه کودک به مرور دچار آسیب دیدگی هایی از ناحیه کمر و زانو خواهد شد و حتی احتمال عقیم شدن او را در آینده به همراه دارد.

وی گفت: توصیه می شود  برای کودکان زیر ۱۳ سال باتوجه به جثه آنها دوچرخه هایی با سایز ۱۶ یا ۲۰ خریداری کنند و از سن ۱۳ سال به بالا هم سایز ۲۶ مناسب است.

این مربی دوچرخه سواری اضافه کرد: اندازه دوچرخه برای کودک باید بگونه ای باشد که بدون خم شدن به جلو بتواند میله فرمان را بگیرد.

وی به خانواده توصیه کرد در شروع کار دوچرخه سواری برای کودکانشان کلاه ایمنی، دستکش، زانوبند، مچ  بند و آرنج بند خریداری و استفاده کنند و افزود: تا زمانی که کودک حین دوچرخه سواری به تعادل کافی می رسد، بهتر است از این ابزار حفاظتی استفاده شود.

ادبی تاکید کرد: سطح صاف و یکدست آسفالت شده بهترین فضا برای تمرین کودکان به شمار می رود و از همه خانواده ها می خواهیم که اجازه دوچرخه سواری روی سطح ناهموار را به فرزندانشان ندهند، چراکه باعث آسیب دیدگی آنها می شود.

وی در ادامه در خصوص مدت زمان دوچرخه سواری در طول روز برای کودکان هم گفت: برای کودکانی که زیر ۱۳ سال سن دارند، دوچرخه سواری باید بیشتر یک ورزش تفریحی باشد و بگونه ای دوچرخه سواری کنند که دچار نفس نفس زدن نشوند و تلاش داشته باشند که عبور از موانع و مهارت دوچرخه سواری را یاد بگیرند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

قبل از دوچرخه سواری ، این ۹ مورد را بدانیم

آموزش دوچرخه سواری به کودکان