والدین تا به چه میزان باید به ایمنی خانه کودک اهمیت بدهند؟

از آنجایی که خانه متداول ترین مکان برای آسیب دیدن کودکان خردسال است و معمولا قبل از شروع مدرسه، کودکان بیشتر اوقات خود را در خانه می گذرانند و کنجکاو و ماجراجو هستند و درک کاملی از عواقب اعمال خود ندارند، بنابراین باید امنیت خانه برای کودکان تامین باشد تا از آسیب دیدن‌های احتمالی جلوگیری شود.

هرچه شما بیشتر جلوی خطرات را بگیرید و پیش­بینی دقیق­‌تری داشته باشید، احتمال آسیب کودک­‌تان کمتر می­‌شود.

جلوگیری از آسیب دیدن کودکان در خانه و اطراف آن:

برای اینکه جلوی اتفاقات خطرناک و صدمه دیدن کودک‌تان را بگیرید، باید این کارها را انجام دهید:

نظارت داشتن بر فرزندتان:

یکی از مهم­ترین راه­‌های پیشگیری، نظارت داشتن بر کارهای فرزندتان به صورت دورادور است. البته نمی­شود که از والدین یا سرپرستان توقع داشت که هر ثانیه مواظب فرزندشان باشند و این کار سخت­‌تر هم می­‌شود، اگر چند فرزند داشته باشید.

شما با چند راهکار ساده می‌­توانید وقت خودتان را آزاد کنید؛ به طور مثال در مواقعی که فرزندتان خواب است و شما آزاد هستید، غذا درست کنید و داخل فریزر نگهدارید! به این ترتیب برای وعده­‌های غذایی نیاز به وقت گذاشتن نیست و شما می‌­توانید از غذایی که قبلا آماده کرده‌­اید، استفاده کنید.

یا اینکه به جای حمام بردن کودک برای شستن صورتش، از پاک کننده‌­های صورت کودک استفاده کنید تا هم وقت و هم انرژی خودتان و فرزندتان را هدر ندهید.

تفریح

به حداقل رساندن خطرات اطراف خانه:

* دنبال خطراتی که اطراف خانه برای فرزندتان وجود دارند، باشید. وقتی که این خطرات را پیدا کردید، راه­‌هایی برای مقابله با آنها بیابید و به این ترتیب به سمت امن کردن خانه و اطراف آن برای فرزندتان پیش بروید.

* یک فضای بازی امن برای کودک خود فراهم کنید؛ این مکان باید جایی باشد که شما بتوانید با خیال راحت فرزندتان را تنها بگذارید و به کارهای ضروری خود مثل حمام رفتن یا آشپزی کردن بپردازید.

* فضایی که در دسترس کودک هست را از هرگونه دارو، مواد شیمیایی، سموم، کبریت و فندک پاک کنید و یا این موارد را داخل کمدی بگذارید که قفل شود و فرزندتان قادر به باز کردن آن نباشد.

* قسمت‌­هایی که خطرناک هستند را با ایجاد یک مانع از دسترس کودک خارج کنید.

* از محصولات ایمنی برای پریزهای برق، قفل کردن کابینت و کشوها، محافظ برای پنجره ها و مانع ایجاد کردن جلوی پنجره­ها استفاده کنید تا جلوی برخورد کودکان با این وسایل خطرناک بگیرید.

* استفاده از زنگ خطر دود، در منازل بسیار مهم است.

* برای راحت‌­تر راه رفتن فرزندتان در منزل وسایل را مرتب بچینید و تا حد امکان جلوی مسیر فرزندتان نباشند.

 

خطرات آشپزخانه برای کودکان:

از آسیب­‌های شایع در آشپزخانه برای کودکان، می­‌توان به مسمویت، سوختگی، زمین خوردن یا بریدن پوست با اشیا تیز مانند چاقو اشاره کرد.

* اولین و بهترین قدم برای جلوگیری از آسیب دیدن کودک در آشپزخانه، این است که آنها را از این مکان خطرناک دور نگهدارید.

* بعضی از والدین برای حلوگیری از ورود کودک به آشپزخانه یا از پارک‌­های بازی بادی و یا از درب­های ایمنی برای آشپزخانه استفاده می­‌کنند.

* البته اگر فرزند شما به سنی رسیده است که می­‌توانید خطرات را برایش توضیح دهید و او را از تماس با اشیا خطرناک منع کنید، پس حتما این کار را بکنید.

* استفاده از محافظ برای فر و اجاق گاز، قفل یا قفل کودک برای کمدها و کابینت‌­هایی که اشیا خطرناک داخلشان است.

آشپزی با کودکان

خطرات سرویس بهداشتی برای کودکان:

سرویس­‌های بهداشتی به دلیل داشتن خطر ابتلا کودکان به سوختگی و غرق شدگی، جزء مکان­‌های خطرناک یک خانه به حساب می‌­آیند.

* در زمان استحمام نوزاد یا کودک خود همیشه آنجا حضور داشته باشید و برای یک لحظه هم آنجا را ترک نکنید (حتی به اندازه باز کزدن درب منزل یا جواب دادن به تلفن). وقتی مشغول حمام کردن فرزندتان هستید تمام کارهای جانبی را کنار بگذارید؛ زیرا یک ثانیه غفلت شما می­‌تواند منجر به خفگی کودک‌تان شود.

* آب دستشویی را برای فرزندتان روی ۵۰ درجه سانتی­گراد تنظیم کنید تا خطر سوختگی از بین برود و پوست بدن کودک‌­تان آسیبی نبیند.

* حتما قبل از قرار دادن کودک درون وان آب گرم دمای آب را با دماسنج چک کنید. برای استحمام کودک دمای آب باید بین ۳۷ تا ۳۹ درجه سانتی­گراد باشد.

* قبل از وارد کردن کودک به داخل آب، مطمئن شوید که شیر­های آب گرم بسته شده است.

 

خطرات اتاق خواب و اتاق نشیمن برای کودکان:

برای امن کردن اتاق خواب نوزاد و کودک‌تان، آنها را در جای خواب خودشان بدون پتو و بالش اضافه قرار دهید. والدین می‌­توانند با فرزندشان در یک اتاق مشترک باشند ولی روی یک تخت نه؛ زیرا این چنین ممکن است برای نوزادشان خطر مرگ داشته باشد.

در اتاق نشیمن و اتاقی که معمولا خانواده در آن دور هم جمع می­‌شوند هم یک فضای امن مخصوص بازی فرزندتان فراهم کنید. اسباب بازی­‌ها را در یک جعبه مخصوص قرار دهید؛ ترجیحا جعبه­‌ای باشد که تهویه داشته باشد تا در صورت افتادن کودک درون آنها، خطر خفگی برایش نداشته باشد.

مراقب کنترلر­هایی که با باتری دکمه­‌ای کار می­‌کنند هم باشید؛ اگر این باتری­‌ها توسط کودک بلعیده شوند خطر خفگی و مرگ را به همراه دارند.

منبع: ایسنا