سنجش اضطراب کودکان ۵ تا ۶ سال زنجانی آغاز شد

 سرپرست معاونت امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان زنجان گفت: طرح غربالگری اضطراب کودکان ۵ تا ۶ سال با هدف کمک به والدین جهت توجه به نشانه‌های اضطرابی کودکان، شناسایی و تشخیص زود هنگام اضطراب کودکی و کاهش آسیب‌های بعدی انجام می‌شود که خانواده‌ها می‌توانند در سامانه غربالگری ثبت نام کنند.

سکینه بیگلری روز چهارشنبه  هدف از اجرای طرح غربالگری اضطراب کودکان ۵ تا ۶ ساله را شناسایی زودهنگام اضطراب کودکان، ارجاع زودهنگام جهت مداخلات تخصصی و افزایش اطلاعات والدین در خصوص پیشگیری از اضطراب کودکان ذکر کرد.

وی اظهار داشت: اضطراب کودکی، پدیده ای گذرا نیست و در صورت عدم توجه و درمان تا سنین نوجوانی و بزرگسالی ادامه می یابد و موجب افت عملکرد تحصیلی، اجتماعی و شغلی در فرد و یا منجر به افسردگی، سوء مصرف مواد و مشکلات عدیده ای در ازدواج و روابط زناشویی می‌شود.

به گفته وی، شایعترین اختلال در دوران کودکی اضطراب است که در بسیاری از مواقع علایم آن با فرایند رشد طبیعی کودک اشتباه گرفته شده و مانع تشخیص و مداخله به موقع می شود.

بیگلری با بیان اینکه برنامه غربالگری ضمن اینکه خدمات ارزان تر را به جامعه هدف ارائه می دهد با تشخیص زودهنگام از ایجاد آسیب ها و مشکلات بعدی نیز می کاهد، افزود: این طرح از سال ۹۳ در مهدهای کودک استان اجرا می شد که با توجه به شیوع کرونا و تعطیلی مهدهای کودک، این طرح بصورت مجازی اجرا می شود.

وی اضافه کرد: بر این اساس خانواده های دارای کودک ۵ تا۶ ساله می توانند با به سامانه  http://moshavereh.behzisti.gov.ir مراجعه و سپس نسبت به ثبت نام کودک خود و تکمیل پرسشنامه مربوطه اقدام کنند که، پس از تکمیل پرسشنامه نتیجه غربالگری به والدین اعلام می شود تا در صورت لزوم و مشاهده علائم در کودکان، به مراکز مشاوره جهت اقدامات تخصصی معرفی شوند.

این مسوول  ادامه داد: پس از تکمیل پرسشنامه در این سامانه اگر نمره آزمون کودک از نمره مرزی بیشتر باشد با رنگ قرمز نشان داده خواهد شد و گزینه ارجاع به مشاوره جهت  دریافت خدمات تخصصی تر فعال خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: والدین می توانند با مراجعه به مراکز مشاوره و خدمات روان شناختی تحت نظارت بهزیستی استان و همکار با این طرح از خدمات تخصصی این مراکز بهره مند شوند و این چرخه در صورت همکاری والدین تا حصول نتیجه ادامه خواهد داشت.

منبع: ایسنا

مرتبط:

سامانه غربالگری اضطراب کودکان ۵ تا ۶ ساله