موسیر؛ گیاهی بدبو اما خوش طینت

یک کارشناس گیاه پزشکی گفت: موسیر نزدیک‌ترین گونه به سیر است اما برخلاف بوی بدی که دارد دارای خواص زیادی برای انسان است.

مصطفی مریدی اظهار کرد: موسیر ایرانی از گیاهان اندمیک کشور است که به لحاظ خواص و مصارف خوراکی نزدیکترین گونه به سیر محسوب شده و در ایران از دیرباز این سبزیجات دارای مصارف خوراکی متعددی بوده و به عنوان چاشنی در تهیه چاشنی، ترشی و یا معطر و ضدعفونی کردن دوغ و ماست استفاده می‌شود.

وی عنوان کرد: موسیر حاوی مقادیر بالایی آنتی‌اکسیدان، فلاونوئیدهایی مانند کورستین، ویتامین A، C و مواد معدنی مهم ازجمله گوگرد، پتاسیم و منگنز است.

مریدی ادامه داد: موسیر گیاهی از خانواده سیراست که ریشه آن پیاز مانند و برگ‌های آن باریک با گل‌هایی بنفش رنگ است، به‌عنوان گل زینتی از گل این گیاه استفاده می‌شود.

این کارشناس گیاه‌پزشکی عنوان کرد: این سبزیجات ۴۰ گونه مختلف دارد و دارای طعمی شبیه سیر و تلخی کمتری نسبت به آن است.

وی تصریح کرد: موسیر مانند سیر و پیاز خاصیت آنتی‌اکسیدانی، رقیق‌تر کردن خون یا خواص آنتی باکتریالی دارد اما مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در آن‌ها با هم متفاوت است یکی‌از ویژگی‌های بارز آن بو ندادن دهان پس از مصرف آن است.

مریدی بیان کرد: سیر و موسیر هر دو خاصیت ضد سرطانی به دلیل وجود گوگرد دارند، موسیر به شکل پیازی تقریبا درشت از ریشه این گیاه که در زیر خاک بزرگ شده است در می‌آید و همراه محصولات و فرآورده‌های مختلفی به کار می‌رود.

این کارشناس گیاه‌پزشکی با اشاره به خواص و فواید موسیر، عنوان کرد: ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در آن باعث سلامت زنان باردار و رشد طبیعی جنین می‌شود، همچنین فولات موجود در این سبزیجات مفید از نقایص سیستم عصبی جنین جلو گیری می‌کند.

وی ادامه داد: ویتامین‌های C، A، فسفر و منیزیم موجود در موسیر برای سلامت استخوان و بهبود رشد نوزادان و کودکان ضروری است.

مریدی افزود: مصرف موسیر به دلیل کاهش ذخیره چربی در بدن باعث لاغری و کاهش وزن افراد می‌شود.

این کارشناس گیاه پزشکی عنوان کرد: این سبزیجات مفید حاوی ترکیبات گوگردی فراوان است که دارای خواص ضد باکتری هستند و مانند آنتی‌بیوتیک طبیعی برای درمان سرماخوردگی، آنفلوآنزا، تب و برونشیت عمل می‌کنند، همچنین گل آن یک آنتی هیستامین طبیعی برای درمان حساسیت است.

منبع: ایسنا