والدین در بدو تولد از تست شنوایی فرزندشان مطمئن شوند

مدیرکل بهزیستی البرز گفت: تست شنوایی در بدو تولد و در بیمارستان برای نوزادان انجام می‌شود و والدین قبل از خروج از بیمارستان بایستی نسبت به انجام تست شنوایی برای نوزاد اطمینان خود حاصل کنند.

اسدالله حیدری با بیان اینکه مهمترین اصل در توانبخشی به موقع کم شنوایی تشخیص و مداخله زود هنگام است، اظهار کرد: کم شنوایی باعث تاخیر واختلال در رشد گفتار و زبان، رشد حرکتی ورشد فردی- اجتماعی  و.. می‌شود.

وی ادامه داد: سن طلایی کودک برای یادگیری زبان از بدو تولد تا شش ماهگی است و هر چه سن کودک بالاتر برود مغز انعطاف پذیری خود را برای یادگیری زبان از دست می‌دهد.

این مسئول با اشاره به اجرای طرح غربالگری گوش از بدو تولد نوزادان توضیح داد: تست شنوایی در بدو تولد و در بیمارستان برای نوزادان انجام می‌شود و والدین قبل از خروج از بیمارستان بایستی نسبت به انجام تست شنوایی برای نوزاد اطمینان خود حاصل کنند.

حیدری با بیان اینکه کم شنوایی یک نقص خاموش است و ممکن است نادیده گرفته شود، گفت: بیشتر مادران کودکان کم شنوا و ناشنوا، اولین فرد ناشنوایی که در زندگی شان دیده‌اند، فرزند خودشان بوده است، به همین دلیل شناسایی به موقع این اختلال از سوی والدین می‌تواند نقش به سزایی در سلامت جسمی، روحی و … فرزندان داشته باشد.

مدیرکل بهزیستی البرز با اشاره به وضعیت اجرای طرح غربالگری شنوایی در استان افزود: این طرح سال گذشته با پوشش صددرصدی جامعه هدف اجرایی شده و در مجموع برای ۲۶ هزار و ۸۷۸ کودک غربالگری شنوایی انجام شد.

وی ادامه داد: از میان این کودکان کسانی که نیاز به بررسی‌های تخصصی داشتند و به اشکالات شنوایی مشکوک بودند، به مراکز درمانی معرفی شدند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

بدشنوایی بیماری خاموش کودکان

راه‌های مراقبت از شنوایی/ رشد روزافزون کم‌شنوایی ناتوان کننده