راه‌های رفع دردهای شکمی که نوزادان و کودکان را درگیر خود می‌کند

یک فوق تخصص گوارش و کبد در چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه درصد زیادی از نوزادان ممکن است به دردهای شکمی و کولیک (قولنج) مبتلا شوند، گفت: کولیک دردی است که نوزاد پس از غذا خوردن و شیر خوردن به آن دچار شده و معمولا با بغل کردن و گرم کردن شکم نوزاد، آرام می‌شود.

احسان زارع با بیان اینکه دردهای شکمی در کودکان بستگی به سن، محل درد، مدت زمان وقوع درد و حاد و مزمن بودن آن دارد، اظهار کرد: اگر درد شدید نباشد و به‌صورت مزمن اتفاق افتد ایجاد حساسیت و نگرانی نمی‌کند، دردهایی که شدید هستند نیاز به بررسی دارند.

وی علت دردهای حاد را ناشی از عوامل مختلف دانست و افزود: پیچ‌خوردن روده‌ها و داخل هم رفتن آنان، عفونت‌های گوارشی، آپاندیس، سنگ کلیه و عفونت‌های ادراری نیز باعث دردهای شکمی حاد در کودکان می‌شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد خاطرنشان کرد: در سنین بالاتر و در نوجوانی و بزرگسالی ممکن است دردها نشانه یبوست یا سندروم روده تحریک‌پذیر باشد، در کودکان نیز التهابات معده و میکروب هلیکوباکتر پیلوری می‌تواند سبب درد مزمن و غیر شدید شود.

وی به مسئله کولیک ( قولنج) اشاره و بیان کرد: درصد زیادی از نوزادان ممکن است به کولیک مبتلا شوند، کولیک دردی است که نوزاد پس از غذا و شیر خوردن به آن دچار شده و معمولا با تاباندن، بغل کردن و گرم کردن شکم نوزاد، وی آرام می‌شود.

زارع با بیان اینکه رژیم غذایی مادر در بروز کولیک موثر است، یادآور شد: مادر تازه زایمان‌کرده باید به میزان کم حبوبات مصرف کند حتی اگر مادر چند روز پس از زایمان شیر مصرف کند ممکن است در بروز کولیک در نوزاد موثر باشد، برای دوران بارداری توصیه به رعایت رژیم غذایی خاصی نشده است، اما مادر باید در دوران بارداری آرامش داشته باشد تا کودک به کولیک مبتلا نشود.

این فوق تخصص گوارش و کبد به موضوع یبوست در کودکان پرداخت و اظهار کرد: یبوست در سن زیر یک سال کمتر رخ می‌دهد اما مصرف مایعات و رژیم غذایی مناسب توسط مادر در رفع این مسئله اثرگذار است، البته برای رفع یبوست، یک‌سری داروها مانند پروبیوتیک و پودر فیبرولاکس تجویز می‌شود.

وی ادامه داد: برای رفع یبوست در کودکان بالاتر از دو سال، مصرف رژیم غذایی فیبردار و سبزیجات و میوه‌هایی مانند سیب با پوست، آلوی خشک، کیوی، هلو، مرکبات، حبوبات، انجیر و آلو توصیه می‌شود، اگر این موارد پاسخگو نباشد داروهایی با عارضه کم تجویز خواهد شد.

این فوق تخصص گوارش و کبد با بیان اینکه درصد زیادی از نوزادان به رفلاکس مبتلا می‌شوند، تاکید کرد: پس از شیر دادن نوزاد، نباید او را خواباند و به مدت ۱۵ دقیقه و به حالت عمودی در بغل نگه داری شود و چند ضربه آرام به پشت نوزاد زده شود.

زارع به موضوع خون در مدفوع اشاره و بیان کرد: یک‌سری بیماری‌های خوش‌خیم مانند زخم انتهای روده و شقاق مقعد باعث دفع خون می‌شود و وجود خون به مدت یک تا دو بار در کودکان مشکل‌ساز نیست اما اگر تکرارشونده، همراه با درد، با سابقه دارا بودن سرطان در فامیل، کاهش وزن و همراه با تغییر مزاج فرد باشد، باید مورد بررسی قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: وجود هر گونه خون در مدفوع در افراد بالای چهل سال علامتی جدی بوده و باید فرد از نظر بیماری‌های بدخیم مورد بررسی قرار بگیرد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

دلایل درد دور ناف در کودکان

بهترین مدل خوابیدن برای نوع کمردرد شما

همیشه احساس تشنگی دارید؟ این دلایل را بخوانید