پوسیدگی دندان کودکان ناشی از شیشه شیر

پوسیدگی دندان در نوزادان و کودکان رایج است که اغلب به عنوان پوسیدگی شیشه شیر شناخته می شود. پوسیدگی دندان شیشه شیر وقتی اتفاق می افتد که مایعات شیرین شده یا موادی که قند طبیعی دارند (مانند شیر ، شیر خشک و آب میوه) برای مدت طولانی به دندان های نوزاد بچسبند. باکتری های موجود در دهان از طریق این قند رشد کرده و اسیدهایی ایجاد می کنند که به دندان حمله می کنند.

کودکانی که پستانک یا شیشه شیر آنها غالباً حاوی مواد قندی یا شربت می باشد در معرض خطر هستند. دادن نوشیدنی شیرین به نوزاد به هنگام خواب و شب ضرر دارد زیرا جریان بزاق در هنگام خواب کاهش می یابد.

اگرچه پوسیدگی دندان ناشی از شیشه شیر به طور معمول در دندان های جلویی فوقانی اتفاق می افتد ، اما دندان های دیگر نیز ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند.

فکر می کنید دندان های شیری موقت هستند و بنابراین مهم نیستند؟ بهتر است تجدید نظر کنید، دندان های شیری برای جویدن، صحبت کردن و لبخند زدن ضروری هستند. آنها همچنین به عنوان محل نگهدارنده دندانهای دائمی عمل می کنند. اگر پوسیدگی دندان کودک بدون درمان رها شود، می تواند منجر به درد و عفونت شود.

اگر دندان های کودکان به دلیل پوسیدگی خیلی زود از دست داده شوند ، ممکن است کودک شما دچار عادات غذایی نادرست ، مشکلات گفتاری ، کج شدن دندان ها و دندان های دائمی آسیب دیده شود. بعلاوه ، احتمال کج شدن دندانهای دائمی بسیار افزایش می یابد.

پوسیدگی دندان

پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان ناشی از شیشه شیر

خبر خوب این است که چند مرحله ساده می تواند باعث جلوگیری از پوسیدگی دندان ناشی از شیشه شیر شود. این موارد شامل اجرای بهداشت دهان و دندان در سنین پایین است.

نحوه کار:

• بعد از هر بار تغذیه ، لثه های کودک را با یک گاز تمیز یا پارچه پاک کنید.

• مسواک زدن بدون خمیر دندان کودک خود را، از زمان رویش اولین دندان آغاز کنید. اگر می خواهید از خمیر دندان استفاده کنید ، از یک دندان بدون فلوراید استفاده کنید.

• لثه های مناطق بدون دندان را تمیز و ماساژ دهید.

• وقتی تمام دندانهای شیری رویش پیدا کردند از نخ دندان استفاده کنید.

• اطمینان حاصل کنید که فرزند شما به میزان کافی فلوراید دریافت می کند که به کاهش پوسیدگی کمک می کند. اگر منبع آب محلی شما حاوی فلوراید نیست ، از دندانپزشک یا پزشک خود بپرسید که آیا نیاز به استفاده از مکمل دارید.

• ویزیت های منظم دندانپزشکی را برای فرزندتان برنامه ریزی کنید. دندانپزشکان همچنین پوشش های مخصوصی ارائه می دهند که می تواند از پوسیدگی دندان در کودکان جلوگیری کند.

پوسیدگی دندان

تکنیک های دیگر برای پیشگیری از پوسیدگی دندان کودک

• شیشه شیر را با آب قند و نوشابه پر نکنید. بطری ها برای شیر ، آب ، شیر خشک و محلول های خاص حاوی الکترولیت در هنگام اسهال در کودک می باشند.

• هرگز اجازه ندهید کودک شما با شیشه شیر حاوی چیزی غیر از آب به خواب رود.

• هرگز به کودک پستانک آغشته به مواد شیرین ندهید.

• قند موجود در رژیم غذایی کودک را کاهش دهید ، به ویژه در وعده های غذایی.

برای ترک عادت های بد هرگز دیر نیست. اگر کودک شما مایعات شیرین شده را از بطری می نوشد و یا با بطری می خوابد ، اکنون این عادت را ترک کرده و خطر پوسیدگی دندان ناشی از شیشه را با این موارد کاهش دهید:

– طی ۲ تا ۳ هفته به تدریج محتوای بطری را با آب رقیق کنید.

– پس از پایان دوره ، بطری را فقط با آب پر کنید.

به یاد داشته باشید که دندان سالم کودکی به دندان های دائمی سالم منجر می شود پس از کودکی مراقبت از دندانها را آموزش دهید.

مرتبط:

آیا رشد مجدد دندان‌ها دائمی امکان پذیر است؟

این عادت‌های غلط دندان های شما را زرد می‌کند

تمام غذاهایی که دندان پزشکان مصرف می کنند!