چالش‌های آموزش مجازی دروس تحلیلی

با شیوع بیش از یک سال از پاندمی کرونا، آموزش یکی از اولین مسائلی بود که به شدت تحت تاثیر این بیماری قرار گرفت. آموزش مجازی که پیش از این در کشور ما تنها از آن نامی برده می‌شد، اکنون به یکی از اصلی‌ترین روش‌های تدریس در کشور ما و دیگر نقاط جهان تبدیل شده است. به گفته کارشناسان و معلمان، دانش آموزان در آموزش درس‌های تحلیلی مانند ریاضی با مشکل بیشتری نسبت به سایر دروس روبرو شده‌اند.

یک معلم ریاضی در خوزستان با اشاره به تاثیر آموزش مجازی بر کیفیت دروس تحلیلی، اظهار کرد: آموزش مجازی به شدت بر کیفیت درس‌های تحلیلی مانند ریاضی تاثیر گذاشته است و بسیاری از دانش‌آموزان دچار افت تحصیلی شده‌اند، چرا که به این نوع آموزش عادت نکرده‌اند.

وی تصریح کرد: درس ریاضی تحلیلی است و نیاز به توضیح و تحلیل منطقی دارد، بنابراین بهترین حالت برای تدریس آن استفاده از آموزش زنده یا همان لایو و دوطرفه است؛ زیرا تجربه نشان داده است که تعامل غیرمستقیم یا همان آموزش یک‌طرفه، دانش‌آموزان را با مشکل مواجه کرده است.

این معلم ریاضی با بیان اینکه بهترین راه‌حل همان تدریس دوطرفه است، گفت: فیلم‌های ضبط شده یا بسته‌های آموزشی، کاربرد زیادی برای درس‌های تحلیلی مانند ریاضی ندارند.

این کارشناس با اشاره به نقش والدین در آموزش ریاضی، یادآور شد: حتی والدین نیز با این مسئله دست و پنجه نرم می‌کنند و طریقه آموزش درست را با توجه به تغییر کردن کتب درسی و نحوه آموزش بلد نیستند. والدین می‌توانند تنها در افزایش ارتباط دانش‌آموز و معلم کمک کنند.

وی با بیان اینکه کتب کمک درسی می‌توانند در کمک به دانش‌آموز موثر باشند، تصریح کرد: منابع کمک درسی می‌توانند بر کاهش افت تحصیلی درس ریاضی مؤثر باشند. اما یادگیری دانش‌آموز باید با معلم صورت گیرد و کتب کمک آموزشی در تدریس، کمک زیادی نمی‌کنند و تنها در صورتی که برای تمرین کردن استفاده شوند، تأثیر خوبی خواهند داشت.

این معلم بیان کرد: متأسفانه با وجود اینکه جزوه درسی بسیار ساده‌ تدریس می‌شود، اما برقراری ارتباط دانش‌آموز با مطلب درسی مشکل است.

همچنین یک معلم علوم تجربی در این خصوص به ایسنا گفت: در مناطق محروم و عشایری مسأله بد آنتن‌دهی بسیاری از مناطق و رفتن برخی از دانش آموزان به کوه و کمر برای پیدا کردن جایی که بتوانند در آن به اینترنت دسترسی داشته باشند، مطرح است. همچنین بعضی از خانواده‌ها برای داشتن یک گوشی برای هر دانش‌آموز خود، درگیرند.

این معلم عشایری با اشاره به اینکه برخی از والدین اهمیت چندانی به تحصیل فرزندان‌شان نمی‌دهند، افزود: متاسفانه برخی از دانش‌آموزان عشایری موبایل ندارند. همچنین دانش‌آموزانی که موبایل هوشمند دارند، به دلیل بی‌سوادی و کم‌سوادی خانواده‌ها هیچ نظارتی بر نحوه استفاده از گوشی همراه فرزند خود ندارند.

وی در پایان بیان کرد: در سیستم آموزش مجازی خانواده باید به کودکان خود کمک کند که متاسفانه برخی ازخانواده‌ها هیچ اهمیتی به این مساله نمی‌دهند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

راه افزایش تمرکز کودکان در کلاس آنلاین