همه چیز درباره ساعت زمین : تلاشی نمادین برای نجات سیاره سبز

با برگزاری رویداد ساعت زمین در روز ۷ فروردین سال ۱۴۰۰ لامپ‌های اماکن پرنور به مدت یک ساعت خاموش می‌شوند. این رویداد تلاشی است تا کشورها و دولت‌ها به چالش‌های زیست‌محیطی توجه بیشتری کنند.

موضوعات مرتبط با گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی در سال‌های اخیر اهمیت بیشتری پیدا کرده‌اند. اگرچه نگرانی برای آینده کره زمین موافقان و مخالفان بسیاری دارد اما حقیقت غیرقابل انکار آن است که سیاره ما امروز بیشتر از هر زمان دیگری به مراقبت نیاز دارد. این سیاره بزرگ و سبز تنها سرزمینی است که می‌تواند میزبان میلیاردها انسان باشد و به همین دلیل دولت‌ها و گروه‌های مردمی باور دارند که برای نجات کره زمین باید تلاش بیشتری به خرج داد.

یکی از رویدادهایی که در سال‌های اخیر اهمیت بیشتری پیدا کرده و حالا به یک حرکت جهانی تبدیل شده، رویداد ساعت زمین است. رویدادی که اگرچه نمادین به نظر می‌رسد اما در رسیدن به هدف نهایی‌اش که فرهنگ‌سازی و ترغیب مردم سراسر جهان برای مصرف بهینه است، موفق به نظر می‌رسد.

رویداد ساعت زمین چیست؟

 

ساعت زمین یک رویداد جهانی سازمان‌دهی‌شده توسط صندوق جهانی طبیعت است که براساس آن برج‌ها و ساختمان‌ها در آخرین شنبه ماه مارس هر سال میلادی به مدت یک ساعت خاموش می‌شوند. به عبارت دیگر از ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۱:۳۰ به وقت محلی هر کشور، چراغ‌ها و تجهیزات الکترونیک غیر ضروری با هدف آگاهی‌بخشی درباره تغییرات اقلیمی و حفظ انرژی خاموش می‌شوند.

صندوق جهانی طبیعت که بزرگ‌ترین اتحادیه بین المللی در زمینه حفاظت از محیط زیست هم لقب می‌گیرد در سال ۱۹۶۱ میلادی تأسیس شده و توجه ویژه‌ای به مسائل پیرامون محیط زیست دارد. این صندوق این روزها مسئول اصلی برگزاری چنین رویدادی است اما بنیانگذار آن نیست. رویداد ساعت زمین را برای نخستین بار در سال ۲۰۰۷ میلادی و در شهر سیدنی برگزار شد. این رویداد محدود که به شدت مورد توجه قرار گرفت و بعدها به رویدادی جهان تبدیل شد. تنها در سال ۲۰۰۷ بیشتر از دو میلیون و دویست هزار نفر در شهر سیدنی به منظور حمایت از اقدامات مربوط به تغییرات آب و هوا، چراغ‌های غیر ضروری خود را به مدت یک ساعت خاموش کرده بودند.

رویداد ساعت زمین از کجا آغاز شد؟

 

این حرکت نمادین برای نخستین بار در سال ۲۰۰۷ در شهر سیدنی استرالیا برگزار شد و به همین دلیل آغاز آن به بیشتر از چهارده سال پیش بازمی‌گردد. ایده اصلی ساعت زمین برای اولین بار توسط روزنامه «سیدنی مورنینگ هرالد» در سال ۲۰۰۷ مطرح شد؛ زمانی که بیشتر از ۲.۲ میلیون نفر از ساکنین سیدنی اقدام به خاموش کردن چراغ‌های غیرضروری کردند. از آن زمان به بعد با تصویب این رویداد در سایر کشورها فرصتی فراهم شد تا میلیون‌ها نفر از مردم در سرتاسر کره زمین هر سال در این کارزار شرکت کنند.

در شرایطی که رویداد ساعت زمین نخستین بار در سیدنی برگزار شد در سال‌های اخیر این رویداد به محبوبیتی جهانی دست پیدا کرده و به همین دلیل تعدادی از شناخته‌شده‌ترین بناهای جهان مانند برج ایفل پاریس، ساعت بیگ‌ بن لندن، اپرای سیدنی، برج‌العرب امارات، کاخ باکینگهام بریتانیا، کولوسئوم رم، برج میلاد تهران و قصر ادینبورگ اسکاتلند به مدت یک ساعت خاموش می‌شوند.

در این زمینه بخوانید:

۷ غذایی که در سفرهای فضایی ممنوع است

آیا راز تشکیل حیات در زمین در قمر زحل نهفته است

اهمیت رویداد ساعت زمین در ایران

 

این رویداد در ایران هم از سال ۱۳۹۰ با خاموش‌کردن چراغ‌های برج میلاد آغاز شد و در سال‌های پس از آن هم اهمیت بیشتری در ایران پیدا کرد. بنابراین در سال‌های اخیر تعداد بیشتری از اماکن عمومی معروف ایران مانند برج آزادی، سی و سه پل اصفهان، پل سفید اهواز و ساعت میدان شهرداری رشت نیز با سهیم‌شدن در این رویداد چراغ های خود را خاموش کردند. اهمیت این رویداد از سال ۱۳۹۶ در ایران بیشتر هم شد. جایی که پل طبیعت و تمام سازه‌های مهم شهری تهران به احترام این رویداد یک ساعت خاموش شدند.

رویداد ساعت زمین مانند هر سال در روز شنبه، ۷ فرردین ۱۴۰۰، مصادف با ۲۷ مارس از ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه تا ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه به وقت محلی در سراسر جهان برگزار می‌شود.

منبع:ایرنا