«سفر به شاهنامه» فراخوان داد

فراخوان نخستین جشنواره «سفر به شاهنامه» با هدف آشنایی با شخصیت‌ها و داستان‌های «شاهنامه» ویژه کودکان و نوجوانان منتشر شد.

در متن این فراخوان که با هدف آشنایی با شخصیت‌ها و داستان‌های شاهنامه، لمس دنیای شاهنامه و همراه شدن خلاقانه کودکان و نوجوانان در داستان‌هایی که می‌توانند مفاهیم ارزشمندی را در پی داشته باشند، توسط باشگاه شاهنامه‌پژوهان، باشگاه نقالان، پویش فردوسی، نوروز، انجمن شاهنامه‌خوانی و شاهنامه‌پژوهی دانشجویان ایران (اشا) و انجمن شاهنامه بابل (سروسهی) با همکاری نشر باد برگزار می‌شود، عنوان شده است: تاکنون به شاهنامه سفر کرده‌ای؟ می‌دانی شاهنامه سرزمینی  پر از شگفتی است که می‌تواند درس‌های بزرگی داشته باشد؟ می‌دانی در سفر است که به پختگی می‌رسی و بسیار می‌آموزی؟ آن هم سفری از جنس شاهنامه؟ دوست داری سفر به شاهنامه را آغاز کنی و از نزدیک رستم، تهمینه، سهراب، گردآفرید، سیاوش، جمشید، ایرج و … را ببینی؟

دوست داری برای به دست آوردن تجربیاتی که می‌تواند بر زندگی و رفتار تو اثر بگذارد به شاهنامه سفر کنی؟ ما فکر می‌کنیم این سفر به رشد و خلاقیت تو کمک خواهد کرد چرا که تو را وارد دنیایی بی‌مانند می‌کند که هر گوشه آن تجربه‌ای گران‌بها است. پس به دنیای شاهنامه سفر کن، برای ما از تجربیات خود بگو و هر آن‌چه را دیده‌ای برای‌مان به تصویر بکش. اگر رستم، رخش، گردآفرید، تهمینه و … را دیدی آن‌ها را با نقاشی خود ماندگار کن. بگذار همه بدانند زنان و مردان شاهنامه همچنین قهرمانان و پهلوانان آن چه سیمایی دارند. بگذار ارمغان سفر تو به شاهنامه نقاشی‌های زیبایی باشد که ماندگار شده و در کتابی در سراسر جهان پخش می‌شود.

در سفر به شاهنامه می‌توانی به رستم، سیاوش، ایرج، تهمینه، سیندخت، گردآفرید، گیو، گودرز و … نامه بنویسی. با آن‌ها سخن بگو. به فردوسی نامه بنویس و با او سخن بگو. بگذار سفر به شاهنامه پر شود از نامه‌ها و سخنانی که تو با پهلوانان و زنان و مردان شاهنامه خواهی داشت.

از شاهنامه داستان بگو، برای‌مان بنویس دنیای شاهنامه و داستان‌های آن را چگونه دیدی و در سفر به شاهنامه بر تو چه گذشت. همچنین می‌توانی براساس شاهنامه داستانی نو را روایت کنی. ما داستانت را می‌خوانیم، منتشر می‌کنیم و به بسیاری خواندنش را پیشنهاد می‌کنیم.

اکنون سفر به شاهنامه را آغاز کن …

موضوعات جشنواره سفر به شاهنامه

داستان کوتاه
نقاشی (براساس شاهنامه و شخصیت‌های آن)
نامه به فردوسی و شخصیت‌های شاهنامه

گاهشمار جشنواره سفر به شاهنامه

علاقه‌مندان تا پایان فروردین ۱۴۰۰ فرصت دارند تا آثار خود را به ایمیل جشنواره به نشانی shahnameh_pajohan@yahoo.com ارسال کنند. داوری آثار اردیبهشت ۱۴۰۰  و نمایش و انتشار آثار برگزیده در اردیبهشت ۱۴۰۰ در تارنمای باشگاه شاهنامه‌پژوهان‌، تارنمای باشگاه نقالان و دیگر رسانه‌ها خواهد بود.

شرایط شرکت در جشنواره 

کودکان و نوجوانان تا ۱۳ سال می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند.
داستان‌ها نباید بیش از ۸۰۰ کلمه داشته باشند.
داستان‌ها می‌توانند اقتباس یا برداشت آزاد از شاهنامه باشند.
هر فرد می‌تواند سه داستان به جشنواره ارسال کند.
هر فرد می‌تواند سه نقاشی به جشنواره ارسال کند.
نقاشی‌ها باید روی کاغذ های A۴ کشیده شوند.
اصل نقاشی‌های برگزیده از سوی دبیرخانه جشنواره دریافت خواهد شد.
نامه به فردوسی و شخصیت‌های شاهنامه نباید بیش از ۳۰۰ کلمه باشد.
هر فرد می‌تواند سه ‌نامه به فردوسی و یا شخصیت‌های شاهنامه بنویسد.

آثار ارسالی نباید پیش‌تر در جشنواره و یا مسابقه‌ای شرکت داده شده باشند.
جشنواره اجازه استفاده از آثار ارسالی را در رسانه‌ها، نشریات، کتاب جشنواره و … خواهد داشت.

جوایز
به سه برگزیده نخست لوح تقدیر و تندیس فردوسی پیشکش می‌شود.
به سه فرد شایسته تقدیر لوح سپاس و تندیس رستم پیشکش خواهد شد.
به تمامی شرکت‌کنندگان گواهی شرکت در جشنواره داده خواهد شد.

اخبار جشنواره در تارنماهای زیر منتشر می‌شود:

www.bnaghal.irwww.nowruzmedia.ir

Www.shahnamehpajohan.ir