فرهنگ‌سازی نماز نیازمند حرکتی همه‌جانبه است

استاندار مرکزی گفت: فرهنگ‌سازی نماز نیازمند حرکتی همه جانبه در میان همه اقشار و استفاده از ابزارهای روز است، فرهنگ نماز باید از بدو دوران کودکی ترویج یابد و دانشگاه و محیط های کاری باید به گونه ای باشد که باور نماز را تثبیت کند.

سیدعلی آقازاده روز دوشنبه ۲۵ اسفند در ششمین اجلاس سراسری نماز در استان مرکزی اظهار کرد: در میان نعمت های بزرگ الهی که هیچکس قادر به شمارش آنها نیست، برخی برجستگی ها ارزشمند هستند که اهل تامل را به شگفتی وامی دارند و از جمله جذابترین این نعم شگفتی ساز، نماز است، خداوند این نعمت بزرگ را به ما هدیه داده که با آن جان خود را پالایش کرده و خود را از گناهان دور کنیم و بدین وسیله امنیت و سلامت روانی و رهایی از چالش های ستیزگرانه و نشاط را نصیب سازیم.

وی با اشاره به اینکه موضوع این دوره از اجلاس نماز پیوند نماز، خانه، مدرسه و مسجد است، افزود: پیوند اینها می‌تواند در نهادینه کردن فرهنگ نماز و ترویج سبک زندگی اسلامی و ارتقای معرفت دینی تاثیر و نقش بسزایی داشته باشد.

استاندار مرکزی تصریح کرد: فرهنگ سازی نماز نیازمند حرکتی همه جانبه در میان همه اقشار و استفاده از ابزارهای روز است، فرهنگ نماز باید از بدو دوران کودکی ترویج یابد و دانشگاه و محیط های کاری باید به گونه ای باشد که باور نماز را تثبیت کند.

آقازاده با بیان اینکه ترویج فرهنگ نماز در سطح جامعه، سرمایه گذاری فرهنگی و اجتماعی است، بیان کرد: در دوران حاضر که دوره احاطه جامعه توسط انواع آسیب های اجتماعی است، برای پیشگیری از ابتلای نسل آینده و حتی نسل امروز، راهی مطمئن تر از پیوند مدرسه، مسجد و خانه وجود ندارد.

وی بیان کرد: تعامل و هم افزایی کامل دستگاه ها و مراکز فرهنگی مذهبی برای تدوین برنامه جامع راهبردی موثر برای پیوند واقعی این دو مرکز است که باید مورد توجه همه مسئولین قرار گیرد.

استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: نگاه ها در حوزه نماز باید علاوه بر آموزش، نقش الگویی در این فریضه الهی یعنی نماز را داشته باشند تا شاهد تاثیرگذاری آن در نحوه رفتار و برخورد دانش آموزان باشند.

آقازاده ادامه داد: ضلع نخست ترویج و آموزش نماز، خانه و خانواده است که نقش اساسی و کلیدی برای فرزندان به همراه دارد، تبیین و ترویج معنویت در جامعه و نهادینه سازی امور دینی نقشی موثر در ارتقای فرهنگی و اجتماعی و تحکیم بنیان خانواده دارد و خانواده‌ها باید این مهم را در تربیت فرزندان خود سرلوحه امور خود قرار دهند و حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها در تولید نظام نامه های کارآمد برای تعامل مسجد، مدرسه و خانه می‌توانند نقش موثری بر عهده داشته باشند.

وی بیان کرد: سازمان های مردم نهاد در کنار دیگر فعالیت های خود در ترویج فرهنگ نماز و تقویت ارتباط پیوند مسجد، خانه و مدرسه بسیار می‌توانند نقش آفرینی مثبت و مطلوبی داشته باشد. مسجد فقط محل اقامه نماز نیست بلکه باید مرکزی برای اجرای انواع فعالیت های تربیتی، علمی، ورزشی، سیاسی، اجتماعی، سرگرمی و کارآفرینی باشد چراکه مسئولان و متولیان می‌توانند در کنار مسجد فضایی برای ورزش و ارتقای سلامت و شادابی نوجوانان فراهم کنند تا آنان با شور و طراوت در این ایستگاه( بندگی) حاضر شوند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

فرهنگ‌سازی با ایجاد خاطره‌ای شیرین در ذهن کودکان