هیچ ترقه و مواد آتش‌زایی، استاندارد و ایمن نیست

معاون عملیات سازمان آتش‌‎نشانی تبریز با بیان اینکه هیچ ترقه و مواد آتش‌زایی از نقطه نظر آتش‌نشانی، استاندارد نیست، گفت: بالن‌های آرزو که در سال‌های گذشته ایمن تلقی شده و در مراسم چهارشنبه‌سوری مورد استفاده قرار می‌گرفتند، در تبریز باعث دو فقره حادثه آتش‌سوزی شدند.

اکبر دشتی در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان این مطلب گفت: والدین ضمن اینکه حساسیت کافی را در این خصوص داشته باشند، از ترساندن بیش از حد کودکان، خودداری کنند، در برخی موارد کودک از ترس والدین مواد محترقه را پشت بخاری یا قسمت پایینی اجاق گاز پنهان کرده و این اقدام منجر به وقع حادثه آتش‌سوزی می‌شود، این مواد قابل اشتعال پس از رسیدن به درجه اشتعال لازم دچار حریق می‌شوند.

وی با تاکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی در این راستا، متذکر شد: برخی از والدین خودشان هم از خطرات مواد محترقه آگاه نیستند و مواد محترقه فروخته شده در خیابان و توسط دست‌فروش‌ها را ایمن می‌دانند، در حالیکه هیچ یک از مواد محترقه‌ ایمن نبوده و می‌تواند حادثه‌آفرین باشد؛ والدین می‌توانند با گوشزد کردن خطرات مواد محترقه کودکان را از رو آوردن به استفاده از مواد محترقه بازدارند.

وی، تماشاگران حوادث را از جمله گروه‌های در معرض خطر به هنگام بروز حوادث عنوان کرد و گفت: این مشکل را موقع بروز حوادث مختلف داریم، تعدادی از همشهریانی که مشغول تماشا هستند و یا با گوشی همراهشان اقدام به فیلمبرداری می‌کنند، ممکن است در انفجارهای بعدی دچار حادثه‌ای ناگوارتر از حادثه اولیه شوند.

دشتی متذکر شد: تماشاگران باعث می‌شوند نوجوانان و جوانان چنین تصور کنند که کار خوبی انجام داده‌اند و به انجام و ادامه این کار تشویق شوند. نگهداری مواد محترقه در خانه بسیار خطرناک بوده و سبب تخریب خانه‌ی مسکونی سه طبقه در تبریز شد.

وی با بیان اینکه چهارشنبه‌سوری آیینی برای شادی و استقبال از بهار است، گفت: جشن چهارشنبه‌سوری چندین سال است که توسط برخی افراد که در طول سال دست به برخی اقدامات ناایمن می‌زنند، تبدیل به روزی خطرناک و  پر از حوادث ناگوار شده است؛ آمارها نشان می‌دهد که نوجوانان و جوانان قربانیان حوادث چهارشنبه‌سوری هستند.

به گزارش ایسنا، معاون عملیات سازمان آتش‎نشانی تبریز در خاتمه خاطرنشان کرد: متاسفانه در چهارشنبه‌سوری یک عمر ناراحتی را با یک ساعت شادی عوض می‌کنیم، از این رو جوانان و نوجوانان دقت کنند که در چنین روزی جای چه چیزی را با چه چیزی عوض می‌کنند، اگر حتی یک بند انگشت فردی در چهارشنبه سوری و بر اثر اقدامات ناایمن قطع شود، فرد یک عمر با این نقص زندگی خواهد کرد و روزهای پایانی هر سال و سال نو همیشه یادآور این خاطره تلخ برای آن فرد خواهد بود.

منبع:ایسنا