چاقی کودکان در دوران شیوع کرونا هشدار دهنده است

مدیر بیمارستان فوق تخصصی کودکان اکبر در مشهد نسبت به افزایش وزن و چاقی کودکان با توجه به لزوم خانه نشینی آنان در دوران شیوع کرونا هشدار داد.

به گزارش روز یکشنبه دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر حسین محسن زاده گفت: با توجه به شیوع کرونا در جهان، توجه به حفظ و ارتقای سلامت جسمی و روانی کودکان در شرایط قرنطینه بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: لزوم قرنطینه خانگی کودکان برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا باعث خانه‌نشین شدن آن‌ها و کم‌تحرکی، افزایش دریافت مواد غذایی و چاقی می‌شود.

مدیر بیمارستان فوق تخصصی کودکان اکبر ادامه داد: با توجه به اینکه پیش از شیوع این ویروس کودکان در مدارس، مهدهای کودک‌ و بوستانها فعالیت لازم را داشته‌اند، ضروری است در این ایام والدین با کمی خلاقیت و صبر و حوصله برای متوقف نشدن فعالیت‌های بدنی کودکشان تلاش ‌کنند.

وی گفت: فعالیت بدنی و ورزش برای فرد مبتلا به کرونا باید با نظر پزشک معالج انجام شود و توصیه شده است این فعالیتها در افراد دارای درگیری سیستم تنفسی تا درمان آنان به تعویق افتد اما در کودکان سالم که تنها برای قطع زنجیره انتقال این ویروس در منزل می‌مانند، باید برنامه‌ریزی برای انجام فعالیت‌های ورزشی و تفریحی در منزل صورت گیرد.

محسن‌زاده با بیان اینکه انتظار می‌رود در چنین شرایطی والدین هم فرزندانشان را در انجام فعالیت‌های بدنی همراهی کنند و همانند آنها کودک شوند، افزود: پدر و مادر برای اینکه بتوانند کودکان خود را به تحرک وادار کنند، باید حرکات و فعالیت‌های بدنی را که می‌خواهند اجرا کنند در قالب بازی و همراه سرگرمی انجام دهند تا برای کودکشان جذابیت داشته باشد.

وی ادامه داد: فعالیت بدنی باعث کاهش التهاب، استرس و اضطراب و همچنین بهبود بیماری‌ها شده و می‌تواند در پیشگیری از این موارد نقش موثر داشته باشد.

بیمارستان فوق تخصصی اطفال اکبر یکی از بیمارستانهای زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد است که توسط خیران و خانواده “علیزاده” در سال ۱۳۹۶ طی مراسمی با حضور وزیر وقت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به بهره‌برداری رسید.

این بیمارستان ٢٥٠ تختخوابی در فضایی به مساحت ۲۲ هزار مترمربع ساخته شده است.

بر اساس آخرین آمار رسمی، تاکنون یک میلیون و ۶۲۳ هزار و ۱۵۹ نفر در ایران به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۸۱ نفر از مبتلایان به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در کشور به ۵۹ هزار و ۹۸۰ نفر رسیده است.

همچنین تاکنون یک میلیون و ۳۸۶ هزار و ۵۳۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

براساس آخرین آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۱۱ شهرستان کشور در وضعیت قرمز، ۳۲ شهرستان در وضعیت نارنجی،  ۲۵۱ شهرستان در وضعیت زرد و  ۱۵۴ شهرستان در وضعیت آبی شیوع ویروس کرونا قرار دارند.

“پاندمی کرونا” تاکنون در جهان ۱۱۴ میلیون و  ۷۸ هزار و ۵۳۱ نفر را بیمار کرده و جان ۲ میلیون و  ۵۳۱ هزار و  ۱۸۳ نفر را در ۲۳۰ کشور گرفته است. ۸۹  میلیون و ۶۲۴  هزار و  ۶۸۵ نفر از افراد مبتلا به ویروس کرونا در جهان تاکنون درمان شده‌اند.

در این میان آمریکا با  ۲۹  میلیون و ۱۳۶  هزار و ۹۱۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ و  ۵۲۳ هزار و  ۸۲  قربانی این بیماری، بیشترین تعداد ابتلا و تلفات ناشی از کرونا را در جهان به خود اختصاص داده است و پس از آمریکا کشورهای هند، برزیل و روسیه بیشترین شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا را دارند.

بر اساس آخرین آمارهای رسمی، ایران در جدول مبتلایان پاندمی کرونا جایگاه پانزدهم را در میان کشورهای جهان دارد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

آنچه که حتما باید درباره چاقی کودکان بدانیم

برای چاقی کودکان چه کنیم؟

نقش والدین در چاقی و کم‌تحرکی کودکان چقدر است؟