بهترین راه ابراز علاقه و محبت به کودک

ابراز علاقه و محبت به کودکان در زندگی و شخصیت آینده آن ها بسیار موثر خواهد بود. بنابراین با راهکارهای مناسب به فرزندتان ابراز علاقه کنید.

بسیاری از والدین سعی دارند فرزندان خود را طوری تربیت کنند تا هیچ عیب و نقصی در رفتارشان نباشد اما این هدف عملی نمی شود و ارتباط چندانی به تلاش مادر و پدر ندارد.

ابراز علاقه به کودک

تصمیم گیری و انجام همه کارهای درست و صحیح و لغزش ناپذیری چیزی نیست که کودکان از والدین می خواهند. آنها فقط می خواهند بدون قید و شرط دیده و دوست داشته شوند. بنابر بیان روانشناسان کودکانی که احساس اهمیت و شایستگی می کنند از عزت نفس بالاتری برخوردار هستند، دیدگاه مثبت تری در مورد زندگی و روابط سالم تر دارند.

همچنین این کودکان در هنگام مشکلات و درگیری کنترل رفتار دارند، نسبت به دیگران احترام بیشتری قائل هستند. پس پدر و مادر این قدرت را دارند که به فرزندانشان نشان دهند چقدر اهمیت دارند به همین دلیل در این بخش  راه کارهایی را به والدین برای نشان دادن علاقه به فرزند نشان می دهیم.

روش ابراز علاقه به کودک و نشان دادن علاقه به فرزند
با آنها کتاب بخوانید:

یکی از بهترین قسمت های فرزندپروری مرور برخی از آثار کلاسیک قدیمی و کشف مجدد آنها در همه موارد است. تماشای یادگیری فرزندان بسیار شگفت آور است. از کتاب خواندن با صدای بلند لذت ببرید. صداهای خنده دار را امتحان و داستان های خود را تعاملی کنید.

اینگونه کودک عشق به کتاب پیدا خواهد کرد و همیشه برای اوقاتی که با شما کتاب بخواند لحظه شماری می کند اگر محتوای کتاب درباره درس زندگی است، در مورد آن با کودکان خود صحبت کنید و به سو الاتشان پاسخ دهید.

به آنها گوش دهید:

وقتی کودکی دارید، لازم است گاه گاهی به دوران کودکی خود برگردید. آیا دوران کودکی خود را به خاطر می آورید؟ اگر در یک خانواده پرجمعیت بودید، چه مواقعی با توجه به سن کم سکوت می کردید؟ برای کودکان تصور اینکه بزرگترها آنها را جدی نمی گیرند سخت است.

با گوش دادن به حرفهای فرزندان به آنها نشان دهید که حرفهایشان مهم است، حتی اگر حرف هایشان بی ربط باشد بازهم گوش دادن اهمیت زیادی دارد مانند کودک با آنها رفتار کنید و هرگز احساس کوچک بودن را به آنها القا نکنید.

به علایق آنها اهمیت دهید:

ممکن است انتخاب کودکان با والدینشان هم سو و یکی نباشد، پس بهتر است به علایق و انتخاب های آنها احترام بگذارید تا در آینده بالغ شوند و تصمیمات دیگری بگیرند اما آنها هرگز بی اعتنایی و رد کردن علایقشان را فراموش نمی کنند.

از آنها تعریف کنید:

از ظاهر کودکان تعریف نکنید، کودکان باید بدانند که ویژگی های شخصیتی آنها اهمیت بیشتری دارد. اگر کودک شوخ طبع است یا رفتار خوبی دارد به آنها بگویید. همه باید بدانند چه ویژگی آنها را خاص می کند، حمایت خود را نشان دهید و یژگی هایی که کودک را از سایرین متمایز می کند به او یادآوری کنید.

آنها را در آغوش بگیرید:

لمس و تماس جسمی کودک اهمیت زیادی دارد. همیشه مرزهای فرزندتان را بدانید و یادداشت کنید و فقط به شیوه ایی رفتار کنید که آنها راحت باشند. مثلا کودک خود را پس از افتادن یا گذر از یک سختی در آغوش بگیرید تا مطمئن شود همیشه کسی در کنار او هست.

به آنها درس سرگرم کننده بدهید:

کودکان را وارد دنیای خود کنید. اگر طرفدار آشپزی و پخت و پز هستید، از آنها بپرسید آیا می خواهند به شما کمک کنند و مطمئن شوید این کار برای آنها سرگرم کننده است. شما با کودکتان می توانید یک هنر جدید یاد بگیرید. یافتن فعالیتی که دو نفر از پس آن برآیید بسیار مهم است. فقط مطمئن شوید چیزی باشد که واقعاً از آن لذت می برند.

اگر کودک شما به اندازه کافی بزرگ شده است و شغل شما این اجازه را می دهد، یک روز او را به دفتر خود ببرید، کاری که روزانه انجام می دهید را به آنها نشان دهید و اجازه دهید برخی از همکاران شما را بشناسند. آنها واقعاً قدردانی خواهند بود.

آنها را تشویق کنید:

بعضی اوقات کودکان ممکن است به خود سخت بگیرند. اگر کودکی دارید که برای بی نقص بودن به خود فشار زیادی می آورد، قدردان او بوده و انتظارات معقول داشته باشید. اگر آنها ورزش انجام می دهند در هر صورت (پیروزی یا باخت )به آنها افتخار کنید.

اگر یک هنرمند تازه کار هستند، برگزاری یک نمایشگاه کوچک را در نظر بگیرید که می توانید خانواده و دوستان را به آن دعوت کنید. برای بی نقص بودن به کودک خود فشار نیاورید. باید درس های ارزنده ای راجع به کار گروهی و مسئولیت پذیری به آنها بیاموزید.

به آنها بگویید دوستشان دارید:

در مطالب قبلی بخش سبک زندگی نمناک خواندید که یکی از ساده ترین و قدرتمندترین راه ها برای نشان دادن علاقه به فرزندانتان این است که به آنها بگویید دوستشان دارید. آنها را در آغوش بگیرید، ببوسید و هر روز علاقه خود را ابراز کنید.

حتی می توانید بگویید از اینکه پدر یا مادر آنها هستید به خود می بالید. شاید این موارد کوچک به نظر برسد، اما شنیدن ابراز محبت واقعی والدین نسبت به کودکان باعث ایجاد دنیای دیگری می شود.

از آنها در مورد روزشان بپرسید:

همیشه از آنها در مورد روزشان بپرسید تا نشان دهید به آنچه در زندگی آنها می گذرد خوب، بد و زشت علاقه مند هستید.

نقاط قوتشان را یادآوری کنید:

همیشه خصوصیات خوب آنها را یادآوری و تشویقشان کنید که به ادامه آن بپردازند.

به احساسات آنها احترام بگذارید:

حتی وقتی در شرایطی نیستید که بتوانید با آنها ارتباط برقرار کنید، مهم است که به کودکان بگویید اهمیت زیادی برایتان دارند اما ادامه صحبت را به فرصتی بهتر بسپارید.

با آنها صبور باشید:

آنها را به خاطر اشتباهاتشان ببخشید و یادآوری کنید که خودتان هم اشتباه می کنید.

در مواقع اشتباه اعتراف کنید:

اگر در مورد چیزی اشتباه کردید، از گفتن “متاسفم” نترسید. آنها نه تنها از خودآگاهی و فروتنی شما قدردانی می کنند، بلکه به احتمال زیاد از شما درس می گیرند.

بدانید در مدرسه چه می گذرد:

با معلمان فرزندتان ارتباط برقرار کنید و خود را در جریان پروژه ها و تکالیف آنها قرار دهید در صورت نیاز به همکاری در انجام تکالیف، به آنها بگویید که کمکشان می کنید و اگر چیزی فراتر از دانش شما است حتما با یک معلم خصوصی صحبت کنید.