کودکی و داستان های فراموش نشدنی

داستان های کودکانه جدید و متنوع، کلمات جدیدی را وارد ذهن کودک می کند

همه ی ما در کودکی داستان های متعددی از والدین و بزرگترهایمان شنیده ایم. گاهی ادامه این داستان ها برایمان جذاب بوده و دوست داشتیم ساعت ها بنشینیم و به داستان گوش فرا دهیم. داستان های کودکانه با مضامین و ماجراهای متعدد از گذشته تا به امروز نگارش شده اند. داستان کودکانه قدیمی اگرچه ممکن است از لحاظ محتوا و جریان داستانی با سلیقه ی کودک امروز در تناقض باشد، اما دارای نکات آموزنده بسیاری است که خواندن آن برای کودکان مزیت های فراوانی دارد.

آگاهی از فرهنگ و تمدن جوامع مختلف، آشنایی با تاریخ و سرگذشت پیشینیان، شنیدن افسانه ها و ارتباط با تخیلات مردمان گذشته از جمله مزیت های خواندن داستان های کودکانه قدیمی برای بچه ها است. در عین حال داستان کودکانه جدید می تواند شامل دغدغه های جدید کودکان امروز باشد. به عنوان مثال خواندن داستانی که محتوای آن شامل فواید و معایب استفاده از موبایل و بازی های آنلاین باشد، می تواند برخی نکات استفاده از گوشی را به کودکان آموزش دهد.

داستان های کودکانه علاوه بر تاثیرات فراوانی که بر شخصیت کودکان و روند رشد ذهنی آن ها دارند، خاطرات بسیار زیادی را در ذهن کودکان در بزرگسالی به جای می گذارند. بسیاری از آموزش ها و اطلاعاتی که نسبت به رفتار های اجتماعی در جامعه و محیط پیرامون کسب کرده ایم، از تاثیرات گوش دادن به داستان کودکانه در آن دوران است.

داستان های کودکان

تاثیرات شنیدن داستان در کودکان

گوش دادن به داستان کودکانه در دورانی که کودک هنوز همه ی واژگان را به طور کامل و با تلفظ صحیح آن یاد نگرفته است، در بهبود حرف زدن کودک بسیار تاثیرگذار است. کودکان از بدو تولد با انجام حرکات مختلف و صداهای گوناگون دوست دارند که با محیط اطراف خود ارتباط برقرار کنند و پیامی منتقل کنند؛ برای مثال کودک با گریه کردن می تواند پیامی حاوی گشنگی یا دل درد را به مادر خود منتقل کند. این ایجاد ارتباط و انتقال پیام زمانی در کودک به تکامل می رسد که کودک حرف زدن را یاد می گیرد و می تواند کلمات را با شیوه ای درست تلفظ کند.

داستان های کودکانه جدید و متنوع، کلمات جدیدی را وارد ذهن کودک می کند و تثبیت این کلمات در مغز کودک، ادبیات کودک در حرف زدن را بهبود می بخشد و نیز باعث رشد مهارت های نگارشی کودک در آینده او می شود.

شنیدن داستان کودکانه صوتی برای بچه هایی که هنوز به مدرسه نرفته اند و خواندن و نوشتن را یاد نگرفته اند؛ بسیار لذتبخش و مفید است و باعث عادت کتابخوانی در آن ها می شود. بعد از ورود به مدرسه کودکان دوست دارند خودشان یک کتاب راستان را مطالعه کنند و به کشف جملات و محتوای آن بپردازند (این علاقه در کودکانی که قبل از مدرسه به شنیدن داستان عادت داشته اند، بیشتر دیده می شود). در این مسیر حتما کودک خود را حمایت کنید و همراه او باشید، چراکه عادت به کتابخوانی و مطالعه به طور منظم، ذهن او را باز می کند و قدرت حل مسئله در زندگی را در کودک تقویت می کند.

مهربانی

چه چیزهایی در ارتقاء هوش کلامی کودکان موثر است؟

یکی از مهم ترین تاثیرات خواندن داستان کودکانه برای بچه ها، ارتقاء هوش کلامی زبانی در کودکان است. تمامی مهارت های کلامی کودک اعم از حرف زدن کودک و ادای صحیح کلمات در هوش کلامی زبانی او جای می گیرد. زمانی که والدین برای فرزند خود یک داستان کودکانه را روایت می کنند، ذهن کودک با دقت و تمرکز کلمات و واژگان محتوای قصه را آنالیز می کند و با تمرین و بررسی های ذهنی، سعی در تلفظ آن می کند. به این ترتیب خواندن داستان های کودکانه متعدد برای بچه ها، آن ها را با کلمات بیشتری آشنا کرده و گنجینه لغات ذهنی آن ها را افزایش می دهد.

علاوه بر داستان کودکانه، یکی دیگر از عوامل موثر در ارتقاء هوش کلامی زبانی کودک، انجام تمرین های گفتاری و تلفظی با کودک در دوران ۷ ماهگی به بالا بیشتر می باشد. برای این منظور خود را مقابل صورت کودک قرار دهید و به صورت شمرده شده با او صحبت کنید و به شیوه ای درست کلمات را برای او ادا کنید؛ این تمرین گفتاری  در ذهن کودک شما به خوبی ثبت می شود. اگر دقت کنید می بینید که در حین انجام این تمرین کودک لب های خود را تکان می دهد و سعی می کند با شما در مسیر تلفظ واژگان همراه شود، با ادامه دادن این تمرین ها کودک جسارت تلفظ را به دست می آورد و رفته رفته کلمات را بر دهان خود جاری می سازد.

مرتبط:

معرفی کتاب چارلی و کارخانه‌ی شکلات‌سازی

معرفی کتاب مردی به نام اوه

معرفی کتاب آوازی برای یک نهنگ