اصول غذا دادن به کودک بیمار

والدین باید اصول تغذیه و غذا دادن به کودک را در دوران بیماری بدانند تا با تغذیه مناسب، به بهبودی سریع و تقویت سیستم ایمنی کودک کمک کنند.

ویروس های سرماخوردگی انواع مختلفی دارند و علی رغم مراقبت بیش از حد والدین؛ سیستم ایمنی کودک قادر به مقابله با همه ی آن ها نیست. تا قبل از دو سالگی کودک ممکن است سالانه ۸-۱۰ بار دچار سرماخوردگی شود.

غذای کودک بیمار

اگر چه هیچ راهکار درمانی برای پیشگیری از این مشکل وجود ندارد اما مواردی وجود دارد که می توانید به راحتی کودک خود را تغذیه کنید تا با ویروس ها مبارزه کند. اما بهترین راهکار برای تغذیه آن ها هنگام ابتلا به بیماری های خفیف چیست؟ در این قسمت به چندین مورد از آن ها اشاره خواهیم کرد.

به کودک میوه بدهید

هیچ مدرک معتبری وجود ندارد که نشان دهد ویتامین C می تواند سرماخوردگی را بهبود بخشد اما خواص آنتی اکسیدانی آن را نمی توان نادیده گرفت. لیمو، لیمو ترش، پرتقال، گریپ فروت و توت ها منبع غنی ویتامین C هستند.

به کودک خود از میوه های نرم بدهید زیرا نه تنها سرشار از ویتامین و مواد معدنی برای حمایت از سلامتی و ایمنی بدن هستند؛ بلکه مایعات لازم بدن را نیز تامین می کنند. شما می توانید میوه ها را خرد و منجمد کرده و به روش ذیل استفاده کنید:

  • میوه های منجمدی چون ذغال اخته یا توت فرنگی احساس خنکی به گلو می دهند.
  • با استفاده از شیر کم چرب یا فاقد چربی تکه های میوه را درون مخلوط کن ریخته و یک اسموتی خوشمزه برای کودک خود تهیه کنید.
کودک تان را با آنچه می خواهد خوشحال کنید

یک کودک بیمار ممکن است اشتهای کمی داشته باشد بنابراین وعده های غذایی کوچکی را براساس انواع غذاهای موردعلاقه او آماده کنید اما توجه داشته باشید که در این مورد زیاده روی نکنید!

هضم وعده های غذایی کوچک اما به دفعات زیاد آسان تر بوده و به تامین انرژی کودک کمک می کند. از غذاهای غنی شده، سرخ شده و چرب دوری کنید و درعوض به سراغ نشاسته های ساده مانند برنج و رشته بروید و همچنین میتوانید از مصرف سبزیجات نیز بهره ببرید.

سرماخوردگی کودکان

سوپ مرغ را امتحان کنید

سوپ گرم آرام بخش گلو و داروی سرماخوردگی می باشد که مایعات بدن کودک را نیز تامین می کند. همچنین به عنوان بخور عمل کرده و درصورت گرفتگی بینی باعث شل شدن مخاط بینی می شود.

شما می توانید از خورشت مرغ باقیمانده شب گذشته در سوپ خود استفاده کنید و با مقداری برنج، رشته و سبزیجات خرد شده و پخته شده آن را به یک وعده غذایی خوشمزه تبدیل کنید.

از یک قاشق غذاخوری آرد جو دوسر نیز می توانید برای غلیظ کردن سوپ در هنگام گرم شدن استفاده کنید.

راهکارهایی برای تغذیه دوران بیماری کودک

به تغذیه کودک ادامه داده و مایعات بیشتری را به او بدهید.

کودک زیر ۶ ماه را با شیر مادر تغذیه کنید زیرا غذایی کامل و مغذی در حین و بعد از بیماری او می باشد. کودک شیرخواری که بیمار است حتی اگر غذای دیگری نخورد اما میل به شیر مادر دارد.

اگر بینی کودک گرفته است و نمی تواند به درستی عمل مکیدن را انجام دهد مادر باید شیر خود را دوشیده و با قاشق یا فنجان او را تغذیه کند.

اگر نوزادی که از شیرمادر تغذیه می کند در بیمارستان بستری شود، مادر و نوزاد باید کنار یکدیگر باشند.

اگر کودک ۶-۲۴ ماهه دارید سعی کنید علاوه بر شیرمادر، مایعات بیشتر و غذایی کم حجم اما با دفعات زیاد به او بدهید. اگر کودک در بلعیدن مشکل دارد غذاهای له شده یا نرم و رقیق شده به او بدهید، کودک را به آرامی تغذیه کنید و صبر خود را بالا ببرید.

در طول دوران بهبودی:

مقدار غذای کودک را پس از بیماری افزایش دهید تا او وزن مناسب خود را به دست آورد و رشد خوبی داشته باشد، به طور مداوم به کودک خود غذا دهید تا احساس گرسنگی او در طول بهبودی رفع شود. از غذاهایی با کیفیت بالا مانند گوشت، ماهی، جگر، تخم مرغ و شیر استفاده کنید تا نیاز رشد کودک برآورده شود.

کودک بیمار

نکاتی کلی ولی بسیار مهم
  1. اگر کودک استفراغ کرد، به مدت ۱۰ دقیقه صبرکنید و سپس مقداری مایعات به او بدهید . اگر بعد از ۴-۶ ساعت استفراغ متوقف شد، حدود ۳۰ میلی لیتر شیر یا پوره نسبتا رقیق بدهید. در صورتی که ۳۰ میلی لیتر حجم غذا را تحمل کرد؛ مجددا ۲ ساعت دیگر به او غذایی غلیظ بدهید.
  2. در بخش های قبلی نمناک هم گفتیم که نباید کودک را مجبور به غذا خوردن نکنید زیرا باعث حالت تهوع او خواهد شد.
  3. در صورت خواب آلودگی کودک، به او غذا ندهید.
  4. در صورت گرفتگی بینی کودک، قبل از غذا دادن بینی او را تمیز کنید.
  5. کودک را در دامان خود نگه داشته یا او را بنشانید ( درحالت خوابیده به او غذا ندهید زیرا ممکن است باعث خفگی شود ).
  6. تعداد دفعات شیردهی کودک زیر۶ ماه را در صورتی که تب دارد، افزایش دهید.
  7. اگر کودک درد دارد؛ از مسکن ها یا شربت استامینوفن تجویز شده استفاده کنید.
  8. کودک در صورت بیماری باید استراحت کافی داشته و مایعات زیادی بنوشد.
  9. اگر کودک اسهال دارد، برای پیشگیری از کمبود آب بدن؛ مایعات شفافی چون آب و آبگوشت (برای کودکان بالای یک سال) یا محلول های الکترولیت به او بدهید.
  10. سعی کنید ازغذاها و نوشیدنی هایی با قند افزودنی و خیلی شیرین به دور باشید زیرا قند می تواند اسهال را بدتر و فعالیت گلبول های سفید را کاهش دهد .
  11. در صورتی که کودک یبوست دارد؛ برای تحریک عملکرد روده او از آلو خشک، آب آلو، مواد غذایی با فیبر بالا مانند سیب تازه، پرتقال، هویج، کرفس و آب استفاده کنید.
  12. اگر کودک تب دارد، برای او یک رژیم غذایی منظم در نظر بگیرید اما از آن جایی که تب اشتهای بچه ها را ازبین می برد به غذای آن ها کمی سس یا کره اضافه کنید تا کالری هر لقمه غذایی را افزایش دهد.
  13. کودکانی که بیش از یک سال دارند، می توانند از دمنوش های گیاهی همراه با عسل و لیمو، اسموتی و در صورت گلو درد، از بستنی های پر کالری استفاده کنند.