علل و علائم عفونت گوش کودک و بهترین راههای درمان در خانه

درد و عفونت گوش یکی از شایع ترین مشکلات کودکان و نوزادان است که کودک را دچار تب یا بی قراری های غیر عادی می کند و معمولا پزشکان با تجویز آنتی بیوتیک آن را درمان می کنند.

عفونت های گوش برخی از رایج ترین شکایاتی هستند که به پزشک اطفال گزارش می شوند. در این دوران، کودکان به شدت بر اصوات و شنوایی تکیه می کنند، تا یاد بگیرند که صحبت کنند. عفونت های مکرر گوش می تواند منجر به تاخیر در رشد گفتاری و از دست دادن شنوایی در نوزادان شود. یکی از مشکلات شایع در کودکان گوش درد و عفونت گوش آن ها است, نکات مهم درباره علت و درمان عفونت گوش کودکان را در ادامه این بخش بخوانید.

عفونت گوش کودک

علل عفونت گوش میانی در کودکان:

عفونت گوش می تواند ناشی از باکتری و یا ویروس باشد. این اتفاق زمانی می افتد که مایع در قسمت پشت پرده گوش کودک ایجاد شود و سپس گوش آلوده می شود.

این عفونت ها اغلب از سرماخوردگی معمولی یا حساسیت ایجاد می شود. از آنجا که لوله مسدود شده گوش میانی را به پشت گلو و بینی متصل می کند، وظیفه تخلیه مایعات موجود در این منطقه را بر عهده دارد با این حال، در پی سرما خوردگی، سینوزیت یا انسداد ناشی از لوله تنفسی، ترشحات گوش در پشت پرده به دام می افتد و باعث درد و فشار می شود.

این اتفاقات از باکتری ها و ویروس هایی استقبال می کند که در محدوده تاریک، گرم و مرطوب گوش میانی رشد می کنند و منجر به عفونت میشود.برخی دلایل دیگر برای شیپور استاش که متورم یا مسدود شده اند، عفونت سینوسی، خلط زیاد، آدنوئید آلوده و یا در معرض دود توتون بودن است.

از آنجا که نوزادان سیستم های ایمنی توسعه نیافته ای دارند، آن ها اهداف آسانی برای این بیماری ها هستند.

استفاده از پستانک هم ممکن است خطر عفونت های گوش میانی را در کودکان و کودکان نوپا افزایش دهد.

نشانه های عفونت گوش میانی در کودکان:

علاوه بر درد، علائم دیگری در میان کودکان وجود دارد.

  • تب ۳۸ درجه فارنهایت (۱۰۰٫۴ F) یا _بالاتر
  • کاهش انرژی
  •  مشکل شنوایی
  • چرک – ترشحاتی از گوش کودک
  • احساس فشار یا پر بودن در گوش
  • بوی نامطبوع گوش

عفونت گوش

کودکان و نوزادان مبتلا به عفونت گوش نیز ممکن است این موارد را داشته باشند:
  • مالیدن یا کشیدن گوش هایشان
  • بی توجه نسبت به صداهای خاصی
  • کج خلق و یا بی قرار شدن غیرمعمول
  • از دست دادن اشتها
  • از دست دادن تعادل، گاهی اوقات در عفونت گوش می تواند باعث گیجی در کودکان شود که می تواند آن ها را مستعد افتادن و تصادف کند.
عوامل خطر برای گوش میانی در کودکان:

نوزادانی که در حال نوشیدن شیر هستند، هنگام دراز کشیدن خطر ورود شیر به شیپور استاش وجود دارد که باعث التهاب می شود.

برخی دیگر از عوامل خطر ابتلا به عفونت های گوش حاد در نوزادان، عبارتند از:

  • تغییرات در ارتفاع و یا آب و هوا
  • تاریخچه خانوادگی عفونت های گوش
  • استفاده از پستانک در سنین پایین:استفاده از پستانک باید پس از ۶ ماهگی کاهش یابد تا خطر ابتلا به عفونت گوش کمتر شود.
  • کودکانی که زیر ۵ سال سن دارند، شیپور استاش کوتاه تری دارند.
  • کودکانی که به مهد کودک می روند، در معرض ابتلا به عفونت های شایعی مثل سرماخوردگی قرار دارند.
  • کودکان مبتلا به آلرژی های فعال.
  • قرار داشتن در معرض دود سیگار می تواند منجر به عفونت شیپور استاش شود.
  • کودکانی که با شیر مادر تغذیه نمی شوند، از آنتی بادی ویژه ای بهره مندنیستند که به مبارزه با عفونت ها کمک می کند.
  • کودکانی که کام شکاف دار دارند، معمولاً لوله استتاش متورمی دارند.
نکات پیشگیرانه از عفونت گوش کودک:

حداقل به مدت ۶ تا ۱۲ ماه کودکتان را با شیر خودتان تغذیه کنید، چون شیر مادر حاوی آنتی بادی مبارز با بیماری است.

  • دور کردن نوزاد از دود سیگار
  • به باز کردن لوله استاش او که داخلش پر از مایعات است کمک کنید تا مایع به دام افتاده تخلیه شود.
  • اگر به نوزادتان شیر می دهید، نوزاد را در حالت نیمه عمودی نگه دارید تا به لوله استاش باز نگردد.
  • به محض اینکه کودک به سن و سالی می رسد که می تواند بطری را خودش نگه دارد، بطری را با فنجان عوض کنید.
  • به نوزادتان آموزش دهید که مایعات را از یک فنجان معمولی بنوشد.
  • از قرار دادن کودک خود در شرایط سرد و در جاهایی که حشرات و آنفولانزا خیلی زیاد است، خودداری کنید.
  • دقت کنید که فرزندتان تمام واکسن هایش را انجام داده باشد.

عفونت گوش

چه زمانی باید برای عفونت گوش کودک به پزشک مراجعه کرد؟

به محض این که فکر کردید نوزادتان از عفونت گوش رنج می برد، به پزشک اطفال مراجعه کنید.

پزشک با دقت به گوش کودک شما نگاه خواهد کرد. او تایید می کند که آیا ناراحتی ناشی از عفونت است یا شرایط دیگر.

اگر پرده گوش قرمز یا متورم باشد یا ترشحاتی داشته باشد، احتمال این وجود دارد که این بیماری یک عفونت باشد. پرده گوش معمولاً در چند هفته درمان می شود، در برخی موارد، می تواند باعث آسیب دائمی به شنوایی کودک شود.

مهم است که وقتی برای اولین بار علائم عفونت احتمالی را مشاهده کردید، با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید آیا کودک شما نیاز به درمان دارد یا خیر.

گاهی اوقات، عفونت گوش میانی حاد بدون درمان به موقع و یا مناسب می تواند به مشکلات جدی تر منجر شود:
  • پرده گوش ممکن است به علت افزایش فشار و یا کاهش فشار پاره شود، که این سبب خروج خون و مایعات از گوش می شود.
  • براساس گزارش بهداشت ملی کودکان، حدود ۵ تا ۱۰ درصد از کودکان مبتلا به عفونت گوش، پارگی پرده گوش را تجربه خواهند کرد.
  • استخوان مجاور در اطراف گوش ممکن است آلوده شود.
  • مننژیت و یا عفونت بافت مجاور مغز همیشه یک خطر محسوب می شود.
  • عفونت تکرار شونده می تواند منجر به شکل گیری بافت غیر عادی پوست مانند در گوش میانی و احتمالاً از طریق پرده گوش شود که باعث خسارات شنوایی جبران ناپذیر یا ناشنوایی می شود.

درمان عفونت گوش میانی در کودکان:

انجمن امراض کودکان آمریکا، به پزشکان توصیه می کند که برای کودکان۶ ماهه و بالاتر با نشانه هایی از عفونت گوش با علائم شدید مانند درد گوش و تب آنتی بیوتیک تجویز کنند.

برای درمان عفونت گوش کودکان زیر ۶ ماه، بیشتر پزشکان آنتی بیوتیک تجویز می کنند. برای کاهش درد و جلوگیری از گسترش عفونت، برخی روش های ساده و موثر در این بخش وجود دارد که می توانید امتحان کنید.

عفونت گوش

درمان های خانگی عفونت گوش کودکان

در اینجا چند درمان خانگی برای مبتلایان عفونت گوش در کودکان آورده شده است:

۱٫ کمپرس گرم:

قرار دادن کیسه حمام گرم و مرطوب روی گوش بیمار ممکن است درد گوش کودکان را در کاهش دهد. گرما درد را کاهش می دهد. یک پارچه تمیز را در آب ولرم فرو ببرید، آب اضافی را فشار دهید و کیسه را روی گوش آسیب دیده به مدت ۵ دقیقه قرار دهید. ۱۰ دقیقه صبر کنید و سپس فرآیند را تکرار کنید.

گزینه دیگر این است که یک فنجان نمک را روی اجاق گاز یا در مایکروویو گرم کنید، نمک گرم را بر روی یک تکه پارچه قرار دهید و پارچه را ببندید. کمپرس را به مدت ۱۰ دقیقه روی گوش بیمار بگذارید.

توجه: قبل از استفاده از کمپرس گرم، همیشه دما را چک کنید، تا از سوزاندن پوست نوزاد خودداری کنید.

۲٫ کمپرس سرد:

هم چنین می توانید درد گوش را با کمپرس سرد کاهش دهید. دمای سرد، اعصاب را به طور موقت خنثی خواهد کرد و تسکین کوتاه مدتی را ایجاد خواهد کرد.

یک پارچه را در آب سرد خیس کنید و آب اضافی اش را فشار دهید. دستمال را کنار گوش قرار دهید. این کار را تا ۲۰ دقیقه در هر بار انجام دهید.و مجدد تکرارش کنید.

نکته: هرگز یخ را مستقیماً بر روی پوست قرار ندهید، چون می تواند باعث سرمازدگی اندام ها شود.

۳٫ شیردهی به کودک:

شیر مادر حاوی بسیاری از موادی است که نوزادتان را از انواعی از بیماری ها محافظت می کند و عفونت گوش فقط یکی از آنهاست. کودکانی که شیر مادرشان را خوردند، کم تر مستعد عفونت های باکتریایی یا ویروسی هستند؛ شیر مادر حتی به تسریع فرآیند التیام هر نوع عفونت گوش کمک می کند. در صورت امکان، سعی کنید نوزادتان را به مدت ۶ تا ۱۲ ماه شیر دهید.

علاوه بر شیردادن، می توانید چند قطره شیرتان را در گوش آسیب دیده با استفاده از قطره چکان بریزید، تا درد را کاهش دهید. هر چند ساعت تکرار کنید.

۴٫ روغن سیر:

سیر، دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی است و در نتیجه یک درمان خوب برای عفونت های گوشی در نظر گرفته می شود. سیر به اندازه داروی بی حس کننده عمل می کند.

دو حبه سیر له شده را بردارید. آن ها را در یک قاشق غذا خوری روغن زیتون گرم و یا روغن کنجد به مدت ۳۰ دقیقه خیس کنید. سیر را بیرون بیاوردید. یک قطره روغن را به هر یک از کانال های گوش با استفاده از قطره چکان بریزید. دو بار در روز تکرار کنید.

۵٫ روغن زیتون:

اگر عفونت گوش کودک شما شدید نشده تا به پارگی پرده گوش یا ترشح از گوش منجر شود، درمان با روغن زیتون توصیه می شود. روغن زیتون به عنوان یک روان کننده در مجرای گوش کار می کند که می تواند موم مزاحم گوش را شل و آرامش را فراهم کند.

گاهی اوقات عفونت گوش می تواند باعث رشد قارچ و یا باکتریایی در لوله استاشی شود.این انسداد را به راحتی می توان با استفاده از روغن زیتون از بین برد.

کمی روغن زیتون را گرم کنید و چند قطره روغن گرم را در گوش آلوده بریزید. شما می توانید یک تکه پنبه در گوش خود قرار دهید تا روغن نشت نکند.

توجه: مطمئن شوید که روغن زیتون گرم تر از دمای بدن شما نباشد.

۶٫ جلوگیری از قرار گرفتن در معرض دود:

قرار گرفتن در معرض دود سیگار یکی از دلایل ابتلا به عفونت های گوشی در کودکان است. ورود دود به لوله استاشی با ناراحتی پشت بینی و گوش میانی مرتبط است. این منجر به تورم و انسداد می شود، که منجر به درد، نگهداری مایع و عفونت می شود. در نتیجه سعی کنید سیگار کشیدن را کنار بگذارید و نوزاد خود را در معرض دود دست دوم قرار ندهید، که می تواند عفونت های گوشی را جدی تر و مکرر کند.

۷٫ واکسن:

دریافت منظم تمام واکسن ها می تواند به پیش گیری از عفونت گوش کمک کند. واکسیناسیون می تواند به کاهش عفونت گوش کودکان کمک کند. چون درمان آنتی بیوتیک خطر مقاومت را افزایش می دهد، واکسن های آنفولانزا ممکن است یک روش موثر برای کاهش این خطر باشد.

۸٫ بررسی موقعیت خواب کودک:

موقعیت خواب کودک شما می تواند باعث بدتر شدن یا کاهش درد گوش شود. برای مثال، دراز کشیدن روی تخت گاهی می تواند احساس فشار و درد را در گوش آلوده بدتر کند. در نتیجه وقتی کودکتان از عفونت گوش رنج می برد، باید مطمئن شوید که در موقعیت مناسبی می خوابد.

بهتر است بالشت را کمی در زیر سرش بالا ببرید تا مجرای تنفس کودکتان را بهبود ببخشید. بالشت را مستقیماً زیر سر کودک خود قرار ندهید. به جای آن یک بالش یا دو بالشت زیر تشکش قرار دهید.

۹٫ درمان کایروپراکتیک:

این یک درمان موثر دیگر برای درمان درد ناشی از عفونت های گوشی در کودکان است. اعصاب قسمت بالایی گردن، سلامت و عملکرد گوش داخلی و بافت اطراف آن را تحت تاثیر قرار می دهند.

در برخی از کودکان، نخاع می تواند با کنترل عصبی مناسب تداخل پیدا کند و آن ها را نسبت به عفونت بیشتر آسیب پذیر کند. در چنین مواردی، قرارملاقات با یک پزشک باتجربه می تواند به مقدار زیادی کمک کند.آن ها به تعیین محل و ناحیه صحیح ناهماهنگی با استفاده از فشار بسیار کم کمک می کنند، که منجر به عملکرد نرمال سیستم عصبی می شود.