با اختراعات شگفت انگیز مصری ها آشنا شوید

مصر یکی از کشورهایی است که تاریخ چند هزار ساله دارد و آشنایی با اختراعات مصریان باستان به شما کمک می کند تا با گذشته کشور مصر آشنا شوید.

کشور مصر یک کشور با تاریخ بسیار غنی می باشد. هزاران سال است که پادشاهی مصر وجود دارد. جالب است بدانید که این کشور اختراعات زیادی هم داشته است. این اختراعات بسیار مهم و ضروری هستند و به همین دلیل قصد داریم که در این قسمت  راجع به اختراعات مهم و شگفت انگیز مردم مصر با شما صحبت کنیم و آن ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

اختراعات مصریان باستان

کاغذ و جوهر

اگر چه که قبل از این که مردم مصر کاغذ و جوهر را اختراع کنند، پروسه نوشتن وجود داشت اما مصریان به شدت این کار را راحت تر کردند و توانستند اختراع به این مهمی را به نام خود ثبت کنند. البته که این روز ها کاغذ ها مانند آن زمان نیستند اما تاریخ شناسان بر تلاش هستند تا ببینند که در آن زمان دقیقاً از چه نوع کاغذی استفاده می کردند تا با جوهر روی آن موارد مختلف را ثبت کنند. آن ها معمولاً مواد مختلف را برای ایجاد کاغذ به لایه نازکی در می آوردند، آن ها را کمپرس می کردند و بعد از چکش کاری ، با جوهر روی آن ها می نوشتند. این اختراع مصری ها باعث شد که کاغذ های امروزی وجود داشته باشند.

بازی بولینگ

در اوایل قرن نوزدهم بسیاری از مردم بریتانیایی به مصر آمده بودند و از تاریخ ۳۰۰۰ ساله مصر چیزهای زیادی آموختند. البته که این افراد معتقدند بسیاری از توانایی های مصریان هنوز مشخص نشده است اما تقریباً در همان زمان ها بود که بازی بولینگ توسط مردم مصر یعنی ۵۲۰۰ سال قبل از میلاد مسیح اختراع شده بود و شاید یکی از عجیب ترین اختراع مصری ها محسوب می شد. معمولاً در آن زمان مردم مصر به شکل ساده تری این بازی را پیش می بردند و فضای رقابتی زیادی برای انجام این بازی وجود داشت.

تقویم

اختراع تقویم هم جزء اختراعات مردم مصر محسوب می شود. تقویم آن ها بر اساس چرخش خورشید و ماه بود . تقریباً برای هر ماه ۳۰ روز و برای کل سال ۱۲ ماه روی تقویم ثبت کرده بودند؛ دقیقاً مثل تقویم کنونی. این نوآوری مصری ها باعث شد که تقویم کم کم در دیگر جا های دنیا هم شناخته شود. وجود تقویم ها در کشور مصر تقریباً به ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح برمی گردد.  ساعت های آبی هم اختراع مردم مصر است که به آن ها در مدیریت زمان کمک می کرده است. به همین دلیل در زمینه اجتماعی و اقتصادی فواید زیادی برای آن ها به همراه داشت.

لوازم آرایش

اکثر اختراعات این چنینی مربوط به دوره باستان مصر می شود. مردم در آن زمان به شدت به خانه و پناهگاه برای زنده ماندن اهمیت می دادند. از طرفی هم زیبایی برای آن ها اولویت بسیار زیادی داشت. در نتیجه از مواد وکس مانندی همراه با شکر برای تولید لوازم آرایش و ایجاد رنگ روی صورت استفاده می کردند. موادی مثل لبو یا همان ریشه چغندر برای امور زیبایی مورد استفاده قرار می گرفت. در آن زمان خانم های ثروتمند به آرایش اهمیت زیادی می دادند.

آرایشگری یا اصلاح موی سر

فقط خانم ها نبودند که به زیبایی اهمیت می دادند، بلکه مردان مصر باستان هم به شدت به امور زیبایی خود رسیدگی می کردند. به همین دلیل اولین آرایشگران یا اصلاح کنندگان موی سر مربوط به دوره مصر باستان هستند که به پنج هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی گردند. در آن زمان توانستند راهی برای اصلاح موی صورت و ریش های خود پیدا کنند و حتی مدل های مختلف را امتحان می کردند. اگر فیلم های تاریخی مصر را ببینید، متوجه می شوید که اکثر مردان ریش های خود را اصلاح کرده اند.

میز ، صندلی و دیگر انواع مبلمان

میز و صندلی جزء ضروریات زندگی هر فرد می باشد. البته قبل از اختراع مربوط به مصریان باستان ، بعضی از افراد روی بلندی می نشستند که معمولاً از بلوک ها برای نشیمنگاه استفاده می کردند. در غیر این صورت مجبور بودند روی زمین بنشینند اما مصری ها با استفاده از چوب ، میزها و صندلی ها را طراحی کردند که مورد توجه زیادی در آن زمان قرار گرفتند. البته صندلی های اصیل مصری کمی متفاوت از صندلی های امروزی هستند و دیگر جزء لوازم خانگی محسوب نمی شوند اما ایده اصلی آن ها مربوط به کشور مصر است.

خمیر دندان و خوشبو کننده های دهان

همانطور که گفتیم مصری ها به شدت به زیبایی و تمیزی اهمیت می دادند و سعی می کردند از مواد غذایی حاوی نعناع استفاده کنند تا دهان آن ها را خوشبو کند. آن ها به زیبایی دندان هم اهمیت زیادی می دادند و به همین دلیل اولین کسانی بودند که خمیر دندان را اختراع کردند. خمیر دندان آن ها از انواع مواد مختلف از جمله نمک، گل های خشک، فلفل، خاکستر و پوست تخم مرغ ساخته شده بود که یک خمیر عالی برای جرم زدایی دندان محسوب می شد و تا حد زیادی از پوسیدگی دندان جلوگیری می کرد و دهان ها را خوشبو می ساخت.

دارو

مصریان مردمی بودند که می توانستند به طور گسترده بیماری های ذهنی و جسمی را بهبود ببخشند. البته که بسیاری از این درمان ها را از طریق اعتقادات مذهبی خود انجام می دادند اما در مصر باستان داروهای بسیار مختلفی هم وجود داشت که نقش مهمی در تامین سلامت مردم داشتند. این دارو ها معمولاً از منابع طبیعی تهیه می شدند، مثل مواد معدنی، گیاهان و همچنین محصولات حیوانی.

کم کم مصریان به نمونه های اولیه از جراحی هم دست پیدا کردند . اولین جراحی ها در کشور مصر به ۲۲۰۰ سال قبل از میلاد مسیح برمی گردد که پزشکان آن را تمرین می کردند. در نتیجه اولین بیمارستان ها در کشور مصر ساخته شد.

پلیس

وجود پلیس ها مربوط به دوره مصر باستان می باشد. نقش پلیس ها تقریباً به ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح برمی گردد. معمولا این پلیس ها در سفر های دریایی، قایق و کشتی حضور داشتند که برای امنیت مالی و اقتصادی آن ها به کار گرفته می شدند. کم کم آن ها به اهمیت وجود پلیس ها برای تامین امنیت کشور پی بردند و در نتیجه نقش پلیس نقشی است که مصریان زودتر از بقیه کشور ها متوجه آن شدند.

قفل

قفل هم یک روش امنیتی مخصوصاً در قسمت هایی بود که پلیس به آن ها دسترسی نداشت و چنانچه در نمناک می خوانید به همین دلیل آنها چیزهایی مثل کلید و قفل را اختراع کردند تا بتوانند از اموال خود بیشتر محافظت کنند و یک سیستم امنیتی را با اختراع قفل ها ایجاد کردند. اگرچه که کلید و قفل ، این روز ها چیز پیچیده ای به نظر نمی رسد اما در آن زمان اختراع بسیار بزرگی محسوب می شد و تا حد بسیار زیادی در امنیت مردم این کشور ، چه از لحاظ مالی و چه از لحاظ جانی نقش داشت.