اشتباهات دارویی مخاطره آمیز برای کودکان

مدیر گروه اطفال دانشگاه علوم پزشکی شیراز، برخی اشتباهات دارویی را، بسیار مخاطره آمیز برای کودکان دانست و یادآور شد که بیش از ۸۰ درصد والدین حداقل یک خطای دارویی در مورد کودکانشان مرتکب شده‌اند.

دکتر سید حسام‌الدین نبوی‌زاده گفت: در برخی موارد پدر و مادرها از میزان دوز داروی مصرفی کودکشان اطلاع کافی ندارند و این موضوع می‌تواند در بعضی داروها منجر به عوارض جدی در کودک شود.

این استاد دانشگاه گفت: تحقیقات نشان می دهد بیش از ۸۰ درصد پدر و مادرها، دست کم یک خطای مربوط به دوز داروی مایع برای کودکانشان داشته اند. هرچه کودک کوچک ‌تر باشد، احتمال اشتباه دارویی پدر و مادر در مورد او بیشتر است. اگرچه اغلب این اشتباهات دارویی نیاز به مراقبت پزشکی ندارند، اما برخی منجر به عوارض جدی و حتی مرگ می‌ شوند.

نبوی زاده تاکید کرد: لازم است همیشه دوز توصیه شده پزشک یا داروساز یا همانی که روی بسته ‌بندی نوشته شده ‌است، دنبال شود. بیشتر دوزهای دارویی کودکان بر اساس وزن بدن کودک است که دقیق ‌ترین راه برای تعیین دوزدارو محسوب می‌شود.

او ادامه داد: دوز داروهای بدون نسخه، گاهی اوقات بر اساس دامنه سنی هستند که تنها مبتنی بر تخمین وزن و بر اساس سن محاسبه شده‌اند.

نبوی زاده افزود: داروهای مایع اغلب با اندازه‌ های قاشق چایخوری یا قاشق غذاخوری ارائه می‌ شوند. اما باید به یاد داشته باشیم استفاده از قاشق ‌های آشپزخانه می ‌تواند منجر به خطا شود. بنابراین بهتر است داروهای مایع کودکان را با سرنگ خوراکی یا فنجان دارویی دارای خطوط اندازه‌گیری بدهیم. سرنگ و فنجان ‌ها اغلب با داروهای مایع تجویز شده همراه هستند، اما در فروشگاه‌ های دارویی نیز موجودند. این اقلام کمک می ‌کنند از این اشتباه دارویی پدر و مادر جلوگیری شود.

تکرار تصادفی یک دوز

عضو هیئت علمی علوم پزشکی شیراز در خصوص اشتباهات دارویی که سلامت کودکان را به خطر می اندازد، اضافه کرد: تکرار تصادفی یک دوز، یک خطای رایج در مصرف دارو است، به ویژه در مورد نوزادان که نمی ‌توانند به ما بگویند که دارو مصرف شده ‌است. توصیه می شود با استفاده از یک زمان سنج در تلفن همراه، برنامه دارو دادن به فرزند را پیگیری کنیم.

مدیرگروه اطفال دانشگاه همچنین با این توصیه که برنامه دوز را به دقت دنبال کنیم، گفت: همچنین لازم است دوزها را به هم نزدیک نکنیم یا از حداکثر دوزهای روزانه که روی برچسب دستور ارائه شده فراتر نرویم.

اشتباه در واحدهای اندازه‌ گیری

نبوی زاده یکی دیگر از اشتباهات دارویی والدین را در مورد واحدهای اندازه ‌گیری دانست و افزود: آنچه در نسخه اصلی نوشته شده و آنچه روی برچسب دارویی قید شده، ممکن است مطابقت نداشته باشند. نسخه، ارتباطی بین پزشک و داروساز است که از سوی پزشک نوشته شده و سپس داروساز آن را به زبان ساده روی برچسب ترجمه می کند.

او با بیان اینکه داروها در انواع مختلفی از جمله میلی‌گرم (قرص)، میلی ‌لیتر (مایع) و موارد دیگر وجود دارد، ادامه داد: ممکن است یک داروساز مجبور شود یک واحد را به واحد دیگر تبدیل کند. در این صورت مهم است با داروساز صحبت کنیم تا مطمئن شویم که برچسب را درست متوجه شده ‌اید و دچار اشتباه دارویی نمی ‌شویم.

دادن داروی اشتباه

نبوی‌زاده گفت: برای اطمینان از اینکه دارو برای علائم و سن کودک مناسب است و تاریخ مصرف آن نگذشته ‌است، همیشه برچسب را برای دستورالعمل و تاریخ انقضا بخوانید. برچسب‌ ها را از روی دارو جدا نکنید و داروها را در جعبه داروی دیگری قرار ندهید.

مدیر گروه اطفال دانشگاه علوم پزشکی شیراز به والدین توصیه کرد که همیشه بسته های قرص را با دستورالعمل و اطلاعات دوز به داخل ظرف اصلی خود برگردانند و گفت: توجه داشته باشید که تاریخ انقضای همیشه روی ویال ‌ها و بوتل ‌ها ذکر نشده ‌است، بنابراین اگر مطمئن نیستید با داروساز مشورت کنید.

منبع:ایسنا