مراسم و هدایای روز مادر در برخی کشورها

برگزاری مراسم روز مادر در کشورهای مختلف در زمان‌های متفاوتی است، اما مراسم این روز در همه کشورها برگزار می‌شود و به‌عنوان روزی برای تجلیل و بزرگداشت مقام مادر است.

سالی یک‌بار، کشورهای جهان روز مادر را جشن می‌گیرند و این روز به همه مادران اختصاص داده‌شده است تا بتوانیم از آنان قدردانی کنیم و این مراسم ریشه در سنت‌های مختلف دارد. این روز در برخی از کشورها تعطیل است تا فرصتی شود که افراد خانواده در کنار هم باشند. در زمان‌های گذشته کودکان در برخی از کشورها درراه رسیدن به کلیسا، گل می‌چیدند تا دسته‌گلی تهیه و آن را به مادران خود هدیه کنند و درنهایت این عمل به سنت تبدیل شد. در ذیل برخی از  هدایای روز مادر در کشورهای مختلف ذکرشده است:

فرانسه

در فرانسه کیکی شبیه به گل به مادران هدیه می‌دهند. همچنین، کودکان به مادران خود گل، عطر، جواهرات یا شکلات هدیه می‌دهند. البته هدایای دست‌ساز و شعرهای دست‌نویس نیز به‌عنوان هدیه روز مادر در نظر گرفته می‌شود.

ژاپن

پس از جنگ جهانی دوم، برگزاری روز مادر در ژاپن محبوبیت پیدا کرد. روز مادر در این کشور با عنوان «Haha no hi» شناخته می‌شود. هدایا شامل میخک‌های قرمز یا صورتی با نماد شیرینی و خلوص هستند. همچنین، کودکان، تصاویر مادران خود را ترسیم می‌کنند و به همراه غذایی که تهیه آن را از مادران آموخته‌اند، به مادران هدیه می‌دهند.

مکزیک

این روز در این کشور تعطیل است، البته به‌جز رستوران‌ها که می‌توانند ناهار روز مادر را در ۵ ساعت سرو کنند. در این کشور بر این باورند که چون در حالت عادی، مادران همیشه مشغول کار هستند، خانه را تمیز و آشپزی می‌کنند، باید یک روز در سال استراحت کنند.

مراسم و هدایای روز مادر

تایلند

روز مادر در این کشور، روز تولد سیریکیت، ملکه مادر اهل تایلند است. گل یاس برای مادران در این کشور هدیه‌ای محبوب است. این گل‌سفید به زبان تایلندی “dok mali” و نمادی از خلوص، لطافت و البته مادری است.

سوئد

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ سوئد با فروش گل‌های پلاستیکی قرمز وجه نقد جمع می‌کند و هزینه حاصل از این گل‌ها را به مادران و کودکان نیازمند اختصاص می‌دهد.

 

انگلیس

در این کشور کیک‌های Simnel (کیک میوه‌ای سبک است که پیش‌ازاین، در دوره قبل از عید پاک در انگلستان، ایرلند و برخی از کشورها سرو می‌شد و اکنون کیک سنتی یکشنبه عید پاک در نظر گرفته می‌شود) برای روز مادر تهیه می‌شوند.

اتیوپی

در پایان فصل بارانی، به‌طورمعمول در اکتبر یا نوامبر و معروف به آنتروشت (Antrosht)، روز مادر در اتیوپی به صورت جشنواره‌ای سه‌روزه برگزار می‌شود. همه افراد ازجمله مادران در برگزاری این جشن همکاری می‌کنند، بااین‌حال، کودکان مسئول جمع‌آوری مقدمات آن هستند.

هند

این روز به دلیل احترام فوق‌العاده‌ای که هندی‌ها برای مادران خود قائل هستند، به‌سرعت در جامعه آن‌ها پذیرفته شد. سنت‌های اولیه هندوستان برای تقویت پیوند عاطفی بین مادر و فرزندش است. همچنین این روز، زمان مهمی برای تأمل در مورد درد و رنجی است که مادر از بدو تولد فرزند خود تا زمان بزرگسالی متحمل می‌شود. افراد با دادن کارت‌های تبریک، هدیه و پخت وعده‌های غذایی از مادران قدردانی می‌کنند.

استرالیا

در دومین یکشنبه ماه می در این کشور، افرادی را در خیابان‌ها مشاهده می‌کنید که به‌عنوان نمادی از سختی‌هایی که مادر در تربیت فرزندان متحمل شده است، میخک پوشیده‌اند. بسیاری از افراد به مادران خود گل داوودی هدیه می‌دهند. علاوه به این، به مادران اجازه کار کردن در این روز داده نمی‌شود و با صبحانه در رختخواب از آنان پذیرایی می‌کنند.

 

مکزیک

با توجه به اینکه ۸۱ درصد از جمعیت بزرگسال مکزیک کاتولیک هستند، این روز در این کشور جنبه مذهبی دارد و بسیار مهم است. مکزیکی‌ها بسیار خانواده‌دوست هستند، زنان و مردان ۴۰ ساله برخلاف فرهنگ‌های غربی، هنوز با خانواده زندگی می‌کنند.

مصر

پیشنهادشده تا این روز به‌عنوان روزی برای بزرگداشت مادران باشد و با آنان مانند ملکه رفتار شود. کودکان را تشویق به رفتار ملکه مانند با مادران می‌کنند و به آنان اجازه انجام کار نمی‌دهند و خودشان کارهای خانه را انجام می‌دهند.

پرو

در کشور پرو (کشوری در امریکای جنوبی) مراسم روز مادر کاملا به صورت سنتی است. در کشور پرو به‌جای یک روز، به مدت یک هفته جشن روز مادر برگزار می‌شود. خانواده‌ها در طول هفته شام، ناهار، مهمانی و مسافرت تدارک می‌بینند. اجرای مراسم هنری و موسیقی در سطح شهر معمول است. به‌علاوه، مادران می‌توانند در این هفته به‌طور رایگان از موزه‌ها، نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها دیدن کنند و کودکان به مادران خود گل و هدیه می‌دهند.

یک جنبه بسیار منحصربه‌فرد جشن‌های روز مادر در پرو این است که آنان مادران از دنیا رفته را نیز گرامی می‌دارند و به مزار مادران، مادربزرگ‌ها و همسران فوت‌شده خود می‌روند و برای آنان گل می‌برند.

 ایتالیا

این روز در این کشور بسیار ساده است. اعضاء خانواده سعی می‌کنند، دورهم جمع شوند و اگر نتوانستند، تماس بگیرند و هدایای کوچکی مثل گل‌های تازه رز و شعرهای دست‌نویس به مادران هدیه می‌دهند. کارت تبریک در این کشور، رایج نیست.

منبع:ایسنا