آیا میدانستید که نام مناسب در شخصیت و موفقیت فرزندتان تاثیر دارد؟

نام هر کودکی در زندگی آینده و شخصیت او بسیار تاثیر گذار است پس والدین باید برای انتخاب نام مناسب برای فرزندشان به نکات مهمی توجه کنند.

انتخاب نام فرزندان مسئولیت بزرگی بر دوش والدین است ،مبالغه کردن زیاد و انتخاب اسامی عجیب و غریب برای کودک، ریسک مسخره شدن در میان همسالان و آزار و اذیت در مدرسه را بالا می برد و موجب افزایش خشم فرزند نسبت به خود خواهد شد. از سوی دیگر منعطف بودن زیادی باعث می شود تا نامی معمولی و بی مسمی برای کودک برگزیده شود. او هرگز از دیگران متمایز نمی شود و احساس خاص بودن نمی کند.

نام مناسب کودک

در حالی که اکثر ما ترجیح می دهیم در این زمینه بسیار محتاطانه عمل کنیم ، نامگذاری فرزند در میان افراد مشهور در اغلب با زیاده روی همراه است . اما آیا راهی هست که بتوان حد میانه را در نظر گرفت؟ تمایز و برجسته بودن مهمترین عامل در ابتدای هدف گذاری کودکان در جهت رسیدن به موفقیت به شمار می آید . در جامعه بزرگ و پر جمعیت چگونه می توان اطمینان حاصل کرد که فرزند شما متمایز به نظر خواهد آمد؟

بر اساس نتایج پژوهش های اخیر ،نشان داده شده است که نام یک کودک می تواند یک بار اتصالی فوری به یک جنسیت خاص ایجاد کرده و متعاقبا الگویی آبشاری از قضاوت های کلیشه ای در مورد هویت و منافع فرد را تحریک کند.

نام ها می توانند با تلفظی نرم یا سخت بیان شوند.ادا کردن برخی از نامها که بدون لرزش تارهای صوتی تلفظ می شوند، نفسگیر است. در نتیجه مردم مایل هستند که این اسامی را به زنانه بودن کلیشه ای، حساسیت و لطافت ارتباط دهند.

نام هایی که با ارتعاش تارهای صوتی تلفظ می شوند، روان تر و محکم تر بیان شده و مردم این اسامی را با مردانگی، استحکام و سختی در مرتبط می کنند.

در کشورهای اروپایی اسامی سخت تر که هنگام تلفظ آنها تارهای صوتی لرزیده می شود مانند جِیمز اغلب برای نوزادان پسر انتخاب شده و نام های بی صدا که بدون ارتعاش تارهای صوتی بیان می شوند، مانند سارا اغلب بر نوزادان دختر نهاده می شوند.

نام های خاص مناسب با دسته های جنسیتی ، کلیشه ای هستند و البته برخی از نام های هر دو گروه جنسیتی در این دسته بندی قرار نگرفته و ساختاری چون دسته مقابلشان دارند. اگر نام افراد بتواند روی نظرات و عقاید ما حتی پیش از ملاقات صاحبان آنها تاثیر گذاشته و چیزهای زیادی در مورد دارندگانشان به ما بگویند باید چه قوانینی را برای نامگذاری فرزندان خود رعایت کنیم؟

راه های مناسب انتخاب نام برای کودک

پیدا کردن نام مناسب برای کودک کمی کار سختی می باشد. نام های زیادی وجود دارد که باید از بین آن ها دست به انتخاب بزنید و تا آخر عمر نیز از انتخاب خود پشیمان نشوید . حال در این قسمت از نمناک راه ها و نکاتی را به شما معرفی می کنیم که کمی از این سردرگمی خارج شوید و بتوانید نام مناسب را برای کودک خود انتخاب کنید.

۱٫ نام انتخابی در کنار نام خانوادگی چگونه به نظر می رسد؟

از انتخاب نام هایی که ریتم و آهنگ موازن را با نام خانودگی ندارند ، اجتناب کنید یا ای نکه از تشابه بیش از حد زیاد نیز دور کنید . مثلا گذاشتن نام هایی مثل وحید وحیدی اصلا زیبا نیست و از شباهت های صد در صدی پرهیز کنید اما بیش از حد بی مربوط نیز عمل نکنید.

۲٫ به تلفظ اسم دقت کنید.

این نکته بسیار حائز اهمیت خواهد بود . اگر نام بیش از حد سختی برای کودک خود انتخاب کنید ، تلفظ آن برای بعضی از افراد مثل سال خورده ها سخت خواهد بود که در چنین حالتی قبل از تایید شدن نهایی اسم ، از افراد پیر تر و یا کودکان بخواهید که آن را تلفظ کنند.

۳٫ ببینید که آیا کوتاه شده نام او قشنگ می شود یا خیر؟

بسیاری از افراد عادت دارند که نام شما را خلاصه و کوتاه صدا کنند و یا به اصطلاح اسم را بشکنند. در چنین مواردی باید نام شکسته شده را برسی کنید و ببینید که آیا باز هم آن را دوست دارید یا خیر.

۴٫ شهرت این نام را بسنجید.

بسیاری از والدین از این که نام فرزندانشان روی افراد زیادی باشد، خوششان نمی آید . پس حتما این موضوع را در نظر داشته باشید که نام کودک شما بیش از حد رایج نباشد و با صدا کردن نامش، ده نفر در فامیل به سمت شما برنگردند.

۵٫ آیا این نام یاد و خاطره خوبی دارد؟

شاید بعضی از نام ها بیش از حد خاص باشند اما آوازه خوبی نداشته باشند ، مثلا هیچ کس دوست ندارد که نام فرزند خود را هیتلر بگذارد زیرا خاطره خوبی از آن نام در ذهن ها شکل نخواهد گرفت.

۶٫ آیا این نام به اسم فرزندان دیگرانتان نیز می آید؟

سعی کنید که نام انتخابی شما با خواهر و برادر فرزندتان جور در بیاید . انتخاب نام های بیش از حد متفاوت و بدون هیچ اشتراکی زیاد زیبا نخواهد بود و از طرفی نباید شدت این تشابهات بیش از حد بالا باشد.

۷٫ آیا می توانید کودک خود را در دوران نوجوانی و سنین بالاتر نیز با این نام تصور کنید؟

کودک خود را در دوران نوجوانی با این نام تصور کنید و ببینید که چه حسی به شما دست می دهد . هنگام انتخاب اسم نباید فقط به زمان حال و نوزادی او فکر کنید و باید اسمی را انتخاب کنید که به بزرگسالی او نیز بیاید.

۸٫ آیا این نام به خود کودکتان می آید؟

پیشنهاد ما این است که چند وقت برای ثبت نام در شناسنامه صبر کنید و بهترین کار این است که تا شش ماهگی صبر کنید و ببینید که این نام به کودکتان می آید یا بهتر است که نام او را تغییر دهید.

۹٫ آیا هردوی شما سر این اسم توافق دارید؟

شاید انتخاب نام برای یکی از طرفین سخت باشد و به همین دلیل دیگری این کار را انجام می دهد اما باید مراقب باشید که هردوی شما سر این اسم به توافق نظر برسید و از آن لذت ببرید . بهترین راه این است که لیستی از نام های مورد علاقه خود تهیه کنید و از بین آن چند مورد را انتخاب کنید.

۱۰٫ از نام هایی که به اصطلاح روی مد است ، انتخاب نکنید.

مد یک روز می آید و روز بعد به سرعت از بین می رود ، پس انتخاب نامی که روی مد است، هرگز کار عاقلانه ای نست زیرا معلوم نیست که دو سال بعد جایگاه آن اسم چگونه باشد.

۱۱٫ به دنبال نام های خاص باشید اما بیش از حد زیاده روی نکنید.

درست است که نام های خاص جلوه خوبی دارند و همگان به باهوشی و زیرکی شما در انتخاب آن پی می برند اما بهترین کار این است که آرامش خود را حفظ کنید و نباید به اسم خاص بودن، چیزی عجیب و غریب را برای کودک خود انتخاب کنید.

۱۲٫ مراقب جنسیت نام ها باشید.

اگر فرزند پسر دارید، حتما نامی مردانه برای او انتخاب نکنید و نامی انتخاب نکنید که دیگران بین دختر بودن یا پسر بودن این اسم شک داشته باشند.

۱۳٫ به معنای اسم ها توجه کنید.

سعی کنید که بیش از ظاهر اسم به معنای آن دقت کنید که معنا روی شخصیت کودک تاثیر می گذارد و بنابراین نامی انتخاب نکنید که معنای بد و یا یک درصد منفی داشته باشد.

۱۴٫ به سنت ها توجه کنید.

نامی را انتخاب کنید که بیانگر فرهنگ و آداب و رسوم کشور خودتان باشد و در صورت امکان از نام های خارجی اجتناب کنید . با این کار ارزش نام کودک شما بالاتر خواهد رفت.

۱۵٫ از نام های کوتاه تر و ساده تر استفاده کنید.

از انتخاب نام های بیش از حد طولانی و سخت پرهیز کنید و نامی را انتخاب کنید که بیان آن راحت و زیبا باشد و افراد مجبور به شکستن آن نباشند .