انتقاد از تصویر ارائه شده از کودکان کار

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران از نقش شهرداری درتهیه یک سریال خانگی که تصویر کودکان کار را بد نشان می دهد، انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا، حجت نظری در تذکر پیش از دستور خود در جلسه شورای شهر تهران با بیان اینکه تذکر امروزم در مورد سیاست‌های مدیریت شهری در مواجهه با کار کودکان است، گفت: سال ۲۰۲۱ از سوی سازمان مل متحد با عنوان «حذف کار کودک» نامگذاری شده و حتما می‌دانید که فقر یکی از مهم‌ترین دلایل گرایش کودکان به کار است و در شرایطی که خانواده‌های این افراد در تنگناهای شدید معیشتی و اقتصادی قرار دارند، چاره‌ای جز کار برای این کودکان باقی نمی‌ماند.

وی با بیان اینکه متاسفانه بی‌مسئولیتی و کم توجهی دستگاه‌های مسئول نیز در کنار عواملی مانند شیوع کرونا، رکود اقتصادی و عوامل دیگر منجر به تشدید این وضعیت و افزایش کار کودکان شده است، افزود: از سویی دیگر اما برخی از دستگاه‌ها برای شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت‌های قانونی و انسانی خود اقدام به نشان دادن چهره‌ای غلط از این کودکان کرده و آنها را عضو شبکه‌های مافیایی، دارای درآمدهای نجومی، تبعه کشورهای دیگر، دزد، بی‌خانواده و … معرفی می‌کنند؛ در حالی که اگر هم این کودکان در شبکه‌های مافیایی گرفتار شده باشند، قربانی این شبکه و نه عضو گروه‌های مافیا هستند.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه مدیریت شهری نیز در این میان گرچه مسئولیت مستقیم و قانونی ندارد، اما در جبران کم‌کاری بسیاری از دستگاه‌ها و در راستای مسئولیت اجتماعی و انسانی خود به این موضوع ورود کرده است، گفت: اخیراً سریالی به نام “ملکه گدایان” از شبکه نمایش خانگی پخش شده که گویا  روابط عمومی شهرداری و همچنین معاونت فرهنگی و اجتماعی هم در تولید این سریال به عنوان کمک‌کننده حضور داشتند، اما محتوای این سریال و آنچه که طی دو قسمت به نمایش درآمده از آن نشان داده، نه تنها بر خلاف سیاست‌ها و رویکردهای شهرداری تهران است؛ بلکه با مافیایی و بزهکار نشان دادن کودکان کار، نفرت و خشم را علیه این کودکان تشدید می‌کند.

وی ضمن تذکر جدی به مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران و همینطور معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت:  پاسخ بدهند آیا مسئولان دراین دو بخش بدون اطلاع از محتوای این اثر اقدام به همکاری با ساخت این مجموعه کرده‌اند؟ یا از محتوا اطلاع داشتند و خلاف سیاست‎های کلی برای ایجاد ارتباطات شخصی و یا احیانا خدای ناکرده برای منافع شخصی از این دست تولیدات حمایت کردند و حتی برخلاف سیاست‌های مدیریت شهری وارد عمل شده و شرایطی را فراهم کرده‌اند که تصویری نادرست و غلط از شهرداری تهران ارائه شود. اگر اینچنین باشد، به نظر می‌رسد هیچ‌کدام از مسئولان مربوطه صلاحیت فعالیت در مسئولیت خود را ندارند. اما اگر غیر از این است باید به شورا پاسخ دهند تا خدایی نکرده تردید و ابهام‌هایی از این دست وجود نداشته باشد.

نظری با بیان اینکه اما اگر معاونت اجتماعی و فرهنگی و مرکز ارتباطات و امور بین الملل در جریان محتوای این اثر بوده و بازهم با چنین رویه‌ای موافقت کرده‌اند، واضح است که این اقدام آنان برخلاف سیاست‌گذاری شورای شهر و سیاست‌های کلان مدیریت شهری بوده و در راستای منافع همان افرادی است که با انتصاب کودکان کار به جریان‌های مافیایی و فساد و … سعی در سرپوش گذاشتن بر کم کاری‌ها و سوء مدیریت‌های خود دارند، گفت:  لازم است بررسی و اعلام شود که در روند ساخت این سریال میزان و نحوه همکاری و مشارکت شهرداری تهران چگونه بوده و اساساً چه افرادی در آن به بهای مخدوش کردن چهره مدیریت شهری در مقابله با کار کودک منتفع شده‌اند.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران تاکید کرد: اگرچه ممکن است درصد بسیار کمی از این کودکان، مورد سوءاستفاده توسط افراد سودجو قرار گرفته باشند، اما اکثریت این کودکان به دلیل مشکلات ناشی از فقر، به چرخه کار روی آور شده‌اند و باید با راه‌حل‌های صحیح و به دور از برچسب زنی و ترویج نفرت و خشونت علیه آنان با این پدیده مبارزه کرد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

برای آینده کودکان کار برنامه‌ریزی کنیم

خیابان ها در تسخیر کودکان کار

 کودکان کار را به سمت کسب و کارهای اجتماعی سوق دهیم