نمایشگاه مجازی کتاب ؛ تدبیری برای اهالی فرهنگ

نمایشگاه کتاب مجازی تهران، فرصتی برای اهالی فرهنگ است که حضور فعالی در فضای مجازی داشته باشند. تدبیری که با دقت برای حوزه نشر و کتاب کشور در نظر گرفته شده است.

نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، از یکم بهمن ماه کار خود را آغاز خواهد کرد. این رویداد فرهنگی از زوایای مختلفی اهمیت دارد و  می توان آن را بررسی کرد.

تدبیر استفاده از فضای مجازی برای برگزاری نمایشگاه کتاب بسیار ‌بجا بوده است

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره ضرورت برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران اظهار کرد: در شرایط کرونایی امروز تدبیر برای استفاده از فضای مجازی در برگزاری نمایشگاه کتاب تدبیر بسیار ‌بجایی است زیرا می‌توان از ظرفیت‌های بسیار خوبی که در این فضا وجود دارد استفاده کرد.

حسین میرزایی افزود: اکنون در بخش مدیریت کلان بیماری کرونا در کشور اشکالاتی وجود دارد که اگر این اشکالات اصلاح شود در بخش فرهنگ، آموزش و هنر که با روح انسان سر و کار دارند می‌توانیم شاهد شرایط بهتری باشیم.

او از برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران در وضعیت کنونی به عنوان یک تصمیم خوب نام برد و ابراز امیدواری کرد با برگزاری این نمایشگاه نفس تازه‌ای به ناشران، مولفان و کسانی که در حوزه کتاب و کتابخوانی فعالیت می‌کنند داده شود.

میرزایی، درباره اثرات برگزاری این نمایشگاه برای اهالی نشر توضیح داد: به طور مسلم نمایشگاه مجازی کتاب در به دست آوردن پول در گردش برای ناشران موثر است تا بتواند حرکت خوبی در میان صنعت نشر ایجاد کند و به آن امیدوار هستیم.

این نماینده مجلس در پایان گفت: البته باید به یاد داشته باشیم سر و کار داشتن به شکل دائمی با فضای مجازی آن هم برای کتاب خواندن ممکن است مشکلاتی برای روح و روان انسان‌ها ایجاد کند؛ در واقع به عنوان یک راهکار موقت خوب است اما به شکل دائمی فرایند کتاب‌های فیزیکی را نباید فراموش کرد.

تجربه حضور فعال در فضای مجازی در نمایشگاه کتاب دورنمای خوبی دارد

مهرداد وثوقی نویسنده، درباره نخستین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران بیان کرد: شرایط کرونایی که در حال حاضر به وجود آمده و در سراسر جهان شیوع پیدا کرده دردسرهای بسیاری در حوزه اقتصاد و به ویژه بازار نشر به وجود آورده است به نظر من اگر از جنبه‌ای دیگر نگاه کنید می‌توانید آن را به عنوان یک فرصت درنظر بگیرید.

او با اشاره به این که باید به این شرایط به وجود آمده با دید مثبت نگاه کرد، افزود: در واقع در حال حاضر با وجود بیماری کرونا و نبود شرایط مناسب برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، شیوه ارائه محصولات فرهنگی را در یک رسانه و بستر دیگری آزمایش می‌کنیم که اگر نتیجه مطلوبی داشته باشد در زمانی معقولی خود می‌تواند کمک حالی برای ادامه کار و حتی بعد از دوران کرونا باشد.

وی ادامه داد: می‌توان در برگزاری نمایشگاه به صورت حضوری و فیزیکی، نمایشگاه مجازی کتاب را نیز اجرا کرد. البته این امر به استقبال خریداران بستگی دارد و به نظر من تا به اینجای کار استقبال خوب بود. تجربه حضور فعال در فضای مجازی و برگزاری نمایشگاه به این شکل جزو اتفاقاتی است که بنا بود آن را در آینده‌ای دور تجربه کنیم اما با اجبار در شرایط کنونی به آن ورود پیدا کردیم و کرونا سبب شد این آینده دور به آینده‎ای نزدیک بدل شود. اگر افراد کتاب خوان و کتاب دوست از این فرصت بهره کافی ببرند آینده و دورنمایی خوبی در انتظار است.

وثوقی در پایان گفت: یکی از نقاط مثبت فروش اینترنتی این است که مخاطب نیاز به رفت و آمد ندارد و در هر زمان از شبانه روز و با هر شرایط و بدون برنامه‌ریزی خاصی می‌تواند در این نمایشگاه از مجموعه آثار ناشران مختلف دیدن و آن را تهیه کند. در این صورت مشکلاتی چون زمان، آلودگی هوا و رفت‌و آمد و غیره حذف می‌شود.

مردم به خرید اینترنتی عادت کرده‌اند

حمید خرمی رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان قم با اشاره به تاثیرات برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب گفت: این نمایشگاه مجازی قطعا جای نمایشگاه فیزیکی کتاب را نخواهد گرفت ولی در این شرایط چاره‌ای جز این کار نیست و باید ما نیز همانند سایر کشورها به این حوزه وارد شویم.

وی با بیان اینکه در همه جای دنیا فروش آنلاین و نمایشگاه‌های مجازی قوت گرفته‌اند، افزود: با شروع فصل پاییز و زمستان وضعیت کرونا وخیم‌تر شد و مجموع شرایط زمینه‌ای ایجاد کرده است که افراد باید خود را با این اوضاع وفق دهند تا این دوره بحرانی را پشت سر بگذاریم.

خرمی ادامه داد: در این میان بهترین راه‌حل در حوزه کتاب برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب است که با کار کارشناسی دست‌اندرکاران حوزه‌های مختلف مثل تشکل‌های صنفی و مشورت از اهالی صنف در آستانه برگزاری است. اکنون بهترین راه‌حل برای ایجاد نقدینگی در میان ناشران برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب است تا از آن‌ها حمایت شود زیرا ناشران ما یکسال اخیر شرایط سختی را تجربه‌ کرده‌اند. در طرح پاییزه کتاب ۹۹ که چندی پیش برگزار شد کتابفروشان توانستند از آن بهره‌مند شوند و اکنون فرصت این است که ناشران بتوانند برای خود نقدینگی ایجاد کرده و به حیات خود ادامه دهند.

وی همچنین درباره وضعیت کنونی ناشران در دوره بحران کرونا توضیح داد: برخی ناشران و کتابفروشانی که توانستند به فضای مجازی راه پیدا کنند و کتاب‌های خود را بفروشند و به دست مشتری برسانند موفق بودند، اما برخی ناشران و کتابفروشان سنتی از این قافله عقب ماندند.

خرمی تاکید کرد: ناشران باید به سمت حضور در فضای مجازی و دیجیتال حرکت کنند و بتوانند در این مسیر گام بردارند، اکنون بسیاری از فروشگاه‌ها در حوزه‌های مختلف از این فضا برای فروش محصولات خود استفاده می‌کنند و توانسته‌اند موفق باشند و می‌توانیم نتیجه بگیریم که اهالی نشر هم می‌توانند در این زمینه موفق باشند.

وی با بیان اینکه نمایشگاه مجازی کتاب اکنون برای مخاطبان نیز کاربردی‌تر است، گفت: الان مردم به خرید اینترنتی عادت کرده‌اند و این فرهنگ برای بسیاری از آن‌ها جاافتاده است و در چنین شرایطی برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب با سهولت بیشتری همراه خواهد بود.

نمایشگاه مجازی کتاب تهران برای صنعت نشر و ناشران می‌تواند نان و نوا باشد

مهتاب رمضانی مروج کتاب و کتابخوانی، درباره برگزاری نخستین دوره نمایشگاه تهران اظهار کرد: بزرگ‌ترین ضعف و اشکال ما مردم «نادانی» نیست، بلکه بیشتر به توهم «زیادی می‌دانم» دچار هستیم؛ همانند بیماری که از رنج اعتیاد نجات پیدا می‌کند، پاک می‌شود و دیگر به همدرد و راه‌گشای زندگی خویش زنگ نمی‌زند و گمان می‌کند به پرفسوری بدل شده که دیگر نباید به حرف و سخن دیگران گوش کند.

وی افزود: حضور کتاب در همه محیط‌ها و مکان‌ها، حتی در «فضای مجازی» قطعا مفید و موثر خواهد بود. دقیقا شبیه به چراغ قوه‌ای که وقتی پا در جاده‌ای تاریک می‌گذاریم راه را روشن کرده و مسیر برای ما هموار و دلچسب می‌شود.همیشه اولین تجارب آزمون و خطاهای خود را دارد، زمانی  بسیاری از افراد محبوب از راه اندازی صفحه در شبکه‌های اجتماعی خودداری می‌کردند اما حال مردم داشتن این بستر رسانه‌ای را طالب هستند و نسبت به آن احساس نیاز می‌کنند.

رمضانی با اشاره به بحران کرونا ادامه داد: برگزاری نمایشگاه  تهران برای صنعت نشر و ناشران می‌تواند نان و نوا باشد و به وضعیت اقتصادی این حوزه کمک کند. از این رو به نظرم باید اگر آب دستمان هست را زمین بگذاریم و از هر شکل و روشی کتاب خوب را به دست مردم برسانیم؛ نه فقط به صورت آنلاین و غیر حضوری بلکه در قطار و پارک و روستا و محله به محله کتاب باید در معرض دید و استفاده مردم باشد.

رمضانی در پایان گفت: باید پیوند و دیدارهای کودک و نوجوان با نویسنده، ناشر و مترجم را نزدیک‌تر و بیشتر کرد. از طرفی در این شرایط روحی، روانی، عاطفی و اقتصادی که مسبب آن کروناست مردم نیاز به خوراک فرهنگی  بیشتری دارند و به نوعی برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی  یعنی نیمه پر لیوان را دیدن.

به گزارش ایرنا، پس از لغو نمایشگاه کتاب تهران در فروردین، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دنبال راهی برای حمایت از ناشران و بازار کتاب کشور بود و با استفاده از تجربیات حضور در نمایشگاه‌های مجازی برگزار شده توسط دیگر کشورها نظیر نمایشگاه بزرگ کتاب فرانفکورت که مجازی برگزار شد، تصمیم بر برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی گرفت و محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران به ریاست ایوب دهقانکار را مسئول برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب معرفی کرد.

در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران،هزار و ۷۳۲ ناشر داخلی ثبت‌نام کردند و بالغ بر ۱۰۰ هزار عنوان کتاب آماده عرضه در سایت نمایشگاه مجازی کتاب تهران قرار دارد. ۱۸۰ ناشر خارجی با ۲۰ هزار عنوان کتاب، ۱۴۲ نهاد فرهنگی و آژانس ادبی در بخش رایت‌سنتر نیز در این نمایشگاه حضور دارند و ۱۴۵ نشست رونمایی کتاب، ۲۰ نشست بین‌المللی و ۲۵ نشست داخلی با حضور ۱۸۰ سخنران داخلی و خارجی برگزار خواهد شد.

بیش از ۸۰ هزار دانشجو و طلبه و ۳۰ هزار هیئت علمی و اهالی قلم از تسهیلات نمایشگاه کتاب برخوردار خواهند شد و هزینه ارسال کتاب‌ها نیز از سوی شرکت پست جمهوری اسلامی برای همه مخاطبان رایگان اعلام شده است.
نمایشگاه مجازی کتاب تهران، یکم تا ششم بهمن ماه برگزار خواهد شد.

منبع:ایرنا

مرتبط:

آخرین خبرها از برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب