تاثیر “رژیم کتوژنیک” بر اختلالات همراه با تشنج

یک کارشناس ارشد تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: رژیم “کتوژنیک”، شیوه‌ای تغذیه‌ای برای کمک به درمان بیماران دچار اختلالات ارثی همراه با تشنج است.

فاطمه نوری‌پور  افزود: رژیم غذایی کتوژنیک در درمان بیماران مبتلا به صرع یا اختلالات ارثی همراه با تشنج که با دارو کنترل نشده است، کاربرد دارد.

این کارشناس ارشد تغذیه توضیح داد: در بیماری صرع بدن نمی‌تواند سوخت کافی را از گلوکز تامین کند، در نتیجه کتون‌های تولید شده از رژیم غذایی کتوژنیک به عنوان یک سوخت جایگزین مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نوری‌پور یادآور شد که کتون‌ها ممکن است با مهار بعضی انتقال دهنده‌های مغزی باعث بهبود علایم بیماری و حفظ سلول‌های مغزی از آسیب شده و از نقایص بیشتر پیشگیری کنند.

این کارشناس‌ارشد تغذیه بالینی خاطرنشان کرد: این رژیم غذایی، حاوی نسبت بالایی از چربی و میزان کمی قند و ترکیبات دارای نشاسته است و متخصص تغذیه آن را طراحی و تجویز می‌کند.

نوری‌پور اضافه کرد که عمده مواد غذایی توصیه و گنجانده شده در این رژیم غذایی، از گوشت تازه، تخم مرغ، پنیر، ماهی، خامه، کره، روغن، مغزها و دانه ها تشکیل می شود.

وی با بیان اینکه میزان سبزی و میوه نیز به مقدار کم در این رژیم غذایی وجود دارد، گفت: با وجود اینکه رعایت این رژیم غذایی به ویژه در روزهای اول سخت است، اما می تواند باعث کنترل کامل بیماری در برخی از کودکانی شود که بیماری آنها با هیچ درمان دیگیری کنترل نشده است.

عوارض رژیم غذایی کتوژنیک

این کارشناس ارشد تغذیه گفت: رژیم غذایی کتوژنیک عوارض جانبی کمی دارد که شامل کاهش سطح قند خون، ناراحتی معده به دلیل چربی بالای رژیم و یبوست است.

نوری‌پور با بیان اینکه خطر ابتلا به سنگ کلیه در طولانی مدت و به دلیل استفاده از این رژیم غذایی، نادر است، گفت: سطح بالای کلسترول سرم در استفاده کنندگان از این رژیم غذایی، اغلب موقت است و با قطع رژیم از بین می رود. گاهی هم سرعت رشد کاهش می یابد که به میزان طبیعی باز خواهد گشت.

کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، خاطرنشان کرد: بهبود در وضعیت کنترل تشنج، تا سه ماه بعد از شروع رژیم مشهود خواهد بود و برای اطمینان از اثرگذاری رژیم، مکمل هایی نیز برای بیمار تجویز می‌شود.

او در عین حال یادآور شد: در مورد استفاده کنندگان از این رژیم غذایی، داروهای مصرفی مانند مسکن ها، داروهای سرماخوردگی، دهانشویه و خمیر دندان باید از نظر محتوای قندی به دقت بررسی شوند تا دریافت کربوهیدرات کاهش یابد.

این کارشناس ارشد تغذیه اضافه کرد: رژیم غذایی باید به دقت رعایت شود، چرا که کمترین میزان کربوهیدرات اضافه، امکان ایجاد تشنج در بیمار را به همراه خواهد داشت.

زمان قطع رژیم کتوژنیک

نوری‌پور در پاسخ به این پرسش که زمان رعایت این رژیم غذایی، چه مدت تعیین می‌شود؟ گفت: زمان پایان این رژیم غذایی از یک فرد به فردی دیگر تفاوت داشته و امکان دارد بین یک تا سه سال، بسته به بیمار، ادامه داشته باشد.

کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز با یادآوری اینکه در بعضی از بیماران، زمان رعایت رژیم کتوژنیک، بیشتر از سه سال است، گفت: متخصصان کلینیک کتوژنیک درمانگاه امام رضا(ع) در شیراز، پاسخگوی بیماران در خصوص این نوع از روش درمانی صرع و اختلالات مغزی همراه با تشنج هستند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

چاقی و رژیم مناسب برای بچه‌های چاق

رژیم غذایی گیاهخواری گرسنگی پنهان

تاثیر منفی تغییرات آب‌وهوایی بر رژیم‌ غذایی کودکان