شواهدی برای انتقال کرونا از مادر به جنین وجود ندارد

یک فوق تخصص نوزادان در خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر اثبات نشده که مادر باردار می‌تواند کرونا را به جنین منتقل کند چراکه فعلا راه انتقال از راه تنفس است، اظهار کرد: مادران کرونایی از شیر دادن به نوزادان خود جلوگیری نکنند.

دکتر غلامرضا فعال، امروز یکشنبه ۲۱ دی به خبرنگاران رسانه‌های گروهی در خصوص تاثیر بیماری کرونا بر کودکان گفت: در خصوص تاثیر کرونا بر کودکان باید حتما یک فاصله زمانی از دوران بارداری مادر تا حدود سن ۱۸ سالگی را در نظر بگیریم چراکه در تمام این دوران، کرونا می‌تواند تاثیرات خود را بر نوزاد، جنین، کودک و حتی نوجوان بگذارد.

وی افزود: در دوران بارداری، مادر باردار مثل هر شخص دیگری می‌تواند به بیماری کرونا مبتلا شود، اما آن چیزی که اهمیت دارد تاثیر این بیماری بر روی جنین است.

این فوق تخصص نوزادان ادامه داد: در حال حاضر اثبات نشده که مادر باردار می‌تواند کرونا را به جنین منتقل کند چراکه فعلا راه انتقال از راه تنفس است و تاکنون راهی که از طریق جفت و خون مادر بیماری منتقل شود، اثبات نشده است، اما مادر بعد از تولد نوزاد، ممکن است در تماسی که با نوزاد دارد، باعث انتقال بیماری به نوزاد شود.

فعال اظهار کرد: این نباید باعث شود که جهت جلوگیری از انتقال این بیماری، از شیر دادن به فرزند خودداری شود چراکه به شدت اثبات شده دادن شیر به نوزاد می‌تواند جلوی عفونت‌های تنفسی را بگیرد و برای ما بسیار مهم است که نوزاد در بدو تولد از شیر مادر تغذیه کند.

وی افزود: اگر مادری از ۱۴ روز قبل از تولد دچار کرونا شود، بهتر است با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، شیردهی انجام شود؛ یعنی ماسک بزند و شستشوی دست انجام داده و بعد کودک را شیر دهد چراکه اثبات نشده که از طریق شیر مادر این بیماری انتقال پیدا بکند.

ریسک بستری در نوزادان زیر یک سال بالاتر است

این فوق تخصص نوزادان بیان کرد: اگر پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود، نوزاد هم می‌تواند کرونا بگیرد و در زیر یک سال کرونایی که اتفاق می‌افتد علائم بسیار شدیدتری دارد و ریسک بستری در این نوزادان بالاتر است و باید به این مسئله دقت شود.

فعال در خصوص تاثیر کرونا بر کودکان تا دو سال، گفت: از دوران نوزادی تا حدود دو سالگی که بچه شیرخوار محسوب می‌شود، راه انتقال وجود دارد که تاکید می‌شود کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، کمتر دچار کرونا می‌شوند.

کودکان ماسک نزنند، اما در تجمعات نروند

وی افزود: همچنین برای کودکان زیر دوسال و شیر خوار استفاده از ماسک توصیه نمی‌شود چراکه باعث کمبود اکسیژن برای نوزاد می‌شود و چون مغز در حال تکاملی دارند، بهتر است اکسیژن را به اندازه کافی دریافت کنند، اما نزدن ماسک دلیل بر این نیست که کودکان را همه جا ببرند و بردن کودکان زیر دو سال در تجمعات، فاصله‌های نزدیک و دورهمی‌ها توصیه نمی‌شود.

کودکان کمتر دچار کرونا نمی‌شوند

این فوق تخصص نوزادان یادآور شد: از دوسالگی به بعد بیماری در کودکان مانند تمام افراد بزرگسال است؛ یعنی همه آن اتفاقاتی که ممکن است برای فرد بزرگسال اتفاق بیفتد، می‌تواند در کودکان بالای دوسال هم اتفاق بیفتد و اصلا این معنا را نمی‌دهد که کودکان کمتر دچار کرونا می‌شوند.

فعال ادامه داد: اتفاقا در بعضی از حالت‌ها می‌تواند عوارض بسیار وخیم تری را داشته باشد که متاسفانه منجر به فوت می‌شود؛ یک سری علائم اختصاصی هم در رنج سنی زیر ۱۹ سال وجود دارد و دچار بیماری‌هایی می‌شوند که سیستم ایمنی بدن آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: اگر یک شخصی در زیر سن ۱۹ سال دچار کرونا شود، ممکن است دچار حالتی شود که چندین سیستم بدنش با هم دیگر تخریب می‌شوند و آن تخریب همگانی چند سیستم با همدیگر اگر تحت درمان قرار نگیرد، می‌تواند منجر به مرگ شود و البته در همان شرایط یعنی زیر ۱۹ سال بیماری‌هایی ظاهر می‌شوند که یکی از مشهورترین‌ها کاوازاکی است که بیماری است که می‌تواند با تغییر در سیستم ایمنی بدن صدمات خودش را به قلب و بدن نوزاد بزند که البته آن هم اگر درمان نشود می‌تواند منجر به مرگ شود که قابل درمان است.

 

بیماری کرونا در حال حاضر هیچ درمان شناخته شده‌ای ندارد

این فوق تخصص نوزادان بیان کرد: لذا تاکید می‌شود همه اینها درمان عوارض‌اند چراکه بیماری کرونا تا حال حاضر هیچ درمان شناخته شده‌ای ندارد و آن کارهایی که ما برای درمان انجام می‌دهیم صرفا درمان علائم بیماری است نه خود بیماری؛ پس همچنان باید دوره آن طی شود تا آن شخص از آن بیماری نجات پیدا بکند.

فعال با بیان اینکه بیماری کرونا در کودکان زیر یک سال ریسک بستری بالاتری دارد، گفت: با وجود اینکه در کودکان زیر یک سال بیماری کرونا حتی ممکن است منجر به بستری شدن نوزاد شود، اما در کل مرگ و میر کودکان نسبت به بالغین کمتر است، اما درگیری آن‌ها مانند بالغین است.

اسهال‌های زمستانه خطرناک هستند؟

وی افزود: تصور این را بکنیم که اگر کودکی دچار بیماری کرونا شود و حال عمومی خوبی را داشته باشد، می‌تواند ناقل باشد و همه را به بیماری مبتلا کند.

این فوق تخصص نوزادان با بیان اینکه در کودکان شاید علائم گوارشی شایع تر از علائم تنفسی بوده و آن هم می‌تواند یکی از علائم کرونا در کودکان باشد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در فصلی قرار داریم که اسهال‌های ویروسی زمستانه خود را بسیار زیاد نشان می‌دهند برای همین پیدا کردن یک فرد کرونایی از بین این همه اسهال ویروسی زمستانه بسیار کار مشکلی است که بهتر است کودکی که دچار اسهال و استفراغ‌های فصلی شده، در ذهنمان این باشد که فعلا کرونا دارد تا این بیماری انتقال پیدا نکند.

فعال ادامه داد: معمولا اسهال‌های زمستانه خوش خیم هستند و بعد از ۱۰ روز بیماری خوب می‌شود و هیچ خطری برای افراد خانواده ندارد، اما  اگر این اسهال، اسهال کرونایی باشد ممکن است تمام افراد خانواده را درگیر کند.

در مصرف ویتامین D محتاط باشید

وی در خصوص مسائل تغذیه‌ای در کودکان، خاطرنشان کرد: کودکان مانند همه باید یک سیستم تغذیه مناسب و کامل داشته باشند؛ اینکه یک ماده غذایی را بسیار بیشتر استفاده بکنند که جلوی کرونا گرفته شود، درست نیست چراکه شایعات بسیار زیادی در خصوص زینک سولفات و ویتامین   D در افراد جامعه است که کمبود هر کدام از این موارد خود می‌تواند ریسک عفونت‌های تنفسی را زیاد کند، اما اینکه زیاد مصرف شود که جلوی بیماری گرفته شود، درست نیست و بهتر است که کودکان و بزرگسالان یک تغذیه کاملی از تمام مواد غذایی داشته باشند و اگر به تشخیص پزشک یک اختلالی در یک جایی از بدن بر اساس یک ویتامین است، آن مشکل را پزشک حل کند ولی خوردن بیشتر از حد اینها می‌تواند عارضه دار باشد.

این فوق تخصص نوزادان یادآور شد: ویتامین D که بسیار بین مردم رایج شده، نیز مصرف زیاد آن توصیه نمی‌شود و اگر بیش از حد مصرف کنند، آن ویتامین D می‌تواند در بدن رسوب کند و عوارض ناخوشاند و کشنده‌ای داشته باشد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

چگونه اضطراب ابتلا به کرونا را از بین ببریم؟

با تغذیه صحیح از ابتلا به کرونا پیشگیری کنید

خانه نشینی کرونایی، فرصتی مناسب برای بهبود الگوی تغذیه