لزوم مصرف قرص ویتامین D در تمامی سنین

یک محقق در زمینه کووید ۱۹ اعلام کرد: در موارد پیشگیری تمامی مردان و زنان در بازه سنی ۱۹ تا ۵۹ سال باید ماهانه یک قرص ۱۰۰۰ واحدی ویتامین D مصرف کنند.

یونس جسمانی، به دستور العمل وزارت بهداشت در مورد مصرف ویتامین D در سنین مختلف اشاره و اظهار کرد: طبق این دستورالعمل در موارد پیشگیری، تمامی کودکان از سن سه روزگی تا دو سالگی باید ویتامین D با دُز ۴۰۰ واحد و نیز قطره ویتامین A با دُز ۱۵۰۰ واحد مصرف کنند که معادل یک سی سی قطره ویتامین A+D می شود.

این دانشجوی پزشکی به مصرف ویتامین D برای کودکان ۲ تا ۸ سال پرداخت و ادامه داد: کودکان در این سن می توانند هر دو ماه یک بار یک پرل ۵۰ هزار واحدی ویتامین D مصرف کنند.

وی افزود: افرادی در بازه سنی ۸ تا ۱۸ سال می توانند هر دو ماه یک بار یک قرص ۵۰ هزار واحدی دریافت کنند و مصرف ماهانه هم با توجه به اینکه معادل روزانه کمتر از ۲۰۰۰ واحد است، مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

این دانشجوی پزشکی با بیان اینکه تمامی مردان و زنان در بازه سنی ۱۹ تا ۵۹ سال باید ماهانه یک قرص ۱۰۰۰ واحدی ویتامین D مصرف کنند، تأکید کرد: زنان با توجه به شیوع بیشتر پوکی استخوان در اولویت هستند.

وی در ادامه مطرح کرد: مطابق این دستورالعمل، تمامی زنان و مردان از ۶۰ سالگی به بالا باید ماهانه یک قرص ۵۰ هزار واحدی مصرف کنند همچنین می توانند قرص کلسیم ۵۰۰-۴۰۰ میلی گرم مجزا یا به صورت قرص های کلسیم D مصرف کنند.

جسمانی از عدم نیاز به چک کردن سطح ویتامین D برای شروع مصرف ماهانه ۵۰ هزار واحدی خبر داد و گفت: با توجه به شیوع بالای کمبود ویتامین D در کشور، نیاز به چک سطح ویتامین D برای مصرف دُز ذکر شده نیست.

وی ضمن تأکید بر مصرف ۱۰۰۰ واحد ویتامین D به صورت روزانه برای مادران باردار از ابتدای حاملگی تا زایمان طبق این دستورالعمل، خاطرنشان کرد: زنان باردار می توانند این میزان را به صورت مجزا یا از هفته ۱۶ به بعد به صورت مولتی ویتامین مصرف کنند.

جسمانی با بیان اینکه نوع تزریقی ویتامین D زیست دسترسی خوبی ندارد، مطرح کرد: بنابراین نوع تزریقی آن در موارد پیشگیری توصیه نمی شود همچنین حداکثر دُز مجاز در افراد بالای ۹ سال، ۴۰۰۰ واحد روزانه است.

وی با بیان اینکه مصرف روزانه ۱۰ هزار واحد به مدت طولانی می تواند منجر به مسمومیت شود که علائم مسمومیت شامل ضعف، خستگی، سردرد، بی اشتهایی، خواب آلودگی و یبوست است، گفت: تمامی موارد ذکر شده به منظور پیشگیری گفته شده اما در موارد درمانی برای افرادی که کمبود ویتامین D دارند، دُز و مدت مصرف بر حسب سطح ویتامین D تجویز می شود.

این دانشجوی پزشکی در پایان به دستورالعمل وزارت بهداشت در موارد درمانی اشاره و خاطرنشان کرد: در موارد درمانی می توان تا هشت هفته، قرص ۵۰ هزار واحدی را به صورت هفتگی مصرف کرد سپس طبق دستور پیشگیری ادامه داد.

منبع:ایسنا