با گیاه انیسون ، دردها را فراموش می‌کنید

مدیر مجتمع گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: گیاه انیسون یا بادیان رومی خاصیت ضد درد و تسکینی دارد، تقویت کننده دهانه معده است و به این دلیل رفلاکس معده را بهبود می‌بخشد.

بادیان رومی از جمله گیاهانی می باشد که دارای خواص درمانی بسیاری است و از دیر باز مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این گیاه با دارا بودن ویتامین‌ها و مواد معدنی غنی، همواره مورد توجه بوده است. در ادامه می خواهیم بیشتر با بادیان رومی این گیاه معطر اما پر فایده آشنا شویم.

محسن پویان، اظهار کرد: گیاه بادیان رومی دارای عطری خوشایند و طعمی شیرین است و و ویژگی‌هایی که دارد از همه قسمت‌های گیاه، یعنی دانه، ریشه و برگ‌های آن برای ساخت داروهای گیاهی طبیعی استفاده می‌شود. چون از ریشه این گیاه نیز استفاده می‌شود، پس مواد معدنی بسیاری را در خود جای داده است که برای سلامت جسم بسیار مفید است.

وی با بیان اینکه این گیاه غنی از آهن بوده و همچنین دارای مواد معدنی دیگری نظیر منگنز و کلسیم، منیزیم، زینک و مس نیز است، تصریح کرد: همچنین بادیان رومی دارای ترکیبات پل فنول و آنتی اکسیدانی و سرشار از ویتامین C و همچنین ویتامین‌های گروه B است.

این پژوهشگر گیاهان دارویی بیان کرد: خواص بادیان رومی بسیار زیاد است و این گیاه به نام پیم پینلا انیسوم شناخته می‌شود و طعمی شبیه به شیرین بیان و رازیانه دارد، این گیاه می‌تواند تا نیم متر رشد کند و برگ‌های پرزدار و سبز رنگی دارد. همچنین گل‌های سفیدی دارد که به شکل چتر در کنار هم قرار گرفته‌اند.

چون این گیاه، طعمی معطر و شیرین دارد به عنوان عامل معطر در صابون‌ها، کرم‌ها و عطرها به کار می‌رود و با توجه به ارزشی که دارد، برای پوست و مو و سلامتی بسیار مفید است.

انیسون (بادیان رومی یا رازیانه بومی) دارای طبیعت گرم و خشک است، قسمت مورد استفاده آن دانه گیاه است؛ از روغن آن نیز استفاده دارویی به عمل می‌آید.

این گیاه، ضد نفخ و ضد اسپاسم بوده و برای ناراحتی‌های معده کاربرد دارد؛ خلط آور و ضد انگل بوده، دندان را جلا می‌دهد و بدبویی دهان را برطرف می‌سازد.

وی با بیان اینکه مطبوع کننده است و در صنایع غذایی از آن استفاده می‌شود، افزود: جهت حمام های زیبایی از آن استفاده می‌شود، دم‌کرده آن شیرافزا بوده، قاعده آور و ضد عفونی کننده  است و گرفتگی مجاری تنفسی را برطرف می‌کند.

گیاه انیسون خاصیت ضد درد و تسکینی دارد، تقویت کننده دهانه معده است و به این دلیل رفلاکس معده را بهبود می‌بخشد.

گیاه انیسون سردردهای سرد را تسکین می‌بخشد، جویدن آن توسط مادر شیرده علاوه بر اینکه شیر را زیاد می‌کند در کاهش نفخ معده کودک موثر است.

برای درمان مالیخولیا مفید است، مصرف آن با انجیر خیسانده به مدت ۴۰ روز چاق کننده است؛ روزی سه نوبت از دمکرده یک گرم آن می‌توان استفاده کرد.

این پژوهشگر گیاهان دارویی یادآور شد: برای حمام‌های زیبایی از دم کرده ۳۰۰ گرم آن در یک تا یک و نیم لیتر آب استفاده می‌شود.

گیاهان دارویی ذخایر ارزشمند خراسان جنوبی بشمار می‌روند که علاوه بر حفاظت و احیاء، بهره‌برداری صحیح از آن در عرصه‌های منابع طبیعی، سبب بهبود سطح سلامت و ارتقاء کیفیت زندگی مردم می‌شود. در حال حاضر در خراسان جنوبی ۱۵۰۰ گونه گیاهی شناسایی شده که از این تعداد ۸۰۰ گونه گیاهی مفید تولید می‌شود که باید در زمینه فراوری این گیاهان سرمایه‌گذاری شود.

منبع:ایسنا