کودکان می‌توانند احساسات را از پشت ماسک نیز تشخیص دهند

یک مطالعه جدید می‌گوید کودکان می‌توانند حالات و احساسات چهره نزدیکان خود را را از پشت ماسک‌های صورت نیز تشخیص دهند و با وجود پوشیده شدن صورت توسط ماسک، بفهمند که فرد غمگین، عصبانی یا ترسیده است.

به نقل از آی ای، کودکان روش‌های شایان توجهی دارند که می‌توانند به محیط خود واکنش نشان دهند. آنها واقعاً نسبت به عزیزان‌شان بسیار حساس هستند و به حالات عاطفی آنها بسیار توجه می‌کنند.

اکنون یک مطالعه جدید نشان داده است که کودکان هنوز هم با وجود استفاده از ماسک می‌توانند احساسات افراد و حالات چهره آنها را تشخیص دهند.

“اشلی روبا” محقق فوق دکترا در آزمایشگاه احساسات کودکان دانشگاه “ویسکانسین- مدیسون” و محقق ارشد این مطالعه می‌گوید: مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده و سازمان بهداشت جهانی برای کاهش سرعت شیوع کووید-۱۹ توصیه کرده‌اند که از پوشش صورت یا همان ماسک در فضاهای عمومی استفاده شود. این توصیه منجر به نگرانی والدین در مورد پیامدهای استفاده از ماسک در ارتباطات احساسی کودکان شده است و ما خواستیم که بررسی کنیم که آیا این نگرانی‌ها درست است یا خیر.

این مطالعه شامل نشان دادن چهره‌های غمگین، عصبانی یا ترسان به ۸۱ کودک هفت تا ۱۳ ساله بود که برخی از آنها ماسک یا عینک آفتابی داشتند. محققان دریافتند بدیهی است که کودکان در درک احساسات در هنگام پوشیده نشدن صورت دقیق‌تر هستند، اما جالب اینجاست که توانایی آنها در تشخیص احساسات افراد از پشت ماسک یا عینک آفتابی نیز تقریباً خوب است.

در این مطالعه مشخص شد که کودکان احساسات صحیح صورت‌های بدون پوشش را در ۶۶ درصد از مواقع درست تشخیص می‌دهند. در حالی که در صورت پوشش صورت با ماسک، آنها به درستی غم و اندوه را در ۲۸ درصد موارد، عصبانیت را در ۲۷ درصد از اوقات و ترس را در ۱۸ درصد از مواقع تشخیص می‌دهند.

“روبا” گفت: کودکان به احتمال زیاد می‌توانند در مورد احساسات دیگران نتیجه‌گیری منطقی داشته باشند، حتی اگر مردم اغلب ماسک زده باشند. این باید خیال والدین را از این نگرانی که ماسک زدن می‌تواند بر این جنبه از رشد کودک تأثیر بگذارد، راحت کند.

البته با این وجود هم کارشناسان برخی توصیه‌های عملی را برای کمک به والدین و دیگران هنگام برقراری ارتباط با کودکان در دوران شیوع کرونا پیشنهاد می‌کنند.

“روبا” می‌گوید: هنگامی که می‌خواهید احساسات خود را به کودکان(یا هر شخص دیگری) در حالی که ماسک زده است، منتقل کنید، از حرکت بدن و بیان احساس با استفاده از صدای خود استفاده کنید. کودکان می‌توانند از این نشانه‌ها برای استنباط احساس شما استفاده کنند.

این مطالعه در مجله PLOS One منتشر شده است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

چند توصیه خانوادگی برای پیشگیری از گسترش کرونا

چگونه اضطراب ابتلا به کرونا را از بین ببریم؟

کم آبی ریسک ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد