کانون پرورش فکری فارس همچنان مخالف تخریب ساختمان شماره یک این مرکز است

سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس عنوان کرد: کانون با تخریب مرکز شماره یک مخالفت کرده است؛ چراکه این ساختمان خاطره مشترک مردم به‌شمار می‌رود و در شهری که مسوولان مدعی شهر دوستدار کودک هستند، باید نخست فضای مناسبی اختصاص داده شود.

 سعیدرضا کامرانی یکشنبه ۱۴ دی‌ماه در نشستی خبری در جمع خبرنگاران به موضوع توسعه گذر حافظ و احتمال تخریب ساختمان شماره یک این کانون اشاره کرد و افزود: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس به دلیل سابقه منفی که از تخریب ساختمان شماره دو این مجموعه به دست شهرداری دارد، با آگاهی از اینکه در توسعه گذر حافظ تخریب این ساختمان لحاظ شده، اجازه این کار را نداده است.

پیش از این، ساختمان شماره ۲ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شیراز، به بهانه قرار گرفتن آن در مسیر اجرای پل کابلی ولیعصر(عج) در میدانی به همین نام با اقدام شهرداری وقت تخریب شد؛ اما ساخته نشد.

مرکز شماره یک کانون واقع در باغ ملی شیراز، در چهارراه حافظیه در گذری که امروز فرهنگی‌ترین نقطه این شهر است، بنا شد. باغ ملی در قرن هشتم هجری قطعه‌ای از خاک موسوم به مصلی بوده است که در سال ۱۳۱۵ بهسازی شد، باغی با قدمتی تاریخی که امروز در چهارراهی فرهنگی با نام حافظیه قرار دارد و همانگونه که از نامش پیداست از یک سو به آرامگاه حافظ  و در امتداد آن، دانشکده زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز می‌رسد.

در مقابلش ساختمان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و بزرگترین تالار شهر، تالار حافظ؛ از سوی دیگر، به مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس و پلاتوهای خصوصی تئاتر و باغ جهان‌نما و در امتداد آن دروازه قرآن ختم می‌شود و از سمتی دیگر نیز به بقعه علی‌بن حمزه(ع) راه می‌یابد.

این مجموعه تنها مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که به کودکان توان‌خواه و معلول خدمات ارائه می‌کند. امروز حدود ۱۵۰۰ عضو دارد و در کتابخانه اش نیز  ۱۶ هزار جلد کتاب می‌توان یافت که یکی از آرشیوهای غنی کتابخانه‌ای ادبیات کودک و نوجوان در شیراز به‌شمار می‌رود.

اعلام اخذ حکم تخلیه برای مرکز شماره یک کانون پرورش فکری فارس در خردادماه ۱۳۹۹ اعتراض های برخی فرهنگدوستان را همراه داشت.

سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس افزود: چنانچه قبل از تخریب ساختمان شماره یک زمین و بودجه ساخت تامین شود، حاضر به پذیرش مکان مورد موافقت کانون خواهیم بود.

کامرانی اظهار کرد: اگر این ساختمان به اداره‌های دیگر تعلق داشت، شاید تا امروز مشکل به سرانجام رسیده بودند؛ اما چنین چیزی روی نداده است. شهرداری قرار بود در کمتر از ۲ سال برای ساختمان شماره ۲ زمین معوض در نظر گیرد و در ۶۰ درصد ساخت نیز مشارکت داشته باشد؛ اما پس از ۸ سال هیچ اقدامی روی نداده است.

وی همچنین در ادامه بر ضرورت تغییر دیدگاه‌ها به مسائل فرهنگی اشاره کرد و عنوان داشت: راهبرد کانون توسعه فعالیت‌ها در مناطق کمتربرخوردار است.

کلاس‌های مجازی زمستانه برای دانش‌آموزانی که از چاردیواری خانه خسته‌اند 

کامرانی با اشاره به محدودیت‌هایی که شیوع ویروس کرونا برای کودکان و نوجوانان ایجاد کرده است، بیان داشت: زمانی دانش‌آموزان از چهار دیواری کلاس و اکنون از چهار دیواری خانه خسته شده‌اند؛ از همین رو  کانون ۵۵ کارگاه مجازی را برای آنان در نظر گرفته که نام‌نویسی برای ترم زمستان آن آغاز شده است.

وی آغاز ثبت نام در ۵۵ کارگاه تخصصی مجازی در فصل زمستان در سراسر استان را یادآور شد و گفت: ثبت نام از ٧ دی ماه آغاز شده و تا ١٧ دی ماه ادامه خواهد داشت و شروع کارگاه‌های تخصصی مجازی ویژه کودکان و نوجوانان فارس از ١٨ دی خواهد بود و تا ٢٧ اسفندماه دارد.

کامرانی از احتمال ادامه کارگاه‌ها در نوروز و فروردین ۱۴۰۰ سخن گفت و بیان داشت: این موضوع با توافق مربیان و درخواست هنرآموزان روی خواهد داد.

سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس اظهار کرد: کودکان و نوجوانان علاقه مند می‌توانند با ورود به سامانه fars.kpf.ir  با انتخاب گزینه ثبت‌نام و انتخاب شهر مورد نظر از فعالیت‌های مجازی و آنلاین مراکز کانون استفاده کنند.

به گفته کامرانی کارگاه‌های یادشده با موضوعات تکنیک داستان‌های کوتاه، شعرسرایی مقدماتی، داستان‌نویسی پیشرفته، گلستان خوانی، حافظ خوانی و عروسک‌سازی برگزار می‌شود.

این مقام مسئول همچنین اعلام کرد: ساختمان جدید خیرساز کانون پرورش فکری کودک و نوجوان شهرستان اوز با اعتباری بیش از سه و نیم میلیارد تومان در دهه فجر سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد و در حاشیه این مراسم از دو کتاب داستان قصه سیب و کتاب شعر رد پای گیلاس هم رونمایی خواهد شد.

منبع:ایرنا