روش ایجاد عادات سالم در نوجوان

دوران نوجوانی دورانی است که اگر در سبک زندگی نوجوانان عادات سالم ایجاد کنید، تا بزرگسالی در سلامت روحی و جسمی آن ها تاثیر گذار خواهد بود.

سال های نوجوانی برای هرکس زمانی سرگرم کننده و هیجان انگیز است، اما اغلب اوقات ممکن است به دلایلی با والدین رفتاری نامناسب داشته باشند. شما به نوجوانان استقلال و مسئولیت بیشتری می دهید.

عادات سالم نوجوان

اگرچه این دو می تواند مفید واقع شود اما مسئله ای که بیشتر حائز اهمیت است، ایجاد عادت های سالم در آنهاست با کمک به ایجاد این عادات موجب خواهد شد تا در بزرگسالی موانع مختلف را پشت سر بگذارند. در ادامه این بخش بنا به درخواست برخی از شما کاربران به بررسی برخی از این عادت ها می پردازیم.

بهترین راههای ایجاد عادات سالم در نوجوان

رژیم غذایی سالم

تغذیه مناسب برای همه ما حائز اهمیت است اما برای نوجوانان از اهمیت ویژه تری برخوردار است. آن ها هنوز در سن رشد هستند، اما بیش از آنکه وقت خود را با شما سپری کنند در مدرسه و با دوستانشان هستند بنابراین فهم آنکه از میوه ،سبزیجات، غلات سبوس دار، پروتئین و لبنیات مناسب مصرف می کنند دشوارتر است. روش هایی وجود دارد که می توانید همچنان بر رژیم غذایی آن ها تأثیر بگذارید.

اینکه همیشه برای فرزند خود در خانه میان وعده های سالمی تهیه کنید و سعی کنید حداقل دو بار در هفته یک وعده غذایی خانوادگی مقوی داشته باشید.

درگیر کردن نوجوانان در خرید و پخت و پز غذا همچنین به او کمک می کند تا بداند چگونه وعده های غذایی مغذی خود را به تنهایی آماده کند.

رعایت بهداشت

احتمالاً نوجوان شما آخر هفته ها و در طول تابستان تا ظهر می خوابد و سپس تمام روز در خانه به بازی مشغول است. دوش نمی گیرد یا حتی در شستن صورت و مسواک زدن کاهلی می کند. عدم رعایت بهداشت می تواند منجر به شیوع بیشتر آکنه در صورت و ایجاد منافذ باز پوست و نیز سایر مشکلات دندانی و دهانی شود.

بنابراین مطمئن شوید هر روز بهداشت را رعایت می کند. اگرچه به آن ها آموخته اید که چگونه به درستی مسواک بزنند و سال هاست که این کار را به طور مستقل انجام می دهند اما یادآوری این قبیل کار ها در روزهایی که تنبلی می کنند الزامی است.

عادات سالم

انجام ورزش روزانه

اگر نوجوان شما ورزشی را به صورت جدی دنبال نمی کند به احتمال زیاد تمام روز خود را صرف بازی با موبایل و تبلت می کند و وقت کافی برای فعالیت های بدنی نداشته باشد. سعی کنید زمانی را به باهم ورزش کردن اختصاص دهید. داشتن همراه در ورزش فرد را به انجام آن ترغیب می کند.

۹ تا ۱۰ ساعت خواب

اگرچه نوجوانان تا ظهر می خوابند اما این بدان معنا نیست که الزاما آن ها خواب کافی دارند.

با شروع مدرسه و بار سنگین مطالعه و زمانی که نوجوانان به تماشای فیلم می پردازند موجب شده تا بیشتر آن ها کم خوابی را تجربه کنند.

بزرگسالان معمولاً به حدود ۷ تا ۸ ساعت خواب شبانه نیاز دارند، اما برای یک نوجوان این زمان به ۹ تا ۱۰ ساعت تغییر کرده است.

اگر فرزندتان نمی تواند بخوابد به آن ها در تغییر برنامه شان کمک کنید و اشکال مربوطه را رفع کنید تا خواب کافی و مناسبی داشته باشند.

پیدا کردن علایق

در حالی که سلامت جسمی مهم است، سلامت روان نیز حائز اهمیت است. فرزند خود را تشویق کنید تا به سمت علایق خود برود و آن را بیاموزد. این علایق می تواند نقاشی، نویسندگی، فوتبال یا … باشد.

انجام کاری که به آن علاقه دارند ، ضمن کمک به کنترل اضطراب موجب می شود تا با دید مثبت به زندگی نگاه کنند. مطمئنا گفتن این حرف ها آسان است اما هنگامی که پای عمل کردن در میان باشد موانعی همچون ناامیدی بر سر این راه وجود دارد . با به کار بردن مواردی می توانید فرزند خود را به انجام این عادات تشویق کنید.

آموزش آشپزی

بهترین روش برای تشویق به عادات غذایی خوب در نوجوانان، آموزش نحوه خرید و تهیه وعده های غذایی سالم است. اگر آشپزخانه فضای امن و راحتی برای آنان نباشد، در بزرگسالی تمایل بیشتری به تهیه غذا از بیرون خانه خواهند داشت.

برقراری ارتباط

گاهی اوقات نوجوانان رفتاری نامناسب با شما دارند اما همچنان خواهان برقراری یک ارتباط صمیمانه با شما هستند. در مطالب مهم قبلی بخش خانواده پلاس نمناک گفتیم که هرچه رابطه شما صمیمانه تر باشد، امکان ارائه راهنمایی و پشتیبانی راحت تر خواهد بود.

معلمان-حمایت از کودکان-سوالات

 

 

روابط مثبت

رابطه قوی با یک مربی، خواه معلم مدرسه یا یک مربی باشگاه، و نیز دوستی های سالم می توانند به ترغیب عادت های سالم کمک کنند. افرادی که در زندگی نوجوان شما واقعاً به او اهمیت می دهند دوست دارند که آن ها نیز عادت های سالمی داشته باشند و به شما در این کار کمک می کنند. همچنین دوست داشتن و حمایت از روابط به نوجوان شما کمک می کند تا تشخیص دهد رابطه سالم به چه معناست.

الگوی آن ها باشید

مهم ترین عامل در رشد عادات سالم داشتن یک الگوی مناسب است. قاعدتا هنگامی که اصرار به یک ویژگی دارید در حالی که خود آن را انجام نمی دهید مثمر ثمر نخواهد بود. فرزندان با مشاهده اهمیت سلامت جسمی و روانی برای شما خود به انجام حرکات الگو وار از شما ترغیب می شوند.

در پایان، به یاد داشته باشید که فرزند شما همانند سایر انسان ها به همان اندازه که بالا می رود و پیشرفت می کند؛ گاها ممکن است زمین هم بخورد. همه این ها بخشی از روند رشد است. برخی اوقات انتخابی اشتباه خواهند داشت اما جای نگرانی نیست چرا که شما به آن ها کمک خواهید کرد تا مسیر درست را انتخاب کنند.