۷۳ کتابخانه داریم، کتابخوان نداریم

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی به وجود ۷۳ کتابخانه در استان مرکزی اشاره کرد و گفت: مردم حاضر نیستند در کتابخانه‌ها به صورت رایگان کتاب مطالعه کنند.

مهدی ثامنی اول دیماه در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان ساوه که در سالن جلسات فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: تامین سرانه فضای فیزیکی کتابخانه‌ها در استان از مهمترین وظایف اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی است و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در بهره برداری، تامین مخازن و تامین کتاب حمایت کامل می‌کند.

وی از مسئولان و خیرین شهرستان‌ها خواست تا در افزایش سرانه فیزیکی کتابخانه‌ها یاریگر انجمن کتابخانه‌های عمومی باشند تا بتوان در مناطق محروم و روستاها سرانه فیزیکی را افزایش داد.

ثامنی به سرانه پائین فیزیکی کتابخانه در ساوه و زرندیه اشاره کرد و گفت: با وجود پائین بودن سرانه فیزیکی اما انجمن کتابخانه های عمومی ساوه و زرندیه جزو انجمن‌های برتر کشوری شناخته شدند.

وی افزایش سرانه کتابخوانی را در گرو افزایش سرانه فیزیکی و تامین منابع دانست و افزود: پائین بودن سرانه مطالعه در استان نگران کننده است و باید با افزایش سرانه فیزیکی فضای مطالعه توسعه یابد.

وی با اشاره به مطالبه‌گری ساکنین شهرهای آوه و یل آباد برای احداث فضای فیزیکی کتابخانه گفت: امیدواریم بتوانیم با واگذاری زمین مورد نیاز در سریعترین زمان ممکن تجهیزات لازم و نیروی انسانی تامین شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی در ادامه کلید حل مشکلات فرهنگی و اجتماعی جامعه را ترویج کتابخانه دانست و افزود: ریشه بسیاری از مشکلاتی که گریبانگیر جامعه است در عدم مطالعه و توجه نکردن به سرانه فیزیکی کتابخانه‌هاست.

وی با تاکید بر اینکه مشارکت در مدرسه‌سازی منجر به پیشبرد اهداف سیاسی و اقتصادی می‌شود، گفت: خیرین کتابخانه‌ساز اهداف عمومی جامعه را پیش می‌برند اما خیرین حوزه‌های دیگر نیز به دنبال پیشروی اهداف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی هستند.

ثامنی، به خلاء مظلوم بودن کتابخانه‌ها در حوزه‌های خیرساز اشاره کرد و گفت: کتابخانه‌های عمومی یک نهاد غیردولتی عمومی است و خوشبختانه شهر ساوه از شهرهای منظم در پرداخت نیم درصدهای عوارض شهرداری بوده و از نظر تأمین بودجه پای کار هستند.

وی با تاکید بر اینکه کتابخوانی هیچ وقت سیاسی و دولتی نیست، افزود: کتابخوانی منجر به ارتقای سواد انسان شده و تاثیرگذار در رفتار و تصمیم‌گیری‌های بشری است حتی شغل آینده را باید در کتاب پیدا کرد. آینده انسان و انتخاب شغل به عنوان یک اتفاق مهم در زندگی بشری در کتابخوانی شکل می گیرد. قرار نیست همه مهندس یا پزشک شوند بلکه استعدادیابی فرزندان و انتخاب مشاغلی در حوزه فرهنگ و هنر در سایه کتابخوانی صورت می‌گیرد.

وی اجرای طرح‌هایی نظیر کتابخانه کودک، کتابخانه مادر و کودک، کتابخانه اسباب بازی و سرگرمی را عاملی برای ورود دانش آموزان از سنین کودکی به مطالعه دانست و افزود: باید هر مدرسه به یک کتابخانه تبدیل شود و سرانه مطالعه از سنین دانش آموزی افزایش یابد.

ثامنی به وجود ۷۳ کتابخانه در استان مرکزی اشاره کرد و گفت: متاسفانه با این تعداد کتابخانه میزان کتابخوان‌ها محدود است و باید این میزان افزایش یابد. در حال حاضر استقبال مردم از مطالعه رایگان در فضای کتابخانه‌ها کاهش یافته است.

وی همچنین به امضای تفاهم نامه با سازمان زندان ها برای افزایش سرانه مطالعه در بین زندانیان اشاره کرد و گفت: افزایش سرانه مطالعه در بین زندانیان منجر به ارتقای دانش و سواد آنها خواهد شد و میزان بازگشت مجدد به زندان را کاهش داده و در نزولی شدن آسیب‌های اجتماعی تاثیرگذار است.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان ساوه نیز به جانمایی قطعه زمینی به متراژ ۵۰۰ متر مربع برای واگذاری به اداره کتابخانه ها برای احداث کتابخانه آوه از سوی یک خیر اشاره کرد و گفت: هم اکنون این طرح در مرحله تهیه نقشه است و به محض واگذاری قطعی، عملیات اجرایی آن با تخصیص بودجه مورد نیاز آغاز خواهد شد.

محمد اشرفیان افزود: برای ساخت کتابخانه آوه باید در بودجه سال آینده اعتبار مورد نیاز تخصیص داده شود تا یکی از مطالبات جدی مردم این شهر تاریخی و متمدن هرچه سریعتر برآورده شود.

وی در خصوص احداث کتابخانه در یل آباد نیز گفت: برای احداث کتابخانه در این منطقه نیز سه نقطه جانمایی شده است و با نهایی شدن نقطه جانمایی شده، عملیات اجرایی آن نیز آغاز خواهد شد.

اشرفیان بیان کرد: کتابخانه زندان به منابع مالی و افزایش بودجه نیاز دارد تا بتوان عناوین متنوع و زیادی از کتب با مضامین گوناگون را ضمن تجهیز به قفسه بندی و سایر زیرساخت‌ها برای زندانیان در نظر گرفت.

منبع:ایسنا

مرتبط:

کتابخانه اسرار آمیز بابل

کتابخانه درمانگاه روح!

شبکه‌های اجتماعی راهی برای آشنایی با منابع کتابخانه‌ای